ورود کالاهای قاچاق با برچسب وزارت بهداشت

به گزارشافکارنیوز،رسول دیناروند در نشست خبری که به مناسبت همایش روز جهانی غذا برگزار شد گفت: دستگاه‌های متعددی در بحثتولید و نظارت مواد غذایی سهیم هستند مانند دستگاه‌های متولی تولید که زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی و تولیدات دامی زیرنظر سازمان دامپزشکی قرار دارند. بنابراین نظارت تمام این محصولات به طور کامل بر عهده وزارت بهداشت نیست.

وی ادامه داد: اما فراورده‌ها زمانی که فراوری می‌شوند حتماً تأییدیه وزارت بهداشت را می‌گیرند و تمام اقلامی که بسته‌بندی می‌شود حتماً با مجوز سازمان غذا و دارو و دانشگاههای علوم پزشکی عرضه می‌شوند.

دیناروند با بیان اینکه، نظارت بر محصولات فقط به قبل از ورود به بازار محدود نمی‌شود گفت: ارزیابی در بازار نیز توسط وزارت بهداشت به صورت ادواری در جریان است و نمونه‌هایی که برای مردم اهمیت بیشتری دارند جمع‌آوری و آزمایش می‌شوند تا طبق ضوابط و استانداردها ارائه شود.

رئیس سازمان غذا و دارو تصریح کرد: تمام کالاها مشمول استانداردهای اجباری نیستند اما با این وجود وزارت بهداشت استانداردهای تشویقی و اجباری را بررسی کرده و حتی فراتر از آن عمل می‌کنند به طور مثال سقف مجاز اسید چرب ترانس روغن را از چند سال پیش قبل از اصلاح استانداردهای اجباری تعیین کرد.

وی با بیان اینکه، عرضه کالاهای تقلبی و قاچاق نیز به وفور یافت می‌شود تصریح کرد: دو هفته گذشته اعلام شد که مرغ‌های تهران فلزات بیش از حد مجاز و حدود ۷۰ درصد بالاتر از استانداردها را دارند و با وجود اینکه سازمان دامپزشکی مسئولیت آن را داشت و اعلام کرده بودند که آلوده نیست اما وظیفه خود دانستیم که نمونه‌هایی از آنها را جمع‌آوری و آزمایش کنیم.

دیناروند افزود: امروز با قاطعیت اعلام می‌کنیم مرغ‌های تهران آلودگی ندارند و میزان باقیمانده فلزات موجود در آنها در حد مجاز است و با ارزیابی انجام شده اعلام می‌کنیم مرغ‌های سطح تهران آزمایش شدند و از نظر فلزات سنگین مشکلی ندارند.

وی در مورد سامانه شکایات نیز گفت: تاکنون به صورت متمرکز سامانه‌ای وجود نداشته اما از زمان راه‌اندازی سامانه ۱۴۹۰ شکایات دسته‌بندی شده و مشخص شده که در سال گذشته و در ۶ ماهه اول سال ۹۲ شکایات بیشتر مربوط به دارو و درمان بوده و با سیر نزولی در مورد غذا ثبت نشده است در واقع شکایت از ایمنی غذا کمتر بوده است.

رئیس سازمان غذا و دارو در مورد مواردی مثل مصرف مواد لوله ‌بازکن توسط کودکان گفت: این موضوع تحت نظارت وزارت بهداشت نیست وزارتخانه کالاهای مصرفی انسانها را بررسی می‌کند و کالاهای مصرفی در ساختمان‌ها مانند رنگ و غیره تحت نظارت ما نیست اما نسبت به اتفاقات اخیر مسئولیت پیگیری را داریم تا تکرار نشود.

وی در پاسخ به سؤال فارس، درباره استفاده از سموم و کودهای شیمیایی غیرمجاز در محصولات کشاورزی گفت: نمی‌توانیم نگرانی‌های مردم را نادیده بگیریم این نگرانی‌ها بی‌جا نیستند ما مشکلات جدی در حوزه تولید محصولات کشاورزی داریم به این شکل که میزان سموم استفاده شده توسط وزارت کشاورزی باید تعیین شود و باید از حداقل‌ها استفاده کند.

وی ادامه داد: با بررسی‌های انجام شده مشخص شد که در محصولات کشاورزی از انواع سموم گاهی تا ۴۰ نوع سم استفاده می‌شود و بسیاری از کالاهای خام که امکان نظارت بر آنها نیست شرایط دیگری دارند.

دیناروند با بیان اینکه، امکان احداثآزمایشگاه‌های کنترل کیفیت در مزارع وجود ندارد ادامه داد: باید مراحل تولید توسط دست‌اندرکاران آموزش دیده قرار گیرد و از سوی دیگر فرهنگ استفاده از غذاهای ارگانیک که در دنیا مطرح است و در کشور ما نیز با وجود گرانی مطرح شده بیشتر استفاده شود.

دیناروند با تأکید بر اینکه، دغدغه مردم در مصرف محصولات کشاورزی باید کاهش یابد گفت: گاهی نیز ممکن است محصولات کشاورزی به صورت قاچاق وارد شوند. وارداتی داریم که در بازارچه‌های مرزی و ته‌لنجی عرضه می‌شود که طبق مقررات مرزنشینان و ملوانان بنادر واردات آنها در حد کم مجاز است اما همین مقادیر اندک زمانی که تجمیع می‌شوند در حجم بالا وارد کشور شده و دیگر قابل کنترل نیستند.

رئیس سازمان غذا و دارو افزود: کنترل محصولات کشاورزی بسیار سخت‌تر از محصولات دیگر است وزارت بهداشت در سطح عرضه، نمونه‌ها را جمع‌آوری می‌کند و هر جایی که لازم باشد تذکرات را می‌دهد.

دیناروند ادامه داد: سالهاست که پیگیری می‌کنیم و وزارت کشاورزی و سازمان استاندارد حدود مجاز استفاده از سموم را تعیین کرده‌اند با این حال نظارت‌ها سخت است و کار آسانی نیست.

وی در مورد سؤال دیگر خبرنگار فارس در مورد آمار قاچاق محصولات غذایی گفت: آمار قاچاق مشخص نیست و معلوم نیست که چگونه وارد می‌شوند بررسی وضعیت قاچاق این محصولات سخت است و مبادی ورودی قابل تشخیص نیست.

دیناروند ادامه داد: با این وجود وزارت بهداشت کار برچسب‌گذاری بر محصولات را آغاز کرده و بدین ترتیب کالاهای مهم بدون برچسب نباید عرضه شوند اما متأسفانه باز راه گریز وجود دارد و سوءاستفاده از برچسب‌ها امکانپذیر است حتی دیده‌ایم که برخی کالاهای قاچاق با برچسب وزارت بهداشت وارد شده‌اند.

وی در ادامه سؤال فارس، در مورد اینکه چرا وزارت بهداشت نسبت به آلودگی برخی محصولات کشاورزی مانند پیاز و گوجه‌فرنگی که آلودگی آنها بیش از سایر محصولات است اقدامی نمی‌کند گفت: به صورت گسترده نمی‌توانیم تمام محصولات کشاورزی را بررسی کنیم سطح این محصولات وسیع هستند اما در مقابل برخی محصولات مانند محصولات دامی از جمله شیر را به راحتی می‌توانیم نظارت کنیم با مطالعات انجام شده در سطح استانها آلودگی شیر وجود ندارد.

دیناروند در مورد وضعیت آبیاری سبزیجات جنوب شهر تهران با آب فاضلاب گفت: در مناطق جنوب تهران متأسفانه از آب فاضلاب و فضولات حیوانی برای آبیاری سبزیجات و میوه‌ها استفاده می‌شود و در جاهایی استفاده می‌شود که وزارتخانه وظیفه برخورد را ندارد هنوز به طور کامل امکان استفاده از این آبها از بین نرفته اما وضعیت بهتر شده است.

رئیس سازمان غذا و دارو در مورد برچسب‌های مختلف کیفیت گفت: موازی‌کاری در این زمینه وجود دارد برخی کالاها هم برچسب شبنم را دارد و هم برچسب اصالت را دارند و مجبورند از هر دو برچسب استفاده کنند این درست نیست بنابراین با وزارت صنعت و اداره مبارزه با قاچاق تعاملات جدیدی در راه است تا این موازی‌کاریها برطرف شود.

دیناروند در مورد میزان عدم دسترسی مردم به غذا گفت: عدم دسترسی به غذای کافی در کشور خیلی کم و زیر ۳ تا ۴ درصد است یعنی افرادی که به غذا دسترسی ندارند بسیار کم هستند مشکل امروز دریافت غذای مازاد است و پرخوری و چاقی ۱۰ برابر بیشتر گرفتاری کرده است.

وی با اشاره به بیماری‌های مرتبط با چاقی مانند بیماری‌های قلبی، دیابت و سرطان‌ها گفت: وارد دور‌ه‌ای می‌شویم که این بیماری‌ها به شدت در حال افزایش هستند و به میزان و نوع غذا بستگی دارند.

رئیس سازمان غذا و دارو در مورد وضعیت مصرف شکر و نمک در کشور گفت: از میانگین جهانی دور نیستیم به طوری که مصرف نمک و شکر در کشور ۲ برابر میانگین جهانی است اما چون کشور چین خیلی کم نمک مصرف می‌کند و ۲۰ درصد جمعیت جهان را دارد میانگین استاندارد را بسیار پایین آورده است.

دیناروند مصرف شیر را در کشور از میانگین جهانی کمی پایین‌تر عنوان کرد و گفت: مصرف شیر در کشور نسبت به کشورهای اروپایی بسیار کمتر است و رژیم غذایی مردم ما در مصرف میوه و سبزیجات بسیار بالاست و در مصرف گوشت سفید کم و در مورد ماهی یک چهارم وضعیت مطلوب را داریم.

رئیس سازمان غذا و دارو در مورد اینکه برخی مصوبات وزارت بهداشت مانند عدم مصرف قند و نوشابه در سازمانها رعایت نمی‌شود ادامه داد: مصوبات دولت دائمی نیستند و با تغییر دولتها جابه‌جا می‌شوند گاهی هم مصوبات هزینه بالایی دارند و جایگزینی قند با کشمش و خرما برای سازمانها گران تمام می‌شد.

دیناروند در مورد تبلیغات کالاهای غیرمجاز در صدا و سیما نیز گفت: صدا و سیما ضوابط خاص خود را دارد این سازمان معتقد است کالاهای مجاز را تبلیغ می‌کند و کالاهایی مانند سیگار و دارو که ممنوعیت تبلیغ دارند را تبلیغ نمی‌کند با این وجود وزارت بهداشت به این سازمان توصیه می‌کند که برای اصلاح شیوه زندگی مردم کمک کند در این مسیر تیغ دو لبه‌ای وجود دارد که باید هر دو جنبه را در نظر گرفت.

وی در مورد عرضه شیر فله نیز گفت: وزارت بهداشت با عرضه شیر به صورت فله‌ای مخالف است اما سازمان دامپزشکی اجازه آن را صادر کرده به همین دلیل اعلام کرده‌ایم که این روش را اصلاح کنند چرا که سلامت مردم بیش از اینها اهمیت دارد در عین حال شیر پاستوریزه به اندازه کافی موجود است و شیر فله‌ای قابل کنترل نیست و امکان دستکاری و تقلب در آن وجود دارد.

دیناروند در مورد تخلف واحدهای صنفی تولید غذا نیز گفت: متأسفانه از جمله تخلفات این واحدها عرضه محصولات تاریخ گذشته است که برخورد با آنها بسیار سخت است و نظارت بر این اصناف نیز بر عهده وزارت بهداشت قرار ندارد از سوی دیگر تعداد واحدهای صنفی و عرضه کننده مواد غذایی زیاد است و این نظارت را در کشور سخت می‌کند.

دیناروند اعلام کرد که سامانه پایش غذا که به دلیل مشکلات نرم‌افزاری و اجرایی متوقف شده بود به زودی آغاز به کار می‌کند.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: در حال حاضر ۱۱ هزار و ۲۰۰ کارخانه غذایی که مجوز از وزارت بهداشت دارد فعالیت می‌کنند که ۴۵ هزار پروانه محصول از وزارت بهداشت دریافت کرده‌اند در سالهای اخیر شاهد تنوع و افزایش جدی کیفیت هستیم که در عین حال بسته‌بندی و صادرات محصولات را به کشورهای همجوار نیز داشته‌ایم.

وی در پایان همایش روز جهانی غذا را که ۲۱ مهر در سالن اجلاس برگزار میشود فرصتی دانست که اهمیت وظایف دستگاههای نظارتی از جمله سازمان غذا و دارو و نهادهای تولید و عرضه کننده غذا را نشان میدهد.