حمله جوانان ایرانی به نتانیاهو

به گزارشافکارنیوز، «اگر ایرانی‌ها آزادی داشتند، شلوار جین می‌پوشیدند، به موسیقی غربی گوش می‌دادند و در انتخاباتی آزاد شرکت می‌کردند». همین یک جمله کافی بود تا هرآنچه «بنیامین نتانیاهو» برای جلب نظر جوانان ایرانی انجام داده بود، به باد برود.

نخست‌وزیر صهیونیست‌ها در مصاحبه با تریبونی که بی‌بی‌سی فارسی در اختیار وی قرار داده بود، همه کار کرد تا بلکه خود را به مردم ایران نزدیک کند. نتانیاهو از تاریخ ایران سخن گفت و از عبارات فارسی استفاده کرد تا نشان دهد چقدر با ایران آشنایی دارد. اما گاف بزرگ نتانیاهو آنجا بود که آزادی ایرانی‌ها برای پوشیدن شلوار جین را خواستار شد.

اظهارات نتانیاهو بلافاصله موجی از پیام‌های تمسخرآمیز را در بستر اینترنت و شبکه‌های اجتماعی به راه انداخت. ایرانی‌هایی که با انتشار تصاویری از شلوار جین خود و فروشگاه‌های مملو از شلوار جین به نتانیاهو خندیدند.

واکنش گسترده ایرانی‌ها به اظهارات نتانیاهو بازتاب بسیار وسیعی در رسانه‌های دنیا داشت، به نحوی که سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های وی را تحت‌الشعاع قرار داد. نتانیاهو پیش از سفر به آمریکا گفته بود می‌خواهد «حقیقت ایران» را به جهان نشان دهد!

اغلب رسانه‌های اسرائیلی خبر بازخورد منفی مصاحبه نتانیاهو را پوشش دادند. «باراک راوید» در روزنامه «هاآرتص» نوشته است مصاحبه نتانیاهو موجی از «خشم و انتقاد» را در میان ایرانی‌ها به خصوص جوانانی که به «حسن روحانی» رأی داده‌اند به راه انداخت. «طی ۲۴ ساعت ده‌ها جوان ایرانی در غالب «اعتراض جینی» پاسخ دادند، و تصاویر خود را در حالی که شلوار جین به پا داشتند، روی توئیتر گذاشتند. برخی از آن‌ها هم آژانس‌های اطلاعاتی اسرائیل را به سخره گرفته و نوشتند جاسوس‌های اسرائیلی آنقدر سرگرم برنامه هسته‌ای ایران هستند که نتوانسته‌اند به نتانیاهو در مورد نحوه لباس پوشیدن در تهران اطلاعات بدهند».

نویسنده «هاآرتص» در ادامه نوشته است «معلوم نیست چه کسی در مورد سیاست‌های داخلی ایران و زندگی روزمره جوانان ایرانی به نتانیاهو مشاوره می‌دهد».

روزنامه «یدیعوت آحارونوت» هم دیگر روزنامه اسرائیلی است که نوشته است جوانان ایرانی از دوربین‌های تلفن همراه و توئیتر استفاده کردند تا به نتانیاهویی که پوشیدن شلوار جین را برای آن‌ها آرزو کرده، حمله کنند.

این روزنامه به توئیت یکی از کاربران ایرانی اشاره کرده است که نوشته است «نتانیاهو، عکس «علیرضا احمدی روشن» پسر دانشمند ایرانی که ترورش کردید را نگاه کن. او هم شلوار جین پوشیده».

یک ایرانی دیگر هم نوشته است «نتانیاهو حتی نمی‌داند ما جین می‌پوشیم، آنوقت ادعا می‌کند که از برنامه هسته‌ای ایران مطلع است».

واکنش ایرانی‌ها در رسانه‌های آمریکایی هم بازخورد گسترده‌ای داشت. روزنامه «نیویورک‌تایمز» در گزارشی به قلم «توماس اردبرینک» نوشته است «نتانیاهو بعد از اظهاراتش به شدت سرزنش شد». وی در این یادداشت تاکید کرده است که تلاش نتانیاهو برای نزدیک شدن به جوانان ایرانی، «نتیجه عکس» داد.

«واشنگتن‌پست» در مطلبی به تحلیل بی‌اطلاعی نتانیاهو از واقعیت‌های ایران پرداخته و نوشته است اینکه ایرانی‌ها نتانیاهو را «مسخره کنند» و از این فرصت برای ابراز تنفر خود از رهبر اسرائیل، بهره ببرند، موضوعی تعجب‌آور نیست. اما اظهارات نتانیاهو، نکته مهمی را در رابطه با مواضع آمریکا و اسرائیل در مورد ایران روشن می‌کند و آن هم این است که غرب نه درک درستی از ایران دارد و نه برخورد صحیحی با این کشور داشته است. این روزنامه فراتر از موضوع گاف نتانیاهو در مورد شلوار جین، نوشته است نخست‌وزیر اسرائیل در اظهاراتش تصویری از ایران ارائه کرد که همانطور که بسیاری از ایرانی‌ها اشاره کرده‌اند، بیشتر به «کره شمالی» شبیه بود تا ایران.

خبرگزاری آسوشیتدپرس هم به موج انتقادات ایرانی‌ها واکنش نشان داده و نوشته است روز دوشنبه سیلی از پیام‌های ایرانی‌ها در پاسخ به اظهارات نتانیاهو در رسانه‌های اجتماعی سرازیر شد. جنبه جدی این واکنش‌ها هم این بود که بسیاری نوشته بودند نتانیاهو به طرز خطرناکی از واقعیت‌های زندگی ایرانی‌ها دور است.

«جان ویلیامز» دبیر بخش خارجی شبکه «ای‌بی‌سی» هم توئیتی را منتشر کرده و نوشته است: جدا از شوخی، این واقعا برای نتانیاهو زشت بود. آژانس‌های اطلاعاتی اسرائیل در مورد سلاح هسته‌ای ایران هشدار می‌دهند، اما خبر ندارند که جوانان ایرانی جین می‌پوشند و موسیقی گوش می‌دهند.

نشریه «وال‌استریت‌ژورنال» در گزارشی به قلم «کریستا کیس برایانت» با اشاره به پیام‌های متعدد ایرانی‌ها علیه اظهارات نتانیاهو، نوشته است، «پیام همه این توئیت‌ها، یک چیز بود: لازم نیست تو در مورد آزادی ما حرف بزنی».

پایگاه آمریکایی «المانیتور» هم نوشته است اظهارات نتانیاهو ایرانی‌ها را دل‌آزرده کرد. «لورا روزن» خبرنگار المانیتور نوشته است ایرانی‌ها چه در داخل و چه در خارج اظهارات نتانیاهو را تمسخر کردند.

خبرگزاری رویترز در گزارشی با عنوان «نتانیاهو سر اظهار نظر در مورد شلوار جین به تمسخر گرفته شد»، به این موضوع پرداخته است. رویترز اشاره کرده است که تلاش نتانیاهو برای جلب نظر ایرانی‌ها با تمسخر مواجه شد. به نوشته رویترز صحبت نتانیاهو در مورد شلوار جین، اظهارات او در مورد برنامه هسته‌ای ایران را تحت‌الشعاع قرار داد.

شبکه راشاتودی، شبکه بی‌بی‌سی، شبکه العربیه، روزنامه گاردین، روزنامه دیلی‌تلگراف، روزنامه ایندیپندنت، نشریه اشپیگل، روزنامه هافینگتون‌پست و ده‌ها رسانه دیگر هم به واکنش منفی ایرانی‌ها به اظهارات نتانیاهو پرداخته‌اند.

نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی سال گذشته هم در سفر به نیویورک با نشان دادن تصویری کارتونی از یک بمب در مجمع عمومی سازمان ملل، موجی از پیام‌های طنز و تمسخرآمیز را به راه انداخته بود