۳ سناریو «طلا» پس از تعطیلی دولت آمریکا

به گزارش افکارنیوز، محسن علی حسینی درباره بحران کسری بودجه در آمریکا و نحوه مواجه سیاستگزاران مالی کشورمان اظهار داشت: بر اساس برآورد موسسات مالی، انتظار می رود تعطیلی دولت آمریکا یک هفته دیگر به طول بیانجامد و در صورت به کرسی نشستن نظر کنگره مبنی بر کاهش سقف بدهی های دولت آمریکا تا ۱۷ اکتبر، این کشور، دچار کسری بودجه بی سابقه ای خواهد شد.

وی افزود: انتظار می رود به خاطر تعطیلی پیش آمده در دولت آمریکا رشد اقتصادی ۲.۵ درصدی پیش بینی شده برای سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۳ با کاهشی نیم درصدی در این کشور روبه رو شود.

وی اضافه کرد: این در حالی است که مقامات وزارت دارایی آمریکا همزمان از مطرح شدن احتمال فروش بیش از هشت هزار تن ذخایر طلای دولت، برای رهایی از بحران مالی استقبال نکردند و چنین اقدامی را موجب بی ثباتی شدید سیستم مالی جهان عنوان کردند که البته نظری کاملا درست است.

علی حسینی با اشاره به نقش کنگره در این ماجرا گفت: درحال حاضر کنگره مخارج دولت را محدود کرده است و دولت اوباما برای تعدیل سیاست های انبساطی خود، تحت فشار بی سابقه ای قرار دارد. کنگره معتقد است کسری بودجه بیش از این، موجب نگرانی از ورشکستگی دولت آمریکا خواهد شد که در صورت تحقق، سونامی وحشتناک آن، ده ها سال تلاش اقتصادهای دنیا اعم از آسیای شرقی، اروپا و آمریکا را نابود خواهد کرد.

وی ادامه داد: این در حالی است که دولت آمریکا این نگرانی را وارد ندانسته و معتقد است چاره ای جز افزایش هزینه های خود و ایجاد تحرک در بخش های از رمق افتاده اقتصاد آمریکا نیست. تصمیمی که شاید به یک جراحی پر خطر شبیه باشد که تنها راه زنده ماندن بیمار است.

وی با اشاره به اثرات بحران بودجه ای آمریکا بر منطقه یورو اظهار داشت: از سوی دیگر منطقه یورو در سه ماهه دوم سال جاری، بعد از ۱۸ ماه از رکود اقتصادی خارج شده است اما نشانه های احتضار هنوز محو نشده اند.

علی حسینی افزود: به نظر می رسد بیکاری همچنان در حد قابل توجهی بالا بماند و تا آینده میان مدت معضل بیکاری و تبعات اقتصادی اجتماعی آن همچنان در صدر موضوعات فکری سران یورو باشد.

وی بر این اساس سه سناریوی احتمالی پیرامون این ماجرا را مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان کرد: به نظر می رسد صرف نزاع درباره موضوع محرک های دولت امریکا، سردرگمی خاصی را در بین فعالان بازارهای مالی نسبت به نتایج هر یک از حالات ممکن الوقوع پدید آورده است که لازم می‌دانم در این فرصت به صورت محدودتر، تاثیرات آن در بازار فلزات گرانبها مخصوصاً طلا مورد اشاره قرار داهم. تصورم بر این است که با سه سناریو احتمالی رو به رو هستیم.

معاون سرمایه گذاری و بین الملل بانک شهر در مورد سناریو اول گفت: در سناریوی اول، در صورت پیروزی اوباما بر کنگره و ادامه سیاست های قبلی دولت وی، در زمینه ارائه محرک ها و تداوم سیاست های انبساطی و کسری بودجه خود ساخته دولت، یقیناً افزایشی با قیمت طلا روبه رو نخواهیم شد، حتی می توان گفت با توجه به برطرف شدن نگرانی ها و قطعیت ادامه روند سیاست های انبساطی، به احتمال زیاد در میان مدت شاهد کاهش قیمت هم خواهیم بود.

وی به سناریو دوم اشاره کرد و اظهار داشت: در سناریوی دوم، در صورت پیروزی کنگره و توقف سیاست های انبساطی، بسیاری از سرمایه گذاران بین المللی از جمله چین، به سمت بازار های مطمئن تر نظیر فلزات گرانبها حرکت خواهند کرد که نتیجه آن افزایش قیمت این فلز گرانبها خواهد شد.

وی در مورد سناریو سوم گفت: در سناریوی سوم، توافق بینابین کنگره و دولت آمریکا، به نظر من این چیزی است که در پایان شاهد آن خواهیم بود. اوباما کمتر خرج خواهد کرد و کنگره هم مجبور می شود ریسک بیشتری بر دارد.

علی حسینی در این رابطه خواستار تدبیر مسولان اقتصادی کشور برای مواجه با تبعات این بحران شد و گفت: صرف نظر از این پیش بینی نسبت به رفتار آتی کنگره و توافق احتمالی با دولت، بازتاب داخلی اتفاقات پیش رو و پیش بینی دولت برای روبرو شدن با تبعات جهانی آن، موضوعی است که بسیار حائز اهمیت است. تیم اقتصادی دولت، تجربه اقدامات و کارنامه دولت قبلی را پیش رو دارد و اینک اتاق های فکر دولت باید به این موضوع بپردازند که «ذخایر ارزی و طلای دولت در چه وضعیتی قرار دارند و در صورت بروز هر یک از سناریوهای ممکن الوقوع بر سر آنها چه خواهد امد».

وی افزود: بی توجهی امروز به این مسایل، منجر به اتخاذ تصمیمات عجیب و بی فایده ای مثل دستگیری دلار فروشهای استانبول یا طرح توجیهاتی شبیه به " جمشید بسم اله " در روزهای آتی خواهد انجامید، زیرا در صورت بروز هر یک از سناریوهای اول یا دوم، نوسان شدیدی را در نرخ فلزات گرانبها و تمامی ارزهای خارجی شاهد خواهیم بود که مستقیماً در اقتصاد ما موثر خواهد بود.

وی اضافه کرد: پیشنهاد می کنم با توجه به تاثیر فزاینده نوسانات نرخ ارز و طلا در بخش های مختلف اقتصاد کشور، تصمیمات ویژه ای از سوی تیم اقتصادی دولت در مواجهه با نوسانات احتمالی اتخاذ شود و بانک مرکزی بنا بر تکالیف خود، تدابیر لازم بیاندیشد که البته با توجه به اظهار نظر رئیس بانک مرکزی درباره نرخ ارز طی روزهای گذشته، به نظر می رسد حساسیت های لازم وجود دارد.

علی حسینی گفت: به عنوان یک راهکار فوری لازم است بانک کارگشایی که مدتی است تعطیل شده، مجدداً فعال شود و مسکوکات از جمله سکه یک گرمی دوباره عرضه شود همچنین لازم است بانک مرکزی از بورس کالا و بازار آتی مسکوکات نیز به عنوان ابزار استفاده کند و روابط بهتری با بازار سرمایه برقرارا کند.

وی افزود: هنوز صرافی ها تحت محدودیت های قوانین خلق الساعه تیم اقتصادی دولت قبلی هستند و در مورد مسکوکات هم معاملات در صرافی ها با نگرانی انجام می شود که همه این موارد نیازمند اصلاح هستند.

علی حسینی ادامه داد: امیدوارم دولت تدبیر و امید در نیل به همه اهداف خود از جمله اهداف اقتصادی موفق باشد و بخش خصوصی و صرافی ها را یاور خود در کنترل بازار بداند.