سرنوشت خط لوله صلح در گرو دیدار نواز شریف و اوباما

به گزارش افکارنیوزبه نقل از روزنامه نیشن - چاپ پاکستان - منابع آگاه پاکستانی اعلام کردند: وزارت نفت و منابع طبیعی پاکستان گزارشی را به دادگستری این کشور فرستاده تا درباره‌ تهدید آمریکا مبنی بر تحمیل تحریم‌های اقتصادی علیه پاکستان در صورت پیشبرد پروژه خط لوله آی. پی مشورت کند.

این منابع افزودند: وزارت خارجه پاکستان با مشورت دادگستری یک استراتژی را در این زمینه ترسیم خواهد کرد.

این در حالی است که منابع آگاه اعلام کردند که تحریم‌های آمریکا پروژه خط لوله گاز ایران – پاکستان را شامل نخواهد شد، زیرا این پروژه هیچ گونه ارتباط مالی مستقیم با بانک‌های دولتی ایران ندارد.

یک مقام بلند پایه دولتی پاکستان که خواست نامش فاش نشود، گفت: از آنجا که این پروژه توسط سازمان‌های غیردولتی در ایران اجرا خواهد شد، بنابراین خطر تحریم‌های آمریکا پروژه خط لوله گاز را تهدید نمی‌کند.

منابع وزارت خارجه پاکستان اعلام کردند که نواز شریف در دیدار با اوباما مساله‌ کمبود شدید انرژی در کشورش را با وی مطرح و بر اهمیت پروژه خط لوله ایران به عنوان ممکن‌ترین راه برای حل این بحران ملی تاکید خواهد کرد.

این منابع در خصوص جلب حمایت مثبت رییس جمهور آمریکا توسط نواز شریف ابراز خوش‌بینی کردند، زیرا هیچ راه چاره‌ دیگری برای پاکستان و همچنین آمریکا برای کمک به شریک استراتژیک خود در نبرد علیه تروریسم وجود ندارد.

برخی منابع معتقدند: رییس جمهور آمریکا نخست‌وزیر پاکستان را برای دنبال کردن پروژه خط لوله گاز تاپی(ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند) به جای خط لوله ایران تحت فشار قرار گذاشت اما به گفته این منابع پاکستان در خصوص چنین پیشنهادی سازش نخواهد کرد، زیرا پروژه تاپی جایگزین مناسبی در شرایط کنونی نیست.

منابع دیپلماتیک می‌گویند: دولت حزب مسلم لیگ نواز از پروژه گازی آی پی عقب‌نشینی نخواهد کرد، زیرا خسارت‌های مالی هنگفتی را برای این کشور به همراه خواهد داشت. بنابراین نواز شریف و دولت وی نهایت تلاش خود را برای متقاعد‌کردن اوباما مبنی بر اینکه این پروژه بهترین مورد برای منفعت ملی پاکستان است به کار خواهند گرفت.

نخست‌وزیر جدید پاکستان کمی پس از روی‌کار آمدن نگرانی‌ها درباره توقف پروژه گازی ایران – پاکستان را کاهش داد و گفت: دولت وی به اجرای این پروژه متعهد بوده و بهره‌برداری از آن در دسامبر ۲۰۱۴ را هدف‌گذاری کرده است.

نواز شریف گفته است که دولت وی قصد دارد برای برآوردن نیازهای روز‌افزون انرژی در کشورش به‌طور همزمان به پروژه خط لوله تاپی نیز فکر کند.

دولت مسلم لیگ نواز برای هموارکردن راه پروژه خط لوله آی پی، در جریان سفر جان کری وزیر امور خارجه آمریکا به پاکستان در نامه‌ای موضع اسلام‌آباد را مبنی بر عزم راسخ برای پرداختن به نیازهای انرژی پاکستان اعلام کرد.

دولت پاکستان قرار‌داد پروژه آی پی را در ماه ژانویه تصویب و براساس آن ایران با اعطای یک وام ۵۰۰ میلیون دلاری به اسلام‌آباد برای تامین هزینه‌های احداثبخش پاکستانی این خط لوله موافقت کرد.

پس از آن آصف زرداری رییس جمهور سابق پاکستان و محمود احمدی‌نژاد رییس جمهور سابق ایران احداثبخش پاکستانی خط لوله را در ماه مارس ۲۰۱۳ افتتاح کردند.

این خط لوله که ۵۶ اینچ قطر دارد، در فاز اول سالانه هشت میلیارد و ۷۰۰ میلیون مترمکعب از گاز ایران را به پاکستان انتقال خواهد داد و ظرفیت حداکثری آن به ۴۰ میلیارد مترمکعب در سال میرسد.