لاریجانی: آمریکا جرات حمله به ایران را ندارد

به گزارش افکارنیوز، علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی که در صدر هیئتی پارلمانی جهت حضور در یکصدو بیست و نهمین اجلاس بین المجالس جهانی در ژنو به سر می‌برد، با حضور در این اجلاس طی سخنانی در کمیته صلح و امنیت بین المللی، به برخی از مهمترین عوامل ایجاد ناامنی در جهان و اهمیت خلع سلاح هسته‌ای و نیز نقش پارلمانهای کشورها در تحقق این موضوع پرداخت.

* ۴ عامل ناامنی در جهان

لاریجانی در ابتدای سخنان خود با اعلام مسرت از اینکه «خلع سلاح هسته‌ای و نقش پارلمان‌ها در این امر» به عنوان موضوع این اجلاس تعیین شده، گفت: در یک ارزیابی کلان از امنیت جهانی می توان چند عامل اصلی ناامنی جهانی را دریافت.

وی ادامه داد: اولین عامل، سلاح‌های کشتار جمعی به خصوص تسلیحات هسته‌ای در همین مقدار انباشت فعلی است که ظرفیت نابودی چندباره کره زمین را دارد.

* مدال جنگ‌های فرقه‌ای و افراطی‌گری بر سینه رژیم صهیونیستی

رییس مجلس شورای اسلامی، تروریسم و افراطی گری و جنگ های فرقه ای و دینی را عامل دوم دانست و خاطرنشان کرد: این موضوعات که در دهه اخیر رشد قابل توجهی داشته، از جنس دولتی آن که عمدتا رژیم صهیونیستی مدال آن را بر سینه دارد و در چند سال اخیر ۵ نفر از دانشمندان هسته ای ایران را ترور کرده اند و چه نوع غیر دولتی آن که باید گفت متاسفانه، برخی قدرتهای بزرگ و منطقه ای به تصور استفاده تاکتیکی از آنها، به نحوی از آنان پشتیبانی کردند که نمونه اخیر آن در ماجرای سوریه است که بی حساب، سلاح و سایر امکانات مادی در اختیار تروریست‌ها قرار داده‌اند.

* برخورد تاکتیکی با تروریسم یک اشتباه استراتژیک امنیتی است

لاریجانی افزود: شاید تلقی آنان این است که بعد از بهره جستن از اقدامات آنان، به حسابشان می‌رسند اما این یک اشتباه بزرگ است. تروریست‌ها وقتی گسترش یافتند و تجربه پیدا کردند، به سادگی نمی‌توان آنان را سرکوب کرد کما اینکه ناتو در افغانستان بعد از ده سال توفیقی نیافت. لذا برخورد تاکتیکی با تروریسم یک اشتباه استراتژیک امنیتی است.

* آمریکا جرات حمله به ایران را ندارد / ملت ایران اهمیتی به تهدیدات آنها نمی‌دهد

وی اظهار داشت: آمریکا با کمال وقاحت مرتبا تکرار می‌کنند که گزینه نظامی روی میز است. گرچه نه آمریکا جرات آن را دارد که به ایران تجاوز کند و نه ملت ایران اهمیتی برای این حرفهای بی‌حساب قائل است اما کسانی که زبان تهدید را به کار می‌برند قصد ایجاد ناامنی روانی را دارند.

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: گاه از همین روحیه جنگ طلبی علیه کشورهایی که در چند سال اخیر به دنبال ایجاد دموکراسی در کشور خود بوده‌اند، استفاده کرده‌اند و به روشهای مختلف برای آنها مانع تراشی می‌کنند. چراکه نتیجه خواست دموکراتیک مردم آن کشور را مطابق منافع خود نیافته اند.

* استفاده ابزاری از نهادهای بین‌المللی مانع استقلال سیاسی کشورها شده

لاریجانی در تبیین عوامل ایجاد ناامنی در جهان، رواج تفکر استانداردهای دوگانه را عالم چهارم در این زمینه دانست و افزود: گاه استفاده ابزاری از نهادهای بین‌المللی به حدی است که عملا مانع استقلال سیاسی کشورها شده است.

وی یادآور شد: من بارها از رئیس سابق سازمان بین المللی انرژی اتمی(محمد البرادعی) در جلسات خصوصی این سخن را شنیده ام که «شما مسئله هسته ای خود را با آمریکا حل کنید!» خب اگر وضع اینگونه است این سازمان برای چه تشکیل شده است؟

* هنوز هزاران کلاهک هسته‌ای در زرادخانه کشورهای دارنده، نوسازی می‌شود

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود در اجلاس بین المجالس جهانی، به واقعه بمباران اتمی دو شهر ژاپن توسط آمریکایی‌ها اشاره کرد و گفت: بیش از ۶۵ سال از زمان استفاده از اولین بمب‌های هسته‌ای در هیروشیما و ناکازاکی سپری شده اما همچنان مشاهده می‌کنیم هزاران کلاهک هسته‌ای در زرادخانه کشورهای دارنده، نوسازی می‌شود و گاه با ارتقای فناوری از انواع رقیق شده آن در جنگ‌های اخیر استفاده کرده‌اند.

لاریجانی خاطرنشان کرد: این در حالیست درباره اجرای معاهده «ان. پی. تی» در کنفرانس‌ها تاکید می‌شود اما اگر همه این تلاش‌ها حاصلی در عمل نداشته باشد، به جهانیان نشان داده که این مسیر در عمل، یک بن بست است و فقط سخن گفتن درباره آن است. آنگاه باید حق داد که افکار عمومی به تعبیر دکتر هری فرانک فورت فیلسوف معاصر، در کتاب خود تحت عنوان «حرف مفت» این بحثها را از سنخ اینگونه حرفها بپندارد که در دنیای مدرن متداول است و نه خاصیتی برای دنیای مردم دارد و نه آخرت آنان.

وی تصریح کرد: کسی تردید ندارد که رژیم صهیونیستی صدها کلاهک هسته ای در اختیار دارد اما کشورهای قدرتمند با علم به این امر، از آن حمایت می‌کنند، درحالی که در مورد احتمال استفاده دولت سوریه از سلاح شیمیایی این همه غوغا و جنگ طلبی به راه انداختند و حالا بر اساس اطلاعاتی که وزیر خارجه روسیه اخیرا اعلام کرد، معلوم شد تروریست‌ها در سوریه دارای سلاح شیمیایی هستند و حتی آنرا به داخل عراق برده‌اند، حالا با این مساله چه می‌کنید؟

* چه کسانی سلاح شیمیایی به تروریست‌ها داده‌اند؟

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آیا تروریست‌ها را می‌توانید مثل دولت سوریه متقاعد کنید که سلاح شیمیایی را معدوم کنند و آیا نباید معلوم شود چه کسانی سلاح شیمیایی به تروریست‌ها داده‌اند؟

* ریشه ناامنی های جهانی در بی‌اعتقادی قدرتها به حل مسئله

وی در ادامه اظهار داشت: واقع قضیه این است که این چهار عامل ناامنی در جهان امروز به هم پیوسته‌اند و ریشه آن در بی‌اعتقادی قدرتها به حل آنست و گاه به عنوان حفظ منافع خود آن را توجیه می‌کنند.

* یاری‌کنندگان رژیم صهیونیستی؛ تحریم کنندگان ایران

رییس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دولت‌هایی که رژیم صهیونیستی را در توسعه مخفیانه و ذخیره غیرقانونی سلاح‌های هسته‌ای یاری می‌کنند، فعالانه در تحریم ایران که صراحتا اعلام کرده سلاح هسته‌ای در دکترین دفاعی جمهوری اسلامی ایران جایی ندارد و رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران در تحریم سلاح کشتار جمعی فتوا صادر کردند و تمام مراکز هسته ای ایران نیز تحت پادمان‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دارد، مشارکت می کنند.

لاریجانی افزود: دلیل این اقدامات آن است که ایران جزو اقمار این قدرت‌ها قرار ندارد.

* پارلمانهای کشورها دولتها را ملزم به رعایت «ان. پی. تی» کنند

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود به اهمیت اجلاس بین المجالس جهانی اشاره کرد و گفت: در اکثر کشورها، پارلمانها از قدرت برخوردارند اگر در این زمینه گامی برای این مجمع متصور باشد، این است که تصمیم بگیریم اگر تا به حال قانون منع تولید و نگهداری سلاح های کشتار جمعی تصویب نکردهاند، آن را به تصویب برسانیم و دولتها را ملزم کنیم تا معاهده ان.پی.تی را بپذیرند و اگر دارای سلاح هستهای هستند مطابق معاهده ان.پی.تی در جهت تحقق ماده ۶ آن، ظرف مدت معینی با کمک IAEA آنها را معدوم کنند و جلوی تولید سلاحهای خطرناک جدیدی که اخیرا مطرح است که برخی قدرتها کشف کردند را بگیرند.