به گزارش افکارنیوز، روزنامه " هافینگتون پست " نوشت: " خشونت جنسی " و " زندان " دو واقعیتی است که بسیاری از زنان شاغل در منازل شهروندان قطری با آن مواجه هستند. بیشتر این زنان از کشورهای نپال، هند و فیلیپین برای کار به قطر آمده اند.

بر اساس این گزارش، این زنان در یکی از ثروتمندترین کشورهای دنیا با انزوا و سوء استفاده مواجه هستند؛ و بررسی پرونده برده داری و سوء استفاده از کارگران خارجی در قطر که اخیرا برملا شده، مسأله این زنان را به حاشیه رانده است.

این روزنامه انگلیسی خاطرنشان کرد، سازمانهای مدافع حقوق بشر برای تحت فشار گذاشتن قطر در خصوص رفتار با کارگران ابزارهای محدودی را در دست دارند، اما همین سازمانها در خصوص مسأله زنان شاغل در منازل شهروندان قطری سکوت کرده اند.

هافینگتون پست تأکید کرد: زنان کارگر در منازل به شدت محدود می شوند به صورتیکه تمام روز را در منازل اربابان خود سپری می کنند؛ آنها از تعامل با جامعه در خارج از منزل محروم هستند و حتی نمی توانند در خصوص شرایط کارشان سخنی بگویند؛ این درحالی است که کارگران مرد توانستند شرایط بد کاری خود را اعلام کنند.

این زنان همچنین تحت پوشش قوانین " خشونت های خانوادگی " و " کار " قرار نمی گیرند.

این گزارش حاکی است که شمار قابل توجهی از این زنان در زندانهای قطر هستند، به صورتیکه شمار زندانیان زن در قطر در مقایسه با زندانهای زنان در دیگر کشورهای جهان بسیار بالا است.

هافینگتون پست تأکید کرد، این زنان ۱۳ درصد از زندانیان قطر را تشکیل می دهند که این رقم دو برابر میانگین جهانی است. بیشتر این زندانیان زن از قشر ضعیف و کم درآمد هستند که کمکی را از سوی کنسولگری ها دریافت نمی کنند.
بر اساس این گزارش، برخی از این زنان کارگر که از سوی اربابان خود مورد تعرض قرار گرفته اند، نوزاد خود را سقط می کنند و در صورت مراجعه آنها به بیمارستان، این زنان به دلیل برقراری رابطه خارج از چارچوب ازدواج، به زندان می افتند.

هافینگتون پست با بیان اینکه اطلاعات در خصوص فحشا در قطر به سختی منتشر می شود، خاطرنشان کرد: زنان کارگر برای بیگاری و فحشا به قطر قاچاق می شوند و مورد تعرض قرار گرفته و از آنها سوء استفاده می شود. این درحالی است که هدف این زنان از رفتن به قطر کار در منزل است.

این روزنامه انگلیسی تأکید کرد: بسیاری از این زنان به دلیل شرایط سخت و غیرقانونی کار از منازل فرار می کنند و پس از آن به دلیل نداشتن شرایط قانونی مناسب برای اقامت، به اجبار به فحشا کشیده می شوند. چرا که اربابان این زنان گذرنامه های آنان را توقیف می کنند. این زنان پس از گذراندن روزهای بسیار تلخ و سیاه سرانجام سر از زندان در می آورند.

هافینگتون پست افزود: تعداد زنانی که در قطر ناپدید شده یا هدف قاچاقچیان انسان قرار گرفته و یا کشته شده اند مشخص نیست، ولی در سال ۲۰۰۶ پرونده ای در خصوص تعرض به یک کارگر زن و کشیده شدن او به فحشا در قطر گشوده شد، در این پرونده یک کارگر اهل جنوب شرق آسیا در شرایطی ناعادلانه محاکمه و اعدام شد.
این روزنامه خاطرنشان کرد: در یک پرونده دیگر یک زن کارگر فیلیپینی به مدت ۶ ماه گرسنگی کشید و به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفت تا اینکه جان خود را از دست داد. با این حال دادگاه تشخیص داد که قتل این زن عمدی نبوده و خواستار پرداخت غرامت به خانواده متوفی شد.

پیش از این، جمعیت های مدافع حقوق بشر از تمرکز ناگهانی بر مسائل حقوق کارگران در قطر و ارتباط دادن این موضوع با جام جهانی انتقاد کرده و گفته اند که این پدیده بسیار بزرگتر از مسأله جام جهانی ۲۰۲۲ است.
بر اساس این گزارش، با وجود اینکه دوحه گروه هایی را برای مبارزه با قاچاق انسان تشکیل داده، برخورد تبعیض آمیز با کارگران خارجی همچنان ادامه دارد، به صورتیکه به عنوان مثال در ورودی یکی از هتل های قطر نوشته شده است: ورود کارگران منازل به استخر شنا ممنوع است.