پیش‌بینی فروپاشی حکومتهای شیوخ عربی خلیج فارس

به گزارش افکارنیوز، روزنامه انگلیسی «گاردین» در مقاله‌ای که در شماره روز گذشته خود منتشر کرد، نوشت: بر شش کشور عربی حوزه خلیج فارس نظام‌های بسیار مستبدی حکومت می‌کنند.

گاردین در ادامه تاکید کرده است که پیش بینی می‌کند، این کشورهای ظرف دو تا پنج سال آینده شاهد تغییر و تحولات بزرگ و عمیقی باشند که سرنگونی حکومت‌هایشان را به دنبال داشته باشد.

در این ارتباط «ایان بلاک»، تحلیلگر امور خاورمیانه گاردین به کتاب «کریستوفر دیویدسون» تحت عنوان «بعد از شیوخ: فروپاشی‌ امرا و پادشاهان خلیج» اشاره می‌کند که سر و صدای بسیاری در انگلیس به پا کرده و به نکات مهمی از این کتاب اشاره می‌کند.

دیویدسون در این کتاب نوشته است که عربستان سعودی و پنج شیخ‌نشین امارات، کویت، قطر، عمان و بحرین از مدت‌ها پیش شاهد حاکمیت نظام‌های بسیار مستبد و دیکتاتوری هستند، اما هم اکنون در آستانه تحولات عمیق و گسترده می‌باشند.

دیویدسون عواملی همچون رشد سریع جمعیت، تاثیرات خشونت آمیز رشد سریع اقتصادی و جهانی شدن بر جوامع محافظه‌کار این کشورها را از جمله دلایل فراهم کردن زمینه تغییر و تحول عمیق در این کشورها می‌داند.

براین اساس دیویدسون پیش بینی می‌کند که این تغییر و تحولات عمیق منجر به سقوط و سرنگونی نظام‌های حاکم بر این کشورها طرف ۳ تا ۵ سال آینده شود.

بلاک در ادامه به این نکته مهم اشاره میکند که بسیاری از منتقدان تحلیلهای دیویدسون را دقیق و منطبق بر واقعیتها میدانند و از جمله پیش بینیها و تحلیلهای وی بحران اقتصادی است که جهان را درگیر خود کرده است.