مهمترین اختلاف کابل و واشنگتن چیست؟

به گزارش افکارنیوز، در حالی که مذاکرات اخیر جان کری وزیر خارجه آمریکا و حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان در شهر کابل برگزار شده و دو طرف بر حل و فصل مسائل مهم مورد اختلاف دو کشور برای امضای قرارداد امنیتی تاکید کرده اند ولی هنوز مساله مصونیت قضایی نیروهای آمریکایی در خاک افغانستان به چالش مهمی برای امضای نهایی این قرارداد تبدیل شده است.

امضای این قرارداد مشخص خواهد کرد که پس از خروج کامل نیروهای خارجی از خاک افغانستان پس از سال ۲۰۱۴ میلادی چه تعداد نیروی آمریکایی در این کشور باقی خواهند ماند. مقام های آمریکایی پیش از این اعلام کرده بودند که خواستار امضای این قرارداد امنیتی تا پایان ماه جاری میلادی هستند.

هم اکنون حدود ۵۲ هزار نیروی آمریکایی در افغانستان حضور دارند و دولت آمریکا قصد دارد ۱۰ هزار نیروی خود را در این کشور نگه دارد. اگر کابل و واشنگتن نتوانند بر سر امضای این قرارداد به توافق نهایی دست یابند، آمریکا باید همه نیروهای خود را از افغانستان خارج کند.

جان کری روز جمعه در سفری غیر منتظره وارد کابل شد و مذاکرات خود را با حامد کرزی آغاز کرد. مذاکرات دو طرف در هفته های گذشته به بن بست رسیده است. کرزی از آمریکا خواسته است تا از افغانستان در برابر دخالت های خارجی حمایت و دفاع کند. آمریکا نیز از دولت افغانستان خواسته است تا پس از سال ۲۰۱۴ میلادی در کلیه عملیات های ضد تروریسم مشارکت و حضور داشته باشد.

کرزی نیز از مقام های واشنگتن خواسته است تا برای انجام هرگونه ماموریت و عملیات نظامی در خاک افغانستان از دولت کابل اجازه بگیرند.