همراهان ظریف در نشست ژنو

به گزارشافکارنیوز،شهر ژنو روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه ۲۳ و ۲۴ مهر ماه(۱۵ و ۱۶ اکتبر) میزبان مذاکرات ایران و گروه ۱ + ۵ است.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی که قرار است فردا(دوشنبه) در راس هیئتی عازم این شهر شود، ریاست هیئت جمهوری اسلامی ایران در مذاکره با ۱ + ۵ را بر عهده دارد.

سیدعباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی، مجید تخت‌روانچی معاون اروپا و آمریکا، حمید بعیدی‌نژاد مدیرکل امور اقتصادی و تخصصی بین‌المللی وزارت خارجه، داوود محمدنیا مشاور حقوقی وزیر امور خارجه و محمد امیری از سازمان انرژی اتمی ظریف را در این نشست همراهی می‌کنند.

قرار است کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دوشنبه شب با ظریف بر سر میز شام در اقامتگاه نماینده ایران در سازمان ملل در ژنو به گفت‌‌وگو و رایزنی بپردازد.

مذاکرات ساعت ۹:۳۰ صبح سه‌شنبه به وقت ژنو(۱۲ ظهر به وقت تهران) در ساختمان سازمان ملل در ژنو آغاز می‌شود.

یک منبع نزدیک به هیئت مذاکره کننده ایرانی در این باره به فارس گفت که مذاکرات ژنو به ریاست ظریف و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا آغاز و سپس در سطح معاونان ادامه می‌یابد که سید عباس عراقچی به عنوان مذاکره کننده ارشد به همراه تیم ایرانی مذاکرات را ادامه خواهد داد.

تیم ایران در این دور از مذاکرات با جدیت و اختیارات لازم برای مذاکره‌ای هدفمند و رو به جلو آماده است و قرار است طرح پیشنهادی جدید و مکتوب خود که مبتنی بر رویکردهای واقع‌بینانه است را به ۱ + ۵ ارائه کند.

پس از آنکه محمدجواد ظریف و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اول مهر ماه در حاشیه شصت و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک به توافق رسیدند، مذاکرات ایران و ۱ + ۵ برای اولین بار در سطح وزرای امور خارجه پنجم مهر ماه در نیویورک برگزار و همچنین قرار شد مذاکرات ایران و ۱ + ۵ در نیمه اکتبر در ژنو سوئیس برگزار شود.

در نهایت وزرای خارجه ایران و گروه ۱ + ۵ به همراه کاترین اشتون پنجم مهر ماه در نیویورک بر سر یک میز گرد هم آمدند و مقرر شد که ژنو ۲۳ و ۲۴ مهر ماه(۱۵ و ۱۶ اکتبر) میزبان این مذاکرات باشد و ظریف و اشتون ریاست طرف‌ها را عهده‌دار باشند.

لازم به ذکر است، هیئتهای مذاکره کننده ایران و گروه ۱+۵ در دولت نهم و دهم ۹ بار بر سر یک میز به مذاکره نشستند. تیر ماه ۱۳۸۷، مهر ماه ۱۳۸۸، آذر ماه ۱۳۸۹ به ترتیب مذاکرات ژنو یک، دو و سه برگزار و استانبول بهمن ۱۳۸۹ و همچنین ۲۶ فروردین ماه ۱۳۹۱ میزبان دور بعدی گفتوگوها بود. این مذاکرات سوم و چهارم خرداد در بغداد و ۲۹ و ۳۰ خرداد ماه در مسکو برگزار و هشتم و نهم اسفند ماه ۱۳۹۱ و همچنین ۱۶ و ۱۷ فروردین ماه سال جاری (۱۳۹۲) نیز آلماتی قزاقستان میزبان این مذاکرات بود.