شکست مذاکرات خروج از بحران تعطیلی آمریکا

به گزارش افکارنیوز، یکی از مشاوران ارشد کنگره اعلام کرد که «هری رید» رهبر دموکرات‌های سنا آمریکا و «میچ مک کانل» رهبر جمهوری‌خواهان سنا روز شنبه گفت‌وگوهای محرمانه‌ای با یکدیگر داشتند و خط ارتباطی بین جمهوری‌خواهان و دموکرات‌های سنا برای پایان دادن به تعطیلی دولت فدرال و افزایش سقف بدهی را افتتاح کردند.

وی تأکید کرد که این دیدار به درخواست مک کانل بوده و به مدت یکساعت در دفتر رید صورت گرفته است و طبق گفته‌های این مشاور این نشست گرم و سازنده بوده و شاید آغازی برای مذاکرات و گفت‌وگو به حساب بیاید.

تلاش‌های «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا برای حصول توافق با جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا روز گذشته بی‌نتیجه و بی‌حاصل بود و هم‌اکنون تلاش‌های او برای بازگشایی دولت فدرال و افزایش سقف بدهی دولت آمریکا که مهلت آن روز ۱۷ اکتبر(۲۵ مهرماه) به پایان می‌رسد، به سمت جمهوری‌خواهان سنا تغییر مسیر داده است.

«جان بینر» رئیس اکثریت جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا در نشستی به جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا گفت: توافقی وجود ندارد، هیچ مذاکره‌ای پیش نرفته است.

کاخ سفید نیز درخصوص طرح بینر در زمینه افزایش سقف بدهی که تنها سقف بدهی دولت آمریکا را تا ۲۲ نوامبر(اول آذرماه) افزایش می‌دهد ابراز شک و تردید عمیقی کرده است و همچنین در خصوص تقاضاهایی که نیازمند ادامه گفت‌وگوها تحت تهدید کسری بودجه و تعطیلی دولت است، ابراز تردید کرد.

بعلاوه، ظاهراً تمایل رو به رشدی به طرحی وجود دارد که توسط «سوزان کالینز» سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی مطرح شده است که بودجه عملیات‌های دولت فدرال آمریکا را برای ۶ ماه تأمین می‌کند و سقف بدهی وزارت خزانه‌داری آمریکا را تا ۳۱ ژانویه افزایش می‌دهد.

بر اساس این گزارش، اگر کنگره اقدام عملی صورت ندهد، آمریکا تا روز پنجشنبه هفته جاری دچار کسری بودجه می‌شود زیرا مهلت افزایش سقف بدهی آمریکا به پایان می‌رسد.

بسیاری از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا به خانه‌های خود عازم شده‌اند و به آنها اطلاع داده شده است که هیچ‌گونه رأی‌گیری قبل از عصر دوشنبه صورت نخواهد گرفت.

خردهفروشان به طور خاص درباره فرارسیدن فصل تعطیلات در شرایطی که مشکل سقف بدهی بر اقتصاد آمریکا سایه بیاندازد، نگران هستند.