به گزارش افکارنیوز، روسای اتحادیه های تهران در رابطه با طرح شبنم به موضوعات جالبی اشاره کرده‌اند که به‌عنوان معضلات این طرح به آن‌ها نگاه می شود.

در نخستین اظهارنظر، رییس مجموع صنوف تولیدی و خدماتی تهران از کم‌اثری طرح شبنم در سطح بازار خبر داد و گفت: این طرح به طور کل متوقف نشده است.

علی فاضلی اظهار کرد: نگاه مدیران به طرح شبنم تغییر کرده و این طرح در گذشته تنها دکانی دونبش برای کسب درآمد بوده است.

وی با اشاره به این‌که مبارزه با قاچاق یک اصل است، اضافه کرد: کلیات طرح بد نیست اما منافع یک عده کاسب با طرح گره خرده است.

او تاکید کرد: شبنم باید نگاهی مبارزه‌گر با قاچاق داشته باشد، اما تا به این لحظه این موضوع محقق نشده است.

طرح شبنم روی کالاهای بنجول

کریمی، نماینده اتحادیه مخابرات و الکترونیک اظهار کرد: تا قبل از کاهش تعرفه واردات تلفن همراه به شش درصد، ۹۹ درصد تلفن‌های موجود در بازار به صورت قاچاق در کشور تامین می‌شد.

وی ادامه داد: این در حالی است که اکنون قاچاق این کالا به پنج درصد کاهش یافته که دلیل آن نیز کندی ترخیص کالا در گمرکهاست.

او تاکید کرد: کارخانه‌های تولیدی در حال خاک خوردن هستند و در کنار آن‌ها دلال به راحتی کالای بنجول، جعلی و حتی تاریخ مصرف گذشته آلوده را به کشور وارد می‌کنند و به آن برچسب شبنم می‌زنند و در سطح بازار عرضه می‌کنند.

نصب برچسب در جای نامناسب

هم‌چنین بهروز چوداری میلانی، رییس اتحادیه تزیینات داخل ساختمان یادآور شد: با وجود توافق با ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز برای خروج کاغذ دیواری و پرده کرکره از این طرح بازرسان به دلیل این که برچسب طرح شبنم در ابتدای رول الصاق شده و به فروش رسیده است واحدهای صنفی جریمه می‌شوند.

سود شبنم برای چه کسی؟

ابوالحسنی، رییس اتحادیه لیتوگراف بیان کرد: در جهان همه از فکر یکدیگر استفاده می‌کنند. در بخش چاپ ما می‌دانیم که چقدر اختلاف هزینه‌ برچسب است اما نمی‌دانیم سود حاصل از آن به کجا می‌رود.

تصمیم برای اصناف بدون اصناف

بهادری، عضو اتحادیه چاپ نیز گفت: دلیل تمام بحث‌هایی که مطرح می‌شود این است که هر طرحی که در کشور اجرا می‌شود نیازمند مولفه‌های خاص است. شاخص اصلی این طرح اصناف هستند، اما هنگام نوشتن طرح خبری از اصناف نیست.

وی گفت: یکی از مواردی که باید توجه داشت اینکه برخی کالاها فقط توسط دولت وارد میشود و در نتیجه برچسب شبنم ندارند و هنگامی که بازرسان این کالاها را در سطح عرضه بررسی میکنند واحدهای فروشنده را به دلیل نداشتن برچسب شبنم جریمه میکنند.