آشار شدن مشکلات جدی بین ریاض - واشنگتن

به گزارش افکارنیوز، امیر موسوی کارشناس مسائل راهبردی در خصوص اختلافات عربستان و آمریکا در سیاست‌های خاورمیانه‌ای این دو کشور گفت: بحثسعودی و آمریکا به شرایط داخلی عربستان بازمی‌گردد چرا که الان شکاف در حاکمیت کاملاً نمایان است.

وی با بیان اینکه گروهملک‌ عبدالله با فرزندانش که کبوتر‌های عربستان سعودی هستند، مایلند با ایران ارتباط داشته باشند و حتی با حزب‌الله مایل به همکاری و برقراری ارتباط هستند، ولی گروه دوم مانع هر تحرکی به این سمت بوده و هستند، یادآور شد: عقاب‌ها امروز قوی‌تر شده‌اند و با مریضی ملک‌عبدالله گروه عقاب‌ها و تندرو‌های ریاض متشکل از «بندر بن سلطان» و «سعود الفیصل» قدرتمند‌تر شده‌اند و تلاش دارند از این فرصت بیماری ملک‌ عبدالله و ولیعهد وی سوء استفاده کردهو جولانگاه سیاست خارجی را در اختیار خود گرفته‌اند.

مدیر مرکز مطالعات راهبردی و روابط بین‌الملل با اشاره به ارتباط بیشتر بندر بن سلطان با جمهوری‌خواهان نسبت به دموکراتها و اینکه دموکراتها چندان توجهی به سخنان وی نمی‌کنند، یادآور شد: بندر بن سلطان در دوران بوش آنچه می‌خواست در منطقه انجام داد، اما ظاهراً در دوره اوباما چندان قدرت مانور ندارد،حتی برادر ناتنی خود «سلمان‌بن سلطان» که در «امان» پایتخت اردن مستقر شده بود الان فراخوانده شده و امان هم ظاهراً به وی گفته که باید برود چرا که آنها با اردن هم مشکل پیدا کرده‌اند. موسوی ادامه داد: سلمان با اینکه معاون وزیر دفاع عربستان بود برای مدیریت بحران‌های سوریه، عراق و لبنان در اردن به سر می‌برد.

موسوی با اشاره به اظهارات جفری فلتمن معاون دبیر کل سازمان ملل که در نیویورک از سیاست‌های منطقه‌ای عربستان به شدت انتقاد کرده است، گفت:این موضوع نشان از مشکلات جدی بین دولت عربستان و آمریکا دارد اما آنها سعی می‌کنند که عیان نشود. قهر کردن سعود الفیصل از جلسات سازمان ملل و عدم سخنرانی وی برای اولین بار و عدم حضور در جلسات عمومی نشان می‌دهد که بین ۲ کشور مسائل جدی وجود دارد که بحثنزدیکی آمریکا به ایران، عدم جدی بودن اوباما در حمله به سوریه و عقب‌نشینی وی و بحثعراق از جمله این موارد اختلاف است.

وی با بیان اینکه عربستان تلاش زیادی کرد تا مالکی را ساقط کند، اما آمریکا اجازه نداد و همکاری نکرد، یادآور شد: حتی در بحثبحرین هم سازمان‌های حقوق بشری انتقادات زیادی نسبت به نقص حقوق بشر در این کشور داشتند که سعودی‌ها را بسیار عصبانی کرده است. همچنین شرایط یمن هم به بحران جدی می‌رسد و می‌بینیم که کنفرانس مصالحه ملی به جایی نرسید.

مدیر مرکز مطالعات راهبردی و روابط بین‌الملل با ذکر این نکته که این موارد دست به دست هم داده و شرایط را برای سعودی سخت کرده است، اظهار داشت: عربستان با موضوع کنفرانس ژنو ۲ به شدت مخالف است و شرایط خوبی برای این کنفرانس ندارد. آنها می‌بینند که ایران به همراه روسیه قوی‌تر پیش می‌روند و با سازمان ملل هماهنگ هستند.

موسوی با اشاره به اینکه سعودی‌ها مایلند که در ژنو ۲ شرایط خودشان حاکم باشد و قصد دارند از همه قدرت‌های دنیا تعهد بگیرند که بشار اسد کنار برود، یادآور شد: در حالی که الان شرایط برکناری و عدم مشارکت اسد اصلاً مطرح نیست و جهان و قدرت‌های بزرگ روی موضوع سلاح شیمیایی تمرکز کرده‌اند که سوریه در این خصوص خوب عمل می‌کندو حتی جان کری وزیر خارجه هم تشکر کرد و باعثعصبانیت سعودی‌ها شد.

وی ادامه داد: الان سعودی‌ها تلاش خود را می‌کنند که مناطق مورد نفوذ ارتش آزاد را پاکسازی کرده و آن‌ها را از طریق «داعش»، «النصره» و «لواء الاسلام» در اختیار خود بگیرند.

مدیر مرکز مطالعات راهبردی و روابط بین‌الملل با اشاره به وجود جنگ جدی بین گروه مورد حمایت عربستان و حمایت قطر و ترکیه که ارتش آزاد است، یادآور شد: گروه‌های مورد حمایت سعودی تمرکز خود را روی مناطق مرزی گذاشته‌اند تا بتوانند برگ برنده‌ای داشته باشند برای نشست احتمالی ژنو ۲ که حداقل دست بالا را داشته باشند.

موسوی به انزوای عربستان سعودی حتی در جهان عرب اشاره کرد، اظهار داشت: امروز می‌بینیم مصری‌هایی که تحت پشتیبانی عربستان سعودی هستند و هزینه بالایی را بابت این پشتیبانی دریافت می‌کنند، چندان در راستای سیاست عربستان پیش نمی‌روند بخصوص در مورد سوریه این امر واضح است.

وی افزود: تمرکز سعودی‌ امروز بر این است که لبنان و عراق را بر هم بزند تا شاید از این طریق بتواند فشار بیشتری بر سوریه آورد که ظاهراً تا الان هم موفق نبوده چرا که حزب‌الله بسیار قوی‌تر شده و سعودی‌ها نتوانسته‌اند با حرکات موزیانه خود فتنه طائفی در لبنان ایجاد کنند.

مدیر مرکز مطالعات راهبردی و روابط بین‌الملل با بیان اینکه سعودی‌ها در عراق نیز همین روش را دنبال کردند، اما موفق نشدند، اظهار داشت: مرجعیت دینی عراق و لبنان و همچنین گروه‌های سیاسی خیلی هماهنگی بالایی داشته و هوشمندانه عمل کرده و عکس‌العمل تندی در مقابل این حرکت‌ها نداشتند و تلاش کردند تا آرامش سیاسی و مذهبی در این دو کشور برقرار کنند.

موسوی در خصوص عدم حمایت مالی آمریکا از مصر و افزایش کمک مالی عربستان به این کشور با بیان اینکه این پولها هنوز کامل پرداخت نشده است، گفت: امارات و کویت هم تعهداتی داده بودند که به آن عمل نکرده‌اند و مصری‌ها به این نتیجه رسیدند که باید به سمت روسیه و چین حرکت کنند. در همین راستا بود که «عمرو موسی» از دولتمردان مصر خواست که به سمت این ۲ کشور نیز حرکت کنند.

وی با بیان اینکه شرایط مصر طوری نیست که عربستان بتواند آن را کامل مدیریت کند، یادآور شد:بخصوص اینکه اخوان‌المسلمین نیز خیلی تضعیف نشده و تحرکات آن همچنان گسترده است، لذا دولتمردان مصر نمی‌توانند کاملاً در خط سیاسی عربستان باشند. شرایط مصر پیچیده است و به همین دلیل بود که در سازمان ملل دیدیم وزیر خارجه در خصوص سوریه و حتی برقراری روابط بین تهران - واشنگتن دیدگاه‌های ملایمی داشت و دیدیم که موضع‌گیری‌های این کشور با سعودی کاملاً متفاوت است که برای ما نیز جای سوال بود که چرا حاضر شده‌اند این سیاست‌ مستقل نسبت به عربستان را اتخاد کنند.

مدیر مرکز مطالعات راهبردی و روابط بین‌الملل شرایط امروز عربستان را در بدترین دوران خواند و اظهار داشت:اعراب و جامعه جهانی با سعودی همکاری نمی‌کنند و شاید آمریکایی‌ها اطلاعاتی از وضعیت داخلی عربستان داشته و یا تحرکاتی در این کشور دارند که چندان به سود عقا‌بها نیست و شاید به سود گروه ملک عبدالله باشد که مطابق سیاست‌های اوباما حرکت می‌کند.

موسوی با اشاره به ارتباط عقابهای سعودی با سلفی‌ها و القاعده‌ای‌های‌ منطقه و پشتیبانی مالی از آنها، افزود: امروز جاهایی که القاعده و شاخه‌های آن در منطقه حضور دارند در اختیار عربستان است و بندر بن سلطان و سعود الفیصل است به آنها کمک مالی، آموزشی، سیاسی و دینی کرده و شرایطی ایجاد می‌کنند که آنها کارشان را پیش ببرند.

وی به شرایط سخت عربستان اشاره کرد که باید کاملاً سیاست خود را عوض کند و به سمت دیدگاه‌های جدید آمریکا که ملایم شده حرکت کند و اگر سعود الفیصل و بندر بن سلطان باقی بمانند شرایط سختی خواهند داشت، اظهار داشت: تصور می‌کنم تحولاتی را در عربستان شاهد خواهیم بود نظیر آنچه در قطر رخ داد و تصور می‌کنم که آنها یا کنار گذاشته شده یا منزوی و محدود می‌شوند.

مدیر مرکز مطالعات راهبردی و روابط بین‌الملل با بیان اینکه گروه‌هایی که در حال قدرت گیری در عربستان هستند یا لیبرال هستند یا اسلامگرای معتدل و ملایم که کاملاً با خط بندر بن سلطان و سعود الفیصل در تناقض است، گفت: آمریکا به سمتی پیش می‌رود که عربستان نیز به سرنوشت قطر دچار شود، چرا که اوباما نمی‌خواهد دوران بوش را تکرار کرده و با هماهنگی تندر‌وهای سعودی به جنگ متوسل شود.موسوی به سیاست بندر بن سلطان در منطقه که یکسره کردن تکلیف سوریه به سود مخالفان است اشاره کرد و افزود: اگر این هدف محقق می‌شد، لبنان نیز تحت اختیار آنها قرار می‌گرفت و سعودی‌ها به عراق نیز مسلط می‌شدند و جبهه مقاومت را تضعیف می‌کردند، لذا آنها کلید تحولات منطقه را سوریه می‌دانستند.

وی ادامه داد: به همین دلیل است که می‌بینیم دولت لبنان پس از ۸ ماه هنوز شکل نگرفته، چراکه گروه ۱۴ مارس منتظر تحولات سوریه است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه اگر سوریه فرو بپاشد موضوع مقاومت را از بیانیه دولت حذف خواهند کرد، یادآور شد: شعار دولت لبنان همواره «ارتش، ملت و مقاومت» است که ۱۴ مارس با کمک عربستان قصد تغییر این شعار را دارد. بر همین مبنا ۸ ماه منتظر هستند تا کار سوریه را تمام کنند، اما نشد و سلاح شیمیایی را در سوریه به کار بردند اما طرحی که از سوی ایران و سوریه آماده و از سوی روسیه ارائه شد، همه نقشه‌های آن‌ها را بر هم زد.

موسوی به تعویق سفر روحانی به عربستان اشاره و آن را به مصلحت خواند و اظهار داشت: بندر بن سلطان و سعود الفیصل اجازه نمی‌دهند این سفر هیچ فایده‌ای داشته باشد، زیرا آنها الان به کاخ پادشاهی مسلط هستند و اگر تفاهمی هم بین ملک عبدالله و روحانی شکل بگیرد، توسط این ۲ خنثی خواهد شد.