به گزارشافکارنیوز،روز یکشنبه ترکیب هئیت آمریکایی در دور جدید مذاکرات هسته‌ای مشخص شد. اما نکته جالب توجه، وجود نام «ادوارد زوبین» مدیر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا در این لیست است.

زوبین یکی از اصلی‌ترین کارشناسان امور تحریم‌ها به شمار می‌آید. وی از سال ۲۰۰۶ مسئولیت مدیریت دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری را عهده‌دار شد. این دفتر وظیفه اجرای تحریم‌ها با هدف دستیابی به اهداف ملی و امنیتی آمریکا را داراست.

برخی رسانه‌ها حضور زوبین در تیم مذاکره‌کننده آمریکایی را نشانه‌ای مثبت در آستانه دور جدید مذاکرات هسته‌ای تلقی کرده‌اند. خبرگزاری رویترز هم نوشته است حضور زوبین بیانگر آن است که «واشنگتن احتمالا می‌خواهد بیشتر در مورد چگونگی کاهش تحریم‌های تهران بیاندیشد».

دور جدید مذاکرات هسته‌ای میان نمایندگان ایران و گروه موسوم به ۱ + ۵ متشکل از آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آلمان از روز سه‌شنبه در ژنو سوئیس برگزار می‌شود. «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران و «کاترین اشتون» نماینده ارشد اتحادیه اروپا در امور خارجی نیز در این مذاکرات حضور خواهند داشت.

در این مذاکرات «وندی شرمن» معاون وزارت خارجه آمریکا نظیر سابق ریاست هیئت آمریکایی را بر عهده دارد. «جیمز تیمبی» مشاور ارشد معاونت امور کنترل تسلیحاتی و امنیت بین‌الملل، و «پانیت تالوار» مدیر ارشد بخش سیاستگذاری تحریم‌های ایران، عراق و کشورهای خلیج فارس وزارت خارجه از دیگر اعضای هئیت آمریکایی در این دور از مذاکرات خواهند بود.

دور قبلی این مذاکرات دو هفته قبل در سطح وزرای خارجه و در حاشیه نشست سالیانه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک برگزار شد. شرکتکنندگان در آن نشست، فضای مذاکرات را مثبت ارزیابی کرده و گفتند لحن گفتوگوها بسیار متفاوت از قبل بود.