به گزارش افکارنیوز، محمد پرورش در حاشیه مانور دورمیزی مدیریت بحران و پدافند غیرعامل اظهار داشت: طبق روال گذشته سامانه شرق استان تهران نیاز به ۱۹۵ میلیون متر مکعب دارد که حدود ۷۳ میلیون متر مکعب از آن از بخش آب‌های زیرزمینی تامین می‌شود اما با توجه به این که حجم ذخایر سدها به شدت کاهش پیدا کرده حدود ۵۰ میلیون مترمکعب آب در سامانه شرق کم داریم با این حال ۲۰ درصد صرفه‌جویی در مصرف در تامین آب مورد نیاز سامانه شرق کمک می‌کند.

وی افزود: با توجه به اینکه تا شهریورماه امسال میزان بارندگی در تهران ۳۲ درصد کاهش یافته در حال حاضر حجم ذخایر سدها به ۴۰۰ میلیون متر مکعب کاهش یافته درحالی که این میزان در مدت‌زمان مشابه سال گذشته ۶۵۰ میلیون متر مکعب بوده است.

مدیرعامل آبفای استان تهران در خصوص وضعیت سدهای لار و لتیان در سامانه شرق تهران گفت: در حال حاضر سد لتیان حدود ۲۲ میلیون متر مکعب آب دارد و سد لار نیز از وضعیت خوبی برخوردار نیست؛ برای جبران این وضعیت نیاز به برنامه‌ریزی خصوصا در حو زه مدیریت مصرف داریم.

این مقام مسئول با تاکید بر لزوم مدیریت مصرف در شرایط کنونی تصریح کرد: در حوزه همه کاربری‌ها از جمله بخش اداری، نظامی و غیر مسکونی برای مدیریت مصرف برنامه‌ریزی شده است، از جمله اینکه ۶۰ حلقه چاه را تا پایان سال وارد مدار بهره‌برداری خواهیم کرد.

پرورش با بیان اینکه براساس برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت در سامانه شرق که شامل زمان ماه‌های مهر، آبان و آذر می‌شود پیش‌بینی شده که بارندگی نداریم و باید مدیریت مصرف صورت گیرد، گفت: انتقال آب از سد ماملو نیز در برنامه است؛ برای این پروژه ارز گرفتیم اما کمی مشکلات اعتباری دارد، امیدواریم تا اردیبهشت‌ماه سال آینده انتقال آب از ماملو صورت گیرد تا برای تابستان ۹۳ مشکل تأمین آب نداشته باشیم

رئیس هیئت مدیره آبفای استان تهران افزود: ‌ تلاش می‌شود مدیریت مصرف به گونه‌ای باشد که کمتر بخش خانگی و مسکونی درگیر شوند اما در بخش اداری و فضای سبز باید مصرف به صورت جدی مدیریت شود.

شناسایی مشترکانی که ۱.۵ برابر میزان متوسط مصرف می‌کنند / افت فشار شبکه به جای جیره‌بندی

پرورش با اشاره به این ‌که مشترکانی که ۱.۵ برابر میزان متوسط مصرف می‌کنند شناسایی شده‌اند تصریح کرد: ۹۰ درصد از مشترکان آب که در بخش خانگی هستند ۸۲ درصد از آب را مصرف می‌کنند؛ ‌ با این حال تمام مردم باید در آب صرفه‌جویی کنند تا مشکل کمبود آب پشت سر گذاشته شود.

پرورش افزود: جیره‌بندی با شبکه تهران هم‌خوانی ندارد و اثر آن مثبت نیست بنابراین باید مصرف را مدیریت کنیم؛ امکان دارد فشار شبکه را کاهش دهیم. ممکن است افت فشار تا جایی باشد که طبقات اول و همکف آب داشته باشند اما شبکه را خالی نمی‌گذاریم.

مانور آبفای استان تهران از چهارم تا هشتم آبان‌ماه

وی با اشاره به برگزاری مانور مدیریت بحران و پدافند غیرعامل آب و فاضلاب استان تهران در روزهای چهارم تا هشتم آبان ماه گفت: ‌ در سال ۸۹ مانور خوبی در مرکز فاطمی برگزار شد اما با توجه به اهمیت حوزه بحران در آبفای استان، دفتر پدافند غیرعامل تشکیل و رئیس مدیریت بحران و پدافند غیرعامل به عنوان قائم مقام مدیرعامل منصوب شد تا در مواقع بحران تصمیم‌گیری کند و مردم آسیب کمتری ببینند.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران افزود: امسال مانور بحران و پدافند غیر عامل با سه رویکرد فنی - تخصصی، امنیتی - حاکمیتی و اجتماعی‌رسانه‌ای برگزار می‌شود که در این مانور ۶۰ درصد از کار توسط شرکت‌های آبفای استان‌های جانشین و معین آبفای استان و ۴۰ درصد توسط شرکت آب و فاضلاب استان تهران انجام خواهد شد.

پرورش اظهار داشت: با توجه به اهمیت بحثپدافند، صد درصد کار بخش پدافند توسط شرکت آب و فاضلاب استان انجام خواهد شد؛ در این مانور شرکت آب و فاضلاب استان تهران و ۱۳ شرکت زیر مجموعه درگیر هستند.

وی با اشاره به این‌که شرکت آبفای استان اصفهان به دلیل بحران آب در آن منطقه نتوانست در این مانور حضور داشته باشد گفت: هشت استان و ۳۰ سازمان در برگزاری این مانور مشارکت دارند. همچنین ۲۵۰۰ نفر در مشارکت خواهند داشت.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با اشاره به این‌که در این مانور ۸۹ سناریو تعریف شده است اظهار کرد: ۴۵ سناریو مربوط به بحثبحران، ۱۹ سناریو مربوط به پدافند و ۲۵ سناریو مربوط به حوادثغیر مترقبه است.

پرورش تصریح کرد: شرکت آب و فاضلاب استان تهران با توجه به کارکرد خدماتی که دارد به دنبال افزایش آمادگی در مواقع بحران است بنابراین باید تمرین زیادی داشته باشد که البته هزینه زیادی نیز دارد؛ اما معتقدیم شرکتی خوب خدمت می‌کند که سطح آمادگی آن بالا باشد.

وی با اشاره به اینکه در روزهای مانور تلهمترینگ تهران از مدار خارج میشود گفت: در روزهای مانور به صورت دستی و بیسیم باید آب تهران را با ظرفیت ۳۵ متر مکعب در ثانیه توزیع کنیم.