به گزارش افکارنیوز، برای اینکه انسان بتواند به طور موثر و سازنده با دیگران سازگار شود، روابط خوبی داشته باشد، احساس امنیت خاطر و آرامش نماید، از زندگی خود رضایت نسبی داشته باشد و به واقعیات زندگی، با دید منطقی بنگرد، باید علاوه بر تن سالم، از روانی سالم نیز برخوردار باشد.

یافته های پژوهش حاضر بیانگر آن است که شرایط کنونی زندگی و نحوه نگرش و باور اشخاص در زمینه رضایتمندی از زندگی، انسان ها را هر چه بیشتر در معرض خستگی و جنب و جوش قرار می دهد؛ بنابراین فرد بی وقفه باید در مقابل درخواست ها، باید و نبایدها، چشم و همچشمی با دیگران، موقعیت های دشوار و پیچیده، مشکلات شغلی و اجتماعی و غیره، تلاشی فراینده داشته باشد، زیرا زندگی و طبیعت قوانینی دارد که تمام آن مورد پسند همگان نیست. هدف مقاله حاضر، مروری بر راهکارهای پیشگیری از بیماری های روان تنی و تامین و حفظ بهداشت روانی در روابط انسانی است.

بنابراین اگر شما خواهان روانی متعادل و سالم هستید:

متکی به خود و خدای خود باشید. در تمام کارها بر خدا توکل کنید و با انجام فرامین دینی، به یاد خدا باشید؛ این امر در فرو نشاندن بسیاری از هیجانات این جهان مادی و معطوف نمودن ذهن به جهان ابدی، نقشی غیر قابل انکار دارد.

رفتاری متناسب با سن و شخصیت خود داشته باشید.

ضعف های خودتان را بپذیرید. واقعیت این است که هر کس ضعف هایی دارد، اما به جای فرو ماندن در ضعف های خود و گرفتار شدن در دام یاس و ناامیدی، بکوشید انتقادپذیر باشید و بر ضعف هایتان غلبه کنید و به دنبال بهترین راهکارها باشید.

محبت پذیر و قهر گریز باشید. منشی توام با مهربانی، گذشت و دوری از قهر و کینه داشته باشید و تلاش کنید که آینه زندگی تان شفاف و بدون غبار کدورت باشد.

بدن خود را سالم و قوی نگه دارید. از بیکاری های ممتد و طولانی و خسته کننده و کارهای طاقت فرسا بپرهیزید و هرگز چندین کار و مسئولیت چند جانبه را به طور همزمان نپذیرید. فعالیت شغلی خود را با تحمل بدنی خود، متناسب کنید.

در مقابل مصائب و شرایط سخت و ناگوار زندگی، مقاوم باشید و هرگز سستی از خود نشان ندهید.

از رفتن به مجالس ترحیم کوتاهی نکنید. گاهی سر مزار آشنایان خود بروید تا با فکر کردن به عاقبت انسان ها که چیزی جز مرگ و آرمیدن زیر خاک سرد و تیره نیست، از افراط کاری ها و حرص و طمع و انجام کارهای خلاف انسانی برحذر باشید.

مراقب باشید بیش از حد، پایبند این دنیای فانی نشوید و به جمع آوری مال دنیا حریص نباشید.

تا جایی که مقدور است، زندگی ساده ای برای خود فراهم کنید؛ از تدارک زندگی پر زرق و برق به دلیل چشم و همچشمی با دیگران(با وجود عدم توان مالی) خودداری کنید.

توقع بیجا و بی مورد نداشته باشید. با همه افراد خانواده، به ویژه با خانواده و بستگان خود با احترام رفتار کنید و هرگز درصدد توهین و تحقیر کسی نباشید.

گذشته را رها کنید و همیشه در حال زندگی کنید. سعی کنید بیشتر در زمان حال و آینده نیز غرق نشوید. اجازه بدهید غبار گذشته از شانه هایتان فرو ریزد و آگاه باشید هر قدر در تیرگی گذشته گام بردارید، از روشنایی آینده دور خواهید شد؛ بنابراین به شیوه ای نظام مند فکر کنید و امور زندگی را به بهترین نحو برنامه ریزی نمایید.

گاهی به دامان طبیعت بروید و از زندگی تصنعی بپرهیزید؛ به صدای آواز پرندگان گوش بسپارید، طلوع و غروب خورشید را تماشا کنید، زیبایی های طبیعت را ببینید و به آنها بیندیشید و به خوبی ها فکر کنید.

هرگز در اختلاف دیگران مداخله نکنید(مگر در فرصت مناسب و محیط آرام و آن هم صرفاً برای رفع اختلاف طرفین).

تعصبات غلط و افکار مزاحم را شناسایی و از خود دور کنید و آگاه باشید که افکار مزاحم، مانند خوره، سلامت روان انسان را از بین می برند. خودِ واقعی تان باشید؛ به جای تعصبات دست و پا گیر، انرژی خود را برای توجه به همسر و خانواده صرف کنید.

مشکلات عاطفی را در سینه خود دفن نکنید. اگر درد دلی دارید، با افراد مورد اعتماد(مشاور خانواده و غیره) به درد دل بپردازید تا موجب تسلی خاطر و آرامش شما گردد.

راز/ شماره ۳۴/ نيمه دوم مهر ماه ۹۲/ رحمان بابازاده، مدرس و مشاور خانواده/ صفحه ۸۱