به گزارش افکارنیوز، در حالی که مذاکرات هسته ای در ژنو تقریبا بدون بازگو شدن جزئیاتی از محتوی مذاکرات و توافقات صورت گرفته به پایان رسیده است، برخی گزارشات به تدریج شمایی کلی از آنچه که بین دو طرف مذاکره در ژنو گذشته است را به دست میدهند. نیویرک تایمز در گزارشی به تحریمی که احتمالا آمریکا در پی برداشتن آن از روی ایران است پرداخته.

روزنامه نیویورک تایمز گزارش داده است که مقامات آمریکایی بر این باور هستند که آزاد سازی دارایی های بلوکه شده ایران، ضمن برداشتن فشار اقتصادی از روی این کشور باعثخواهد شد که آمریکا مجبور به لغو تحریم های اقتصادی نباشد. این امر را گویا باید به عنوان استراتژی دولت آمریکا برای تشویق ایران در پیشبرد مذاکرات ضمن حفظ فشار نهایی تلقی کرد.

بر اساس این گزارش یکی از مقامات دولت اوباما روز گذشته اذعان کرده است که ایالات متحده در پی ارزیابی احتمال آزاد سازی میلیاردها دلار دارایی بلوکه شده ایرانیان، به عنوان مشوقی در خصوص مذاکرات ۵ + ۱ و ایران در ژنو است.

این اقدام به واشنگتن اجازه خواهد داد که درحالی که به برداشته شدن فشار اقتصادی از روی ایران کمک میکند، فشار تحریم ها را که به شکل بین المللی بر روی ایران تنظیم شده است، همچنان حفظ کنند تا در صورتی که ایران نتواند به خواسته های غرب پاسخ مناسب دهد، همچنان تحت فشار باشد.

نیویورک تایمز با اشاره به این سخنان، نوشته است که: آزاد کردن دارایی های ایران به مانند " باز کردن و بستن شیر منابع مالی است ".

در همین حال گفته میشود که علیرغم آنکه که مقامات آمریکایی اذعان کرده اند که این دور از مذاکرات با ایران کاملا شامل جزئیات و جدی بوده است، به نظر میرسد که واشنگتن تا زمانی که اقدام موثری از ایران نبیند چندان علاقه ای به برداشتن تحریم ها از روی ایران ندارد.

همچنین این روزنامه نوشته است که مقامات آمریکایی از سناتورهای مجلس سنا درخواست کرده اند که تصویب هرگونه تحریم بر علیه صنعت نفت ایران را تا برگزاری دور بعدی مذاکرات در ۷ و ۸ نوامبر در ژنو به تاخیر بیندازند. با این حال برخی از سناتورهای آمریکایی همچنان در پی تصویب تحریم های جدید بر علیه ایران هستند.

مارک کرک سناتور جمهوری خواه اذعان کرده است: از آنجایی که ایران همچنان به برنامه مشکوک موشکی و هسته ای خود ادامه میدهد، باید دور جدید از تحریم ها برای هدف قرار دادن آخرین میزان باقی مانده صادرات و فروش نفت ایران به مرحله تصویب و اجرا درآید.

این در حالی است که دو روز پیش نیز خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی مشابه به موضوع آزاد سازی دارایی های ایران توسز آمریکا اشاره کرده بود.

بلومبرگ در گزارش خود اشاره کرده بود که اکنون حدود ۵۰ میلیارد دلار از دارایی های ایران به دلیل اقدامات وزارت خزانه داری و کاخ سفید بلوکه شده است. بر اساس این گزارش مقامات آمریکایی آماده پیشنهاد دسترسی ایران به بخشی از این دارایی ها به عنوان مشوقی در مذاکرات هسته ای میباشند.