کشف منشأ سرگیجه در انسان

به گزارش افکارنیوز، سرگیجه می‌تواند از علائم آسیب گوش میانی و یا مشکلات بینایی باشد اما در بیشتر موارد این مشکل ریشه در اختلال فرآیند مغزی تبدیل ورودی گوش میانی و تاثیر بصری چشم از ادراک آنچه می‌بینیم دارد.

در این تحقیق، پژوهشگران جانز هاپکینز، هشت فرد سالم را در اتاقی تاریک قرار دادند و آنها جهت خطوط روشن صفحه تصویر را با استفاده از چرخش به راست - چپ نشان دادند.

امیر خردمند، محقق این تحقیق و استاد مغز و اعصاب دانشکده پزشکی دانشگاه جانز هاپکینز اظهار کرد: مغز روش‌های شگفت‌انگیزی برای درک مکان ما در فضا دارد، اگرچه ما در مکانی تاریک، قائم و یا زاویه‌دار بایستیم و اطراف خود را نبینیم.

بعد از این مرحله افراد تحت تحریک مغناطیسی ترانس کرانیال(TMS) قرار گرفتند. TMS جریان الکترومغناطیسی به قشر جداری راست مغز، قسمتی از مغز است که با پیامدهای آسیب مغزی در سکته و مشکلات تعادلی ارتباط دارد. این قسمت با ایستادن قائم نیز مرتبط است.

در این تحقیق، ۶۰۰ پالس الکترومغناطیس در۴۰ ثانیه به شرکت‌کنندگان انتقال داده‌ شد. بعد از گذشت ۴۰ ثانیه دوم از افراد دوباره درخواست شد جهت خطوط نمایش داده شده در صفحه تصویر را مشخص کنند. گزارش هر فرد از احساس ایستادن خود دقیقا بعد از TMS تغییر کرد.

خردمند در ادامه افزود: اگر ما بتوانیم با استفاده از TMS در افراد سالم ایستادن قائم را تغییر دهیم، ممکن است با استفاده از TMS اختلال تعادل در افراد مبتلا به سرگیجه و گم‌گشتگی فضایی را با ثابت نگه‌داشتن آنان در فضا درمان کنیم.

نتایج این تحقیق در نشریه Oxford Journals Cerebral Cortex منتشر شده است.