به گزارش افکارنیوز، نشریه انگلیسی اکونومیست در یادداشتی آخرین دور مذاکرات هسته‌ای کشورمان با گروه ۵ + ۱ را امیدوار کننده خواند. این نشریه نوشت: بالاخره ارائه یک پاورپوینت، توجه مخاطبان را به خود جلب کرد. روز ۱۵ اکتبر، دکتر ظریف، وزیر امور خارجه و مسئول اصلی مذاکرات هسته‌ای، علیرغم کمردرد، یک ساعت را صرف توضیح و معرفی طرح جدید اعتماد سازی تا توافق نهایی هسته‌ای کرد.

به نوشته این نشریه در برابر پذیرش اعمال محدودیت بر برنامه هسته‌ای ایران، غرب حق ادامه غنی‌سازی اورانیوم این کشور را به رسمیت می‌شناسد و تحریم های اقتصادی را کاهش می‌دهد. پس از سال‌ها ناامیدی و بن بست در گفتگوها بین ایران و کشورهای گروه ۵ + ۱، هنوز زود است که از گشایش در این موضوع صحبت کرد. اما جزییاتی که در توضیحات ظریف در طرح «پایان یک بحران غیر ضروری، گشایش افق‌های نو» وجود داشت و جدیتی که از سوی هیئت ایرانی برای برطرف کردن نگرانی‌های غرب درباره جنبه احتمالی هسته‌ای این کشور دیده شد بی سابقه بود.

اکونومیست افزود: بیانیه مشترکی که در پایان دو روز مذاکرات ژنو منتشر شد مذاکرات را «واقعی و رو به جلو» توصیف کرد. گفتگوها در ۳ هفته آینده از سر گرفته می شود و برای پیشرفت در آنچه هیئت ایرانی گام اول نامیده است تلاش خواهد شد. مرحله مقدماتی درصدد ایجاد یک چارچوب مورد توافق بین گروه ۱ + ۵ و ایران است که مرحله نهایی و اهداف مشترک را تعیین می‌کند. در این میان مرحله دومی نیز وجود دراد که به صورت گام به گام و متقابل اقدامات عملی صورت خواهد گرفت.

به نوشته این نشریه، مذاکره‌کننده‌های آمریکایی می‌دانند که از شور و شوق زیادی باید پرهیز کنند. باراک اوباما باید کنگره شکاک را برای تعدیل تحریم‌ها متقاعد کند، اقدامی که ممکن است واکنش نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل را به همراه داشته باشد که به کنگره القاء کند اوباما در حال امضای توافق بدی است.

این نشریه مدعی شد کلید هرگونه توافق هسته‌ای، پذیرش پروتکل الحاقی از سوی ایران است که به آژانس بین المللی انرژی اتمی اجازه می دهد بدون اعلام قبلی و به صورت سرزده از سایت های ایران بازدید کند.

اکونومیست در ادامه انوشت ایران در دو سال اخیر توانایی غنی‌سازی خود را دوبرابر کرده است. از سوی دیگر بر تاسیسات هسته‌ای فردو و نیز رآکتور آب سنگین اراک را نیز از دیگر موارد مهم مورد مذاکره می‌خواند.

اکونومیست در انتها با اشاره به سیاستهای داخلی ایران، به این نکته تاکید میکند که رهبری ایران، تصمیمگیر اصلی موضوع هستهای است.