گزارش «هاآرتص» از مذاکرات ژنو

به گزارش افکارنیوز، با گذشت چند روز از پایان دور جدید مذاکرات هسته‌ای که در ژنو برگزار شد، تحلیل‌ها در این مورد همچنان ادامه دارد. روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» روز شنبه در یادداشتی به قلم «باراک راوید» خبرنگار اعزامی خود به سوئیس، نوشت غرب با فائق آمدن بر اختلافات گذشته، توافق احتمالی با ایران را متصور می‌شود. این روزنامه همچنین به هشدارهای پیاپی مقامات اسرائیلی در مورد توافق با ایران اشاره کرده و نوشته است این هشدارها تنها مایه تصدیع خاطر بود و کسی به آن توجهی نداشت.

نویسنده این یادداشت ابتدا با اشاره به حواشی مذاکرات از جمله درد کمر «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران و همدردی دیپلمات‌های غربی با وی، نوشته است این دور از مذاکرات جوی بی‌سابقه داشت، به نحوی که دیپلمات‌هایی که چندین سال است با نمایندگان ایران مذاکره می‌کرده‌اند، هیچ‌یک برقراری چنین جوی را پیش‌بینی نکرده و تصوری از آن نداشتند.

یک مقام ارشد آمریکایی حاضر در مذاکرات نیز در مورد برگزاری گفت‌وگوها به زبان انگلیسی گفته است: این موضوع حسن دارد، ضرر هم دارد. ضرر آن این است که من دیگر آن فرصت دو دقیقه‌ای را(ناشی از ترجمه) ندارم که بتوانم فکر کنم و ببینم که باید چه بگویم، اما حسن آن هم این است که روند مذاکرات واقعا بهتر شده و شما می‌توانید به نوعی موارد را آنطور که برای یک مذاکره واقعی لازم است، مورد ارزیابی قرار دهید و در مورد آن بحثکنید.

«باراک راوید» در ادامه به جو بسیار مثبت مذاکرات اشاره کرده و به نقل از چند مقام آمریکایی و اروپایی این دور از مذاکرات را بی‌سابقه توصیف کرده و نوشته است همه دیپلمات‌های غربی اذعان داشتند که ایران به دنبال وقت تلف کردن نیست و واقعا دستیابی به یک توافق را دنبال می‌کند.

به نوشته «هاآرتص» با وجود فضای مثبت مذاکرات، همچنان شکاف زیادی میان ایران و طرف مقابل وجود دارد و هنوز لازم است تا ساعت‌ها بحثبرای رفع اختلافات صورت گیرد. همانطور که نماینده ارشد روسیه در مذاکرات هسته‌ای تاکید کرد که هنوز طرفین کیلومترها با هم فاصله دارند.

این یادداشت در بخش دیگری به موضع‌گیری‌های مقامات اسرائیلی در قبال مذاکرات پرداخته و در مورد واکنش حاضران در مذاکرات در مورد این هشدارها نوشته است: اسرائیل هیچ جایگاهی در مذاکرات نداشت. در طول جلسات تقریبا هیچ اشاره‌ای به اسرائیل نشد. اسرائیل حتی در گفت‌وگوهای خبرنگاران حاضر در راهروها و سالن‌های مطبوعاتی هم هیچ جایی نداشت. بیانیه‌ای که کابینه امنیتی اسرائیل صبح مذاکرات صادر کرد، تهدیدات‌ ضمنی نتانیاهو برای اقدام به حمله پیش‌گیرانه، مقایسه مذاکرات ژنو با مذاکراتی که در سال ۱۹۳۸ در مونیخ انجام شد از سوی «یوال استینیتز» وزیر امور راهبردی، همه و همه به ندرت جلب توجه کرده در میان رسانه‌ها مورد اشاره قرار گرفتند.

«باراک راوید» می‌افزاید: احساس غالب این هفته در ژنو این بود که کشورهای غربی و بالاخص آمریکا، در بهترین حالت معتقدند که اسرائیل باید قبل و بعد از هر مذاکرات در جریان روند آن قرار بگیرد تا از کنترل خارج نشود. اسرائیل در بدترین حالت هم اگر نه به عنوان یک جنگ‌افروز، دستکم به چشم یک مزاحم و مشکل‌ساز دیده می‌شد.

وی در پایان با اشاره به فضای ایجاد شده در مذاکرات هستهای، نوشته است هنوز مشخص نیست که این فضا به یک توافق نهایی و پایان دادن به ۲۰ سال مناقشه و بحران جهانی ناشی از برنامه هستهای ایران منجر میشود یا نه، اما مسلم این است که هم دیپلماتهای ایرانی و هم دیپلماتهای غربی اکنون بهترین فرصت را برای دستیابی به توافق در اختیار دارند.