خارجی‌ها در حسرت حافظ و مولوی

به گزارش افکارنیوز، بهروز غریب‌پور درباره فعالیت‌های گروه تئاتر " آران " در سال جاری و برنامه رپرتوآر اپراهای عروسکی گروه به خبرنگار مهر گفت: در حال حاضر اپرای عروسکی " مکبث" در تالار فردوسی در حال اجرا است و تا ۳۰ مهرماه روی صحنه خواهد بود. بلافاصله بعد از پایان اجرای اپرای " مکبث"، اپرای " عاشورا " روی صحنه می‌رود.

وی با اشاره به اجرای اپرای عروسکی " حافظ " در شهر دوبی در ۲۶ آبان‌ماه افزود: این سومین اثر بعد از اپراهای " رستم و سهراب " و " مولوی " از گروه تئاتر آران است که در شهر دوبی روی صحنه می‌رود.

کارگردان اپراهای عروسکی " حافظ " و " مولوی " درباره تولید عروسک‌های اپرای " لیلی و مجنون " و اجرای این اثر گفت: بعد از اجرای اپرای " حافظ " در دوبی، ساخت عروسک‌های " لیلی و مجنون " نیز به پایان می‌رسد و دی‌ماه سال جاری این اپرای عروسکی در تالار فردوسی روی صحنه خواهد رفت.

غریب‌پور درباره وضعیت اجراهای بین‌المللی اپراهای عروسکی گروه تئاتر " آران " یادآور شد: قبلا آقای شاه‌آبادی در معاونت هنری برای اجرای اپراهای " حافظ " و " مولوی " در کشورهایی نظیر تاجیکستان و به طور کلی کشورهای فارسی‌زبان اطراف ما و سپس اجرای این دو اثر در قالب یک تور اروپایی، برنامه‌ریزی کرده بود. متأسفانه این برنامه ریزی در حد یک پیشنهاد ماند و عملی نشد و حتی در زمان سفرهای خارجی گروه، کمترین حمایت هم از ما نشد.

وی ادامه داد: برای اجرای اپرای عروسکی " حافظ " در سایر کشورها علیرغم اینکه تصور می‌کردیم از این اثر که به یکی از بزرگان فرهنگ و ادب ایران می‌پردازد حمایت خواهد شد، حمایتی صورت نگرفت. سال گذشته برای اجرای اپرای " عاشورا " در جشنواره کراکوی لهستان هم به دلیل نبود حمایت، مجبور شدم هزینه‌های مورد نیاز را به صورت شخصی تأمین کنم.

سرپرست گروه تئاتر " آران " تصریح کرد: متأسفانه مدیران درباره حمایت از آثار فاخر صحبت می‌کنند ولی عمل‌شان مغایر با این صحبت‌ها است. حضور و اجرای بین‌المللی یک گروه ۳۰ نفره با بیش از ۶ تُن وسایل اجرا و صحنه بدون حمایت مناسب از سوی مدیران هنری، امکان‌پذیر نیست.

غریبپور در پایان اظهار امیدواری کرد معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رویکرد تازه و مناسبی به آثار و اپراهای عروسکی گروه تئاتر "آران" داشته باشد.