جایگزین عربستان در شورای امنیت کیست؟

به گزارش افکارنیوز، " طلال الحاج " خبرنگار این شبکه در واشنگتن در گزارشی درباره امتناع عربستان از عضویت غیردائم در شورای امنیت گفت: مخالفت عربستان با عضویت در شورای امنیت بازتاب های گسترده ای در سازمان ملل به دنبال داشت و بیشتر واکنش ها حاکی از ابراز تعجب از این اقدام عربستان بود. دیپلمات های کشورهایی مثل فرانسه، ترکیه و مصر اعلام کردند توجیهات عربستان را درباره این اقدام که در بیانیه وزارت خارجه این کشور آمده است درک می کنند اما دیپلمات های کشورهای دیگر مثل روسیه و متحدان آن از این اقدام عربستان ابراز تعجب کردند. با این حال به نظر می رسد بان کی مون دبیرکل سازمان ملل همچنان امیدوار است این اقدام عربستان تاثیری بر روابط دبیرخانه این سازمان با عربستان نداشته باشد.

در ادامه گزارش آمده است: مسئله اجرای اصلاحات در شورای امنیت، مسئله جنجال برانگیزی است که نماینده جدید آمریکا در سازمان ملل در اولین کنفرانس خبری خود در سپتامبر گذشته آن را مطرح کرد. اما بر کسی پوشیده نیست که اجرای هرگونه اصلاحات در شورای امنیت به نفع اعضای دائم این شورا و امتیازاتی که از آن برخوردار هستند، نیست.

طلال الحاج ادامه داد: دفتر رئيس مجمع عمومي سازمان ملل اعلام کرد در صورت اطمينان از امتناع رسمي عربستان از عضويت در شوراي امنيت، اين مسئله با گروه کشورهاي آسيايي مطرح مي شود تا کشور ديگري را براي اشغال کرسي اين قاره در شوراي امنيت انتخاب کنند اما هيچ علائم و نشانه اي وجود ندارد که نشان دهد يک کشور عربي به جاي عربستان به عضويت شوراي امنيت در خواهد آمد.