همسرانی شرعی که به رسمیت شناخته نمی‌شوند

به گزارش افکارنیوز، بسیاری از زنان در استان سیستان و بلوچستان در قالب ازدواج طایفه‌ای به عقد مردان در می‌آیند در حالی که مهمترین واقعه زندگی آنها در جایی و یا محضری به ثبت نمی‌رسد و این زنان شاهد و گواه رسمی برای ازدواج خود ندارند.

حکایت زنان شرعی اما غیرقانونی شنیدنی اما تلخ است، حکایت زنانی که برای استیفای حق و حقوقشان هیچ مدرک قانونی در دست ندارند.

البته نمی‌توان ادعا کرد که همه زنان استان به همین سرنوشت گرفتار شده‌اند اما آمارهای ارایه شده از سوی مسئولان نشان می‌دهد که این معضل به خصوص در مناطق جنوبی استان فراگیر است و ضرورت انجام امور فرهنگی و اجتماعی و تغییر برخی سنت‌ها احساس می‌شود و تدبیر برای کمک به زنان بدون حامی نیاز است.

زندگی خارج از دایره قانون

شاه بی‌بی یکی از زنانی است که پس از گذشت چندین سال از زندگی زناشویی و با داشتن چهار فرزند حالا همسرش وی را ترک کرده‌است و بدون حامی و پشتیبان مانده است.

وی با دلی پر درد از زندگی مشترک خود به خبرنگار مهر می‌گوید: زندگی مشترک را بدون هیچ حق و حقوق قانونی آغاز کردم و پس از گذشت چندین سال زندگی شوهرم بدون هیچ دلیلی به بهانه کار به امارات سفر کرد و با داشتن چهار فرزند در این وادی تنهایم گذاشت.

این زن درد کشیده و ساکن کورین از توابع شهرستان زاهدان ادامه می دهد: متاسفانه از راه قانون نمی‌توان به حق و حقوق خودم و یا فرزندانم دسترسی پیدا کنم زیرا به هر تشکیلات قانونی که مراجعه می کنم و خواستار دریافت حق و حقوق فرزندانم می شوم می گویند سند ازدواجت کو؟

وی بیان می‌کند: مشکل اینجاست که به همین دلیل برای گرفتن شناسنامه فرزندانم نیز با مشکل رو به رو شده‌ام و به ناچار آنان نیز از حقوق خود محروم شده‌اند.

شاه بی بی می افزاید: هر چند که از مزایای سند ازدواج تا این حد بی اطلاع بودم اما یک بار هم که به شوهرم برای گرفتن آن پیشنهاد دادم با خشم او روبرو شدم و از ترس وی دیگر حرفی به میان نیاوردم.

ازدواج برای صلح

نسیمه یکی از دخترانی است که در سن ۱۱ سالگی به منظور برقراری صلح بین دو طایفه به اجبار به عقد یکی از ریش سفیدان طایفه مقابل درآمده است و با وجود داشتن ۳ فرزند در سن ۲۵ سالگی حالا بیوه شده است.

وی با ابراز ناراحتی از زندگی گذشته خود می گوید: برای اینکه بین دو طایفه صلح برقرار شود و دشمنی های چند ساله به دوستی پایدار تبدیل شود من را به عقد بزرگ طایفه درگیر درآوردند.

وی افزود: در آن زمان همسرم ۵۵ سال سن داشت و با اینکه ۳ فرزند برایش به دنیا آوردم متاسفانه وی در سن ۶۹ سالگی از دنیا رفت و حالا من با وجود سه فرزند تنها مانده ام.

نسیمه می‌گوید: زمانی که ازدواج کردم از همسرم و هم از پدرم ترس داشتم برای همین تمام این سال ها را در ترس زندگی کردم.

وی ادامه داد: هیچ شخصی یک زن بیوه را با ۳ بچه به همسری قبول نمی کند و از طرفی ازدواج مجدد از نظر طایفه کاری ناپسند و محکوم است و من باید تا آخر عمر بدون هیچ درآمد و پشتیبانی زندگی کنم.

فقر انگیزه ای برای نکاح

زهرا نیز که در حاشیه شهر زاهدان و در اتاقی خشت و گلی سکونت دارد می‌گوید: به دلیل وضعیت بدی که خانواده ما داشت پدرم حاضر شد تا مرا به ازای دریافت مبلغ ۲ میلیون تومان به عقد یک تبعه افغانی دربیاورد و من به خاطر کمک به پدرم تن به این ازدواج دادم.

وی افزود: متاسفانه به دلیل اینکه من و همسرم دارای شناسنامه نبودیم ازدواج ما در هیچ کجا به ثبت نرسید و همسرم نیز پس از یک سال به بهانه اینکه مقدمات زندگی ما را در افغانستان فراهم کند به کشورش بازگشت اما دیگر هیچ گاه بازنگشت.

زهرا که سواد خواندن و نوشتن ندارد و شناسنامه‌ای هم برای او صادر نشده است حدس می‌زند که سنش ۱۶ سال است.

او که در سن جوانی صدایش به لرزه افتاده و پوست صورتش از فرط سوء تغذیه خشک و چروکیده شده است می‌گوید: وضعیت خودم مهم نیستم اما می‌خواهم فرزندم به سرنوشت من دچار نشود اما واقعیت اینست که این بچه از نظر قانون نه پدر دارد و نه مادر!

زهرا زندگی خود و فرزندش را با کار در یک مانتو فروشی به‌ازای دریافت ۷۰ هزار تومان حقوق تامین می‌کند و هنگامی که از وی می‌پرسیم چگونه با این درآمد می‌توان زندگی را اداره کرد پاسخ می‌دهد: شما توانش را ندارید!

زنان استان از بی عدالتی رنج می‌برند

مسئول دفتر حمایت از حقوق زنان و کودکان دادگستری استان با بیان اینکه مشکلات زنان سیستان و بلوچستان با سایر استان‌های کشور تفاوت‌های زیادی دارد در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: ازدواج‌های ثبت نشده، فرزندان بی‌شناسنامه، وضعیت بد بهداشتی، بی‌سوادی و رعایت نشدن عدالت در حق زنان از مهمترین مشکلات جامعه زنان استان به خصوص در نقاط حاشیه‌ای شهر زاهدان است.

ام کلثوم موذن با اشاره به اینکه تا سال ۸۵ بیش از ۵۰ درصد از ازدواج‌های زنان استان به ثبت نرسیده بود افزود: با همکاری سازمان ثبت احوال استان در حال حاضر این رقم به کمتر از ۳۰ درصد رسیده است.

وی به ثبت نرساندن ازدواج‌ها را در استان ناشی از عومل متعددی ذکر کرد و گفت: بسیاری از مردان به دلیل اینکه نیازی به اجازه همسر اول برای ازدواج مجدد خود نداشته باشند از ثبت ازدواج خودداری می کنند.

وی فقر فرهنگی و تعصبات قومی و قبیله ای را یکی دیگر ازعوامل به ثبت نرسیدن ازدواج‌ها در استان نام برد و افزود: به‌دلیل اینکه بیشتر زنان روستایی و حاشیه شهر ازدواج ثبت نشده دارند و حتی برخی‌ با اتباع بیگانه ازدواج کرده‌اند از هیچ حق و حقوق قانونی از سوی نهادهای حمایتی برخوردار نیستند.

موذن با بیان اینکه کودکان این افراد نیز در جامعه باعثایجاد مشکلات فراوانی می‌شوند تصریح کرد: به عنوان مثال زن ایرانی با فرد اتباع بیگانه ازدواج کرده و دارای ده فرزند می باشد که هیچ یک از این فرزندان شناسنامه و مدارک قانونی نیز ندارند و مادر این فرزندان به دلیل فقر فرهنگی و اقتصادی مرتکب جرم و خطا شده و در زندان به سر می برد.

مسئول دفتر حمایت از حقوق زنان و کودکان دادگستری استان اظهار داشت: فرزندان این خانواده در جامعه رها هستند، از تحصیل بازمانده و حتی یارانه ای به انها تعلق نگرفته و هیچ مرکز قانونی حمایت از آنها را عهده‌دار نیست و متاسفانه دشمنان با سوء استفاده از این کوکان برای ایجاد مشکلاتی از جمله حمل مواد مخدر و ناامنی در استان بهره برداری می‌کنند.

وی گفت: اگر بخواهیم جامعه ای ایمن و دور از جرائم داشته باشیم باید این کودکان را تحت حمایت مراکز قانونی قرار دهیم.

موذن با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۵۰۰ خانواده تحت پوشش دفتر حمایت از حقوق زنان و کودکان قرار دارند گفت: با کمک افراد خیر کمک‌هایی به این خانواده ها می‌شود که در برابر مشکلات آنان بسیار ناچیز است و مشکلی را از پیش روی این افراد بر نخواهد داشت.

وی همچنین از امکان ادامه تحصیل کودکان این خانواده ها خبر داد و گفت: با مکاتبات صورت گرفته از طریق دادستان با وزیر آموزش و پرورش امکان تحصیل فرزندان مادر ایرانی و پدر اتباع خارجی فراهم شده است اما تا زمانی که به سن قانونی ۱۸ سال برسند و تابعیت بگیرند به آنان مدرکی تعلق نخواهد گرفت.

وی افزود: با وجود مشکلات مطرح شده چنین مادری چگونه می تواند فرزندان بدون هویت و شناسنامه را تربیت و از آنها در برابر آسیب های اجتماعی نگهداری کند.

ازدواج زود هنگام و ممانعت از تحصیل دختران

موذن از جمله مشکلات و آسیب های دیگر زنان استان را ممانعت از تحصیل و ازدواج زود هنگام دختران ذکر کرد و ادامه داد: متاسفانه به دلیل تعصبات بی جا و قوم و قبیله‌ای در جنوب استان بسیاری از دختران در سن پایین و بالاجبار تن به ازدواج می دهند.

وی با بیان اینکه بسیاری از خانواده ها از ادامه تحصیل فرزندان به خصوص دختران ممانعت به عمل می آورند ادامه داد: به عنوان مثال در مدرسه ای در بخش کورین از توابع شهرستان زاهدان شروع یک دبستان با تعداد ۱۰۰ دانش آموز بوده که در دوره پیش دانشگاهی این تعداد به ۸ نفر تقلیل پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه طبق قوانین جدید ممانعت از تحصیل فرزندان جرم محسوب می شود افزود: در این راستا قانونگذار حتی جزای نقدی و حبس را در ممانعت فرزندان از تحصیل قایل شده است.

وی تعدد زوجین را مشکل دیگر زنان استان عنوان کرد و ادامه داد: متاسفانه با کارهای فرهنگی انجام شده در این راستا همچنان شاهد تعدد زوجین هستیم که این امر نیز ناشی از بی سوادی و فقر فرهنگی حاکم بر جامعه است.

موذن از جمله مشکلات و معایب تعدد زوجین را عدم برقراری عدالت در بین زوج ها و ناتوانی در رسیدگی به فرزندان ذکر کرد و ادامه داد: به عنوان مثال مردی با داشتن ۴ زن و ۲۶ فرزند با سطح درآمد بسیار پایین چگونه ازعهده مخارج فرزندان بر خواهد آمد؟

وی افزایش تعداد کودکان کار، کودک آزاری و همچنین رو آوردن کودکان به سمت مشاغل کاذب از جمله فروش سی دی و مواد مخدر را حاصل تعدد ازدواج‌ها در استان عنوان کرد.

موذن گفت: متاسفانه ضرب و شتم و همسرآزاری بارزترین مصداق ظلم به زنان استان است و نظام مردسالاری در استان به حدی است گه اگر زنی برای گرفتن حق قانونی خود به دادگاه مراجعه کند دیگر حق ورود به خانه شوهر را ندارد.

وی همچنین اظهار داشت: با وجود تمامی مشکلات مطرح شده اما آمار دختران فراری و خودکشی زنان و دختران کمترین آماری است که در استان یا اصلا رخ نداده و یا آمار بسیار پایینی دارد.

سن ازدواج در استان پایین است

مسئول امور بانوان اداره کل تبلیغات اسلامی سیستان و بلوچستان نیز با اشاره به آسیب‌های شناسایی شده در حوزه بانوان استان اظهار داشت: پایین بودن سطح آگاهی و سواد بانوان استان، اعتیاد که متاسفانه دامنگیر بانوان وحتی کودکان نیز شده، ازدواج‌های ثبت نشده و فرزندان فاقد شناسنامه از جمله مشکلات عدیده در جامعه بانوان است.

طیبه اسماعیلی یکتا در گفتگو با مهر ازمشکلات اقتصادی همسران، بیکاری، اعتیاد و همسر آزاری به عنوان مشکلات عمده زنان استان یاد کرد و گفت: با وجود اینکه تعداد زیادی از زنان مورد ظلم واقع می شوند اما آنها جرات شکایت نداشته و از مراجعه به مراجع قضایی و حتی مراکز مشاوره نیز خودداری می کنند.

وی یادآور شد: تعدد زوجات یکی دیگر از مشکلات خانواده ها است که به دفعات مشاهده می شود مردانی که زوج سوم و چهارم را اختیار می کنند همسران قبلی را با چند فرزند بدون هیچ امکانات رفاهی رها می کنند.

وی ادامه داد: متاسفانه بسیاری از بانوان رها شده در جامعه حتی نمی دانند برای احقاق حقشان به چه مرجع قانونی مراجعه کنند و متاسفانه این امر هنوز در خانواده های استان به کثرت دیده می شود.

اسماعیلی اضافه کرد: یکی دیگر از مشکلاتی که گریبان گیر دختران و زنان این استان شده است ازدواج های تحمیلی است که با تفاوت سنی بسیار زیاد اتفاق می افتد و مشاهده می شود دختر ۱۲ ساله به عقد پیرمردی ۶۰ یا حتی ۷۰ ساله در می آید که پیامد آن پس از فوت آن مرد یک زن جوان و چندین کودک بی سرپناه در جامعه است.

وی افزود: متاسفانه بسیاری از این زنان برای امرار معاش به تکدی گری روی می آورند و عواقب ناگواری آنها و فرزندانشان را تهدید می کند.

وی کم رنگ شدن مسؤلیت پذیری خانواده ها درخصوص تربیت وپرورش فرزندان، کمبود مراکز مشاوره رایگان خانواده در سطح استان، عدم وجود یک پژوهشکده قوی و فعال ویژه بانوان و همچنین نبود بانک اطلاعاتی ویژه بانوان در مورد وضعیت فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و کمک های مالی در این زمینه را از جمله مشکلات پیش رو برای رفع مشکل این زنان رنج کشیده عنوان کرد.

ازدواج‌های اجباری مشکل ساز است

امام جمعه اهل سنت سراوان نیز در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: ازدواج‌های اجباری متاسفانه در استان مشکلات زیادی را برای خانواده‌ها ایجاد کرده است.

مولوی عبدالصمد ساداتی اظهار داشت: رضایت طرفین شرط عقد و نکاح است و اگر با عدم رضایت طرفین باشد تعهد قلبی را ایجاد نمی‌کند.

وی ادامه داد: اگر دختری که به بلوغ نرسیده و بالغ نشده به اجبار خانواده مجبور به عقد با فردی شود که به وی علاقه ندارد، می‌تواند درخواست طلاق کند وبر اساس آیات قرآن شرط ازدواج مجدد رعایت عدالت در بین همسران است و کسی که نتواند این کار را انجام دهد، مرتکب حرام می‌شود.

مولوی ساداتی ادامه داد: بر مرد واجب است که عدالت را در فراهم کردن رفاه، حق زنان، مسکن، نفقه و رفتن و آمدن به منزل زنانش رعایت کند.

وی افزود: حق زوجیت جدا از حق فرزند بر پدر است که لازم است هر کدام سر جای خودش رعایت شود و از طرفی نام نکو و تربیت صحیح حق فرزند بر پدر و مادر است که باید رعایت شود و پدر و مادری که توانایی تامین و تربیت فرزند را ندارند لازم نیست فرزند زیادی بیاورند.

...............................