دلیل مخالفت عربستان باعضویت در شورای امنیت

به گزارش افکارنیوز، " عبد الباری عطوان " نویسنده و پژوهشگر عرب در مطلبی نوشت: هدف عربستان از اعلام جنگ علیه سازمان ملل، ابلاغ پیام های سرشار از خشم آشکار این کشور در وهله اول به آمریکا و سپس به روسیه است که اخیرا درباره خلع سلاح شیمیایی سوریه به توافق رسیده اند، و نیز شاید این خشم به علت به تاخیر انداختن حمله نظامی آمریکا به سوریه است.

عطوان تأکید کرد: مسئولان سعودی که حامی اصلی مخالفان مسلح سوری به شمار می روند، حس می کنند که دولت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا که هم پیمان قدیمی آنان به شمار می رود، دو بار آنان را سرافکنده کرده است؛ یک بار زمانی که با توافق بین المللی اخیر، بشار اسد رئیس جمهور سوریه را از انزوای بین المللی خارج کرد و بار دیگر، زمانی که به ایران نزدیک شد و بدون مشورت با آنان، باب گفتگو با این کشور را باز کرد، و درنتیجه آنان مانند دیگر کشورهای جهان، خبر گفتگو میان ایران و آمریکا را از زبان رسانه ها شنیدند.

این پژوهشگر عرب خاطرنشان کرد: درست است که وزارت امور خارجه عربستان با صدور بیانیه ای، مخالفت با عضویت در شورای امنیت را با مطرح کردن دلایلی همچون دوگانگی رفتارهای این شورا و حل و فصل نشدن قضیه فلسطین برای مدت بیش از شصت سال و شکست در عاری سازی منطقه خاورمیانه از سلاح های هسته ای توجیه کرد … اما به اختصار می توان گفت که مساله جدید، عقب نشینی از حمله به سوریه است؛ اگر شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه ای ضد سوریه براساس بند هفتم منشور سازمان ملل صادر می کرد که توسل به زور را علیه این کشور مجاز می دانست، عربستان عضویت در شورای امنیت را می پذیرفت و آنرا موفقیتی برای خود به شمار می آورد.

عطوان خاطرنشان کرد: درصورتیکه مسئولان سعودی، سه سال پیش و به ویژه قبل از شروع جنگ در سوریه، این موضع جسورانه را اتخاذ می کردند، این موضع گیری بیشتر مورد توجه محافل عربی و اسلامی قرار می گرفت؛ اما اتخاذ این موضع در واکنش به موضع آمریکا مبنی بر سرافکنده کردن عربستان در خصوص ایران و سوریه، از اقتدار عربستان سعودی کاست.

عطوان در بخش دیگری از این مقاله، تأکید کرد: سوالی که در اینجا مطرح می شود، این است که آیا مسئولان سعودی همچنان به مواضع جسورانه خود درخصوص موضوع فلسطین در شرایطی که مذاکرات در سایه ادامه شهرک سازی رژیم " اسرائیل " ادامه دارد و شکاف میان حماس و تشکیلات خودگردان فلسطین در رام الله بیشتر می شود ادامه می دهند؛ و آیا این موضع سعودی ها در قبال برخورداری رژیم صهیونیستی از سلاح های هسته ای و پافشاری بر عاری سازی کل منطقه از سلاح های کشتار جمعی بدون استثناء به قوت خود باقی است، و آیا این کشور همچنان به موضوع سوریه اهتمام می ورزد، یا اینکه این موضع گیری موقتی و ناشی از فوران خشم این کشور نسبت به آمریکا است؟

عبدالباری عطوان خاطرنشان کرد: مساله سوریه، دغدغه اصلی عربستان به شمار می رود.. برخی از تخمین های غیرقطعی حاکی از آن است که عربستان تا به حال بیش از ۵ میلیارد دلار برای حمایت از مخالفان سوری و تجهیز آنان به سلاح هزینه کرده است، درست مانند همان اقدامی که در زمان اشغال افغانستان از سوی شوروی سابق انجام داد. عربستان " احمد الجربا " را به عنوان مهره خود را در ریاست " ائتلاف ملی سوریه " تعیین کرد و " جیش الاسلام " را از گروه های جنگجوی طرفدار خود قرار داد.

عطوان تأکید کرد: تحریم سازمان ملل و نهادهای آن از سوی عربستان سعودی صرف نظر از توجیه ها، بهترین شیوه نیست، زیرا حضور مقتدر در سازمان ملل با هدف استفاده از آن به منظور دفاع از قضایای امت عربی و اسلامی و مقابله با سلطه آمریکا و رژیم اسرائیل بر این سازمان و سوء استفاده این دو از قطعنامه های آن درجهت خدمت به سیاست های توسعه طلبانه خود و گسترش شهرک سازی و تقسیم مسجدالاقصی و تخریب آن، ضروری به نظر می رسد. درصورتیکه چنین مواضعی اتخاذ شود، عرب ها و مسلمانان و اکثریت عمده ای از کشورهای جهان سوم از آن دفاع خواهند کرد، زیرا اینها قضایایی است که کشورهای عربی و اسلامی درباره آن اختلاف نظر ندارند.