اصفهان مکان اصلی تحقیقات «ام اس» در ایران

به گزارش افکارنیوز، از اصفهان مسعود اعتمادی‌فر ظهر امروز در جمع خبرنگاران در مورد برگزاری کنگره بین‌المللی «ام اس» ایران که اول آبان‌ماه برگزار می‌شود، اظهار کرد: در سال ۱۳۹۰ اولین جلسه دبیرخانه این کنگره با حضور متخصصین مغز و اعصاب برگزار شد.

این کنگره که اول آبان‌ماه برگزار می‌شود ۵۰ میهمان خارجی از کشورهای روسیه، آرژانتین، آمریکا، کانادا، ایتالیا، سوئیس، عمان، تونس و سوریه خواهد داشت که تاکنون ۲۰ مقاله خارجی مربوط به این کنگره به دست ما رسیده که سه مقاله از این ۲۰۰ مقاله خارجی است و ریاست این کنگره به عهده شاهین شیرانی رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان است.

وی در مورد اهمیت این کنگره، خاطرنشان کرد: این کنگره به دلیل رشد بیماری «ام اس» در ایران بسیار حائز اهمیت است، چراکه «ام اس» بیماری است که دهه دوم تا چهارم زندگی به سراغ افراد می‌آید و متأسفانه تاکنون درمان قطعی برای این بیماری نداشتیم.

رئیس انجمن «ام اس» اصفهان در مورد علت اصلی این بیماری، افزود: علت اصلی این بیماری ترکیبی از عوامل محیطی و ارثاست و در مناطق شمالی کشور و شمال اروپا این بیماری شایع‌تر است.

وی ادامه داد: بیماری «ام اس» در ایران از حد نرمان گذشته و با توجه به تحقیقاتی که تاکنون انجام شده، کمبود ویتامین D‌، عفونت و استرس می‌تواند از عوامل مهم بروز این بیماری باشد و به هیچ عنوان آب و برنج لنجان در شیوع این بیماری نقشی ندارد.

رئیس عضو انجمن «ام اس» اصفهان متذکر شد: این بیماری با اهمیت دادن به تغذیه قابل پیشگیری است؛ مثلاً افرادی که از غذاهای دریایی، سبزیجات، میوه‌جات و مواد لبنی استفاده می‌کنند کمتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار می‌گیرند.

وی در مورد اینکه نژاد در این بیماری نقش بسزایی دارد، عنوان کرد: نژاد در این بیماری نقش بسزایی دارد، به عنوان مثال افاغنه ایران کمترین آمار «ام اس» و ارامنه بیشترین آمار «ام اس» را به خود اختصاص داده‌اند.

اعتمادی‌فر در مورد خودکفایی در داروهای «ام اس» در ایران، تأکید کرد: ما از نظر تولید داروی «ام اس» در ایران به خودکفایی رسیده‌ایم و داروهای تولیدی در ایران قابل رقابت با داروهای خارجه هستند، بنابراین تهیه داروهای خارجی برای بیماران «ام اس» ضرورتی ندارد.

وی در پایان یادآور شد: بیماری ام اس یک بیماری هزار چهره است که باید با کنار گذاشتن دهها بیماری آن را تشخیص داد و هر علامتی که در انسان پدیدار میشود دلیل بر بیماری ام اس نیست و مبتلایان به این بیماری روند طبیعی عمر را دارند و این بیماری به هیچ عنوان کشنده نیست.