وزیر کشور: در انتخاب استانداران به تجربه مفید توجه شده

به گزارشافکارنیوز،عبدالرضا رحمانی فضلی در مراسم معرفی استاندار جدید و قدردانی از استاندار سابق ایلام اظهار کرد: گفتمان اعتدال دکتر روحانی بیشتر جنبه‌ی طریقت دارد تا موضوعیت، یعنی همه‌ی ما در این مکتب باید با رعایت اعتدال و پرهیز از افراطی‌گری در حوزه‌های گوناگون اجتماعی، سیاسی و فرهنگی امور را پیش ببریم.

وی با بیان این‌که از استاندار جدید انتظار می‌رود بر اساس محور اعتدال حرکت کند، تصریح کرد: انتخاب استانداران با مشی اعتدال و تکیه بر تجربه‌ی مفید آنان انجام شده است؛ چرا که برخی هر چند دارای تجارب ۱۵ تا ۱۶ ساله هستند، اما ممکن است فقط در این مدت خرابکاری کرده باشند.

رحمانی فضلی نگاه اعتدالی و پاک‌دستی را از مولفه‌های مهم و مورد نظر در انتخاب استانداران عنوان کرد و گفت: گرایش سیاسی اولویت نیست.

وزیر کشور با بیان این‌که در انتخاب مدیران، استانداران نباید سفارش‌پذیر باشند، اما همه حق دارند به استاندار پیشنهاد بدهند تصریح کرد: وظیفه مدیران و نمایندگان تشریح و توصیف وضع موجود نیست، بلکه باید کار کنند و در تصمیم سازی و تصمیم‌گیری این مسائل را مدنظر داشته باشند.

رحمانی‌فضلی به موضوع عدالت در مسیر کار اشاره کرد و گفت: نزدیک‌ترین موضوع به اجرای عدالت اجرای قانون است که استاندار جدید باید آن را مدنظر داشته باشد.

وی پاکدستی را از دیگر مولفه‌های انتخاب مدیران دانست و تصریح کرد: متاسفانه در این حوزه با مشکلاتی روبرو هستیم که زیبنده نظام نیست و استانداران باید خود مظهر پاک‌دستی باشند که مهندس مروارید و پیشینه خانوادگی وی این موضوع را نشان می‌دهد.

وزیر کشور کارآمدی را مولفه‌ی دیگر عنوان کرد و گفت: همه فعالیت‌ها باید منجر به کارآمدی شود و حوزه کارآمدی با توجه به این مقطع زمانی در گرو فعالیت‌های اقتصادی وتوسعه‌ای است.

رحمانی فضلی ادامه داد: نامگذاری سال‌های گوناگون با محوریت اقتصادی و دهه‌ی پیش‌رو با عنوان پیشرفت و عدالت نشان می‌دهد توسعه در گرو تولید است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با انتقاد از عدم تغییر نظام بودجه‌ریزی از سال ۱۳۵۲ گفت: بودجه ریزی بر اساس شاخص‌هایی مانند محرومیت و مظلومیت عملیاتی نیست و روشی غلط و مبتنی بر دور باطل است که با همکاری نمایندگان باید این مشکل حل شود.

وزیر کشور ادامه داد: صرفه‌جویی یکی از مولفه‌های دولت اعتدال و از راه‌های توسعه است و باید همه ما در هر حوزه‌ای که فعالیت می‌کنیم، سیمرغ خود باشیم تا کشور پیشرفت کند و این صرفه‌جویی می‌تواند در تعریف پروژه‌های کمتر و تکمیل آنها معنا پیدا کند تا تعریف پروژه‌های فراوانی که تعداد کمی از آنها فعال باشند.

رحمانی‌فضلی رسالت استاندار را در حوزه‌ی سیاست، رفتار شفاف و مسوولیت‌پذیری کامل دانست و تصریح کرد: دولت به دنبال سازماندهی احزاب سیاسی و تقویت آنها است.

وی در مورد مسائل فرهنگی و اجتماعی گفت: مسائل فرهنگی و اجتماعی باید به دست مردم حل شود و این امور را به مردم واگذار کرد بعنوان مثال نباید پلیس خود را متولی حجاب مردم بداند؛ چرا که این قداست پلیس را زیر سوال می‌برد چون محل حضور پلیس صحنه‌ی جرم است نه مسائل فرهنگی و اجتماعی و تشکیل شورای اجتماعی در وزارت کشور نیز به همین دلیل است.

وزیر کشور تصریح کرد: مسائل و ناهنجاری‌های اجتماعی با بخشنامه حل نمی‌شود.

رحمانی فضلی مهمترین ویژگی استاندار جدید را شناخت جامع او از استان دانست و گفت: مهندس مروارید بواسطهی شناختی که از استان دارد، بر خلاف استانداران قبلی کار خود را زودتر آغاز خواهد کرد و در این راه نیازمند همکاری نمایندگان استان است که واقعا مشورتهای خوبی را برای انتخاب استاندار به وزارت کشور دادند.