شرایط جدید صادرات محصولات نفتی

به گزارش افکارنیوز، در طول دو سال گذشته تاکنون در راستای سیاست های مقابله با قاچاق سوخت و فرآورده های نفتی، صادرات انواع فرآورده های نفتی با منشا ضایعات هیدروکربوری ممنوع شده بود.

با این وجود امروز اداره کل دفتر صادرات گمرک با صدور بخشنامه ای، اعلام کرد: صادرات ضایعات واحدهای پتروشیمی و محصولات جانبی تولیدی پس از انجام استانداردسازی و دریافت کد استاندارد آزاد و مجاز است.

از اینرو معاونت پیشگیری و هماهنگی سازمان‌ها و استان‌های ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز صادرات محصولات تولیدی با منشا صرفا ضایعات واحدهای پتروشیمی و همچنین محصولات جانبی تولید شده با منشا آن ضایعات پس از انجام مراحل استانداردسازی و و دریافت کد استاندارد را مجاز اعلام کرده است.

با این وجود گمرک تاکید کرده است: صدور هر گونه فرآورده و مشتقات نفتی با منشا ضایعات پالایشگاهی و ضایعات حاصل از شستشو و لایروبی مخازن به عنوان مواد اولیه تا ابلاغ شیوه نامه لازم از سوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز همچنان امکان پذیر نخواهد بود.

از سوی دیگر در این بخشنامه اعلام شده است: صادرات فرآورده‌های نفتی با منشا ضایعات واحدهای پتروشیمی و محصولات جانبی آنها صرفا پس از انجام رویه استانداردسازی با رعایت مفاد دستورالعمل اصلاحی پیشگیری و مبارزه با قاچاق و عرضه خارج از شبکه فرآورده های نفتی یارانه ای امکان پذیر خواهد بود.

واحدها و گمركات فعال کشور موظف شدهاند تا بر حسن اجرای این مصوبه جدید نفتی نظارت دائم و مستمر را در دستور کار قرار دهند.