اعلام آمار نهایی و رسمی حجاج

به گزارش افکارنیوز، رئیس کمیته عالی حج عربستان با ارسال پیام تبریکی برای ملک عبدالله، اعلام کرد موسم حج امسال با موفقیت برگزار شد.

محمد بن نایف بن عبدالعزیز وزیر کشور و رئیس کمیته عالی حج عربستان در نامه خود آورده است از طرف خود و اعضای کمیته عالی حج و تمام دست اندرکاران دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی شرکت کننده در موسم حج امسال تأکید می‌کنم که موسم حج با موفقیت برگزار شد.

وی اعلام کرده است: موسم حج امسال از نظر سطح عملکرد و خدمات ارائه شده به حجاج، موسم موفقی بود و تمام حجاج از لحظه ورود تا اسکان و حضور در مشاعر مقدسه و مناسک حج، در امنیت و سلامت کامل بودند.

وی با بیان اینکه تمام طرح‌های امنیتی، ترافیکی، بهداشتی، سازمانی، خدماتی و پیشگیرانه با موفقیت اجرا شد، در خصوص آمار حجاج امسال گفت تعداد حجاج امسال، یک میلیون و ۹۸۰ هزار و ۲۴۹ نفر بود که نسبت به سال گذشته، یک میلیون و ۱۸۱ هزار و ۳۲۴ نفر کاهش یافته است که دلیل آن، کاهش گنجایش مسجدالحرام به سبب طرح‌های توسعه است.

این در حالی است که خالد الفیصل، رئیس کمیته مرکزی حج عربستان و امیر مکه مکرمه اعلام کرده بود یک میلیون و ۳۸۰ هزار از خارج عربستان در موسم امسال حضور دارند که با مقایسه اظهارات خالد الفیصل و رئیس کمیته عالی حج عربستان مشخص میشود امسال به اعتراف خود مقامات سعودی، بیش از ۵۰۰ هزار نفر از داخل عربستان به صورت غیرقانونی و با نقض حقوق حجاج کشورهای جهان در مناسک حج شرکت کردند.