هیچ مقام امنیتی به من نگفته که مصاحبه نکن
گروه سیاسی

- در ویکی پدیا در موردش اینگونه نوشته است: متولد ۱۳۲۷ در تهران، تحصیلاتش را در ایران و انگلستان، در رشته‌های مهندسی شیمی و علوم سیاسی پی گرفته، و فعالیت‌های سیاسی را از پیش از انقلاب آغاز کرده است. از آثار او می‌توان به کتاب‌های «ما چگونه ما شدیم»، «جامعه‌شناسی به زبان ساده» و «مقدمه‌ای بر انقلاب اسلامی»، «پنج گفتار پیرامون حکومت» و…اشاره کرد. او «صادق زیباکلام» پای ثابت ستون رسانه ها است.

‌ عمده نوشته های این این تحلیلگر سیاسی و استاد دانشگاه تهران، نقد دولتها است فرقی نمی کند که طرفش احمدی نژاد باشد یا روحانی اما تمایل قلبی اش به اصلاح طلبان انکار شدنی نیست.افکار نیوزسوالاتی غیر رسمی در خصوص چرایی گفتگوهای انتقادی او در خصوص مسائل مختلف و با رسانه های جناههای چپ و راست از وی پرسیده است:

آقای دکتر علت خاصی دارد که در مورد مسائل گوناگون مصاحبه می کنید؟
برخی موضوعات مورد علاقه من است و فکر می کنم در خصوص آنها حرفی برای گفتن دارم؛ ‌اما ممکن است در مورد همان موضوعات نیز اشتباه بکنم و حرفی که در خصوص آن موضوع زده ام نسنجیده باشد و بر اساس اطلاعات ناکافی حرف زده باشم که در این صورت باید مخاطبین به من بگویند که تحلیلی که در خصوص فلان موضوع داده اید اشتباه بوده است اما وقتی در مورد موضوعی اظهار نظر می کنم به این دلیل است که در مورد آن نظری دارم هر چند که غلط باشد.

چطور است که شما برای گفتگو مورد مسائل مختلف با همه رسانه ها چه اصولگرا و چه اصلاح طلب مصاحبه می کنید؟
من معتقدم هیچ قیدی برای گفتگو با رسانه های مختلف وجود ندارد، بنابراین هر رسانه ای که با من صحبت کند از سایت کلمه تا خبرگزاری فارس گفتگو می کنم. ممکن است بگویند از نظر اخلاقی درست نیست کسی که با هر رسانه ای گفتگو کرد و کسی که با کلمه مصاحبه می کند نباید با فارس مصاحبه کند. اما پاسخ من این است که عقایدی دارم که هر رسانه ای در مورد آن از من سوال کند من آنچه را به آن معتقدم با آن رسانه در میان می گذارم.

دوستان صفحه ای در فیس بوک برای من درست کرده اند و مقالات و مصاحبه های من را در آن منتشر می کنند من هیچ گاه نگفته ام که مخاطب این صفحه اصلاح طلبان هستند و تنها آنها مطالب من را می خوانند. بعضا در قسمتی که برای پرسش تعبیه شده، ‌ سوالاتی از بنده پرسیده می شود که به آنها جواب می دهم. گاهی کسانی که سوالات را از من مطرح می کنند مخالف من هستند. به اعتقاد من باید از این فضاهای تنگ خارج شویم و از این کلیشه ها بیرون بیاییم چرا که در ایران با کمبود رسانه مواجهیم.

چرا تلویزیون شما را به عنوان کارشناس به برنامه های خود دعوت نمی کند؟
بزرگترین رسانه کشور که با مالیات مردم اداره می شود و با پولی که من به دولت پرداخت می کنم برنامه سازی می کند صدا و سیما است که بنده کوچکترین حضوری در آن ندارم. در این رسانه فقط یک جریان وابسته به حاکمیت حضور دارد و ما برای حضور در برنامه های صدا و سیما حق انتخاب نداریم از این رو باید در رسانه های دیگر حرف خود را بزنیم.(پاسخ صدا و سیما)

آیا تا به حال به دلیل انتقادات تندی که به دولتها کرده اید برخوردی با شما شده است؟ آیا به دلیل انتقاداتتان تا به حال از شما شکایت شده است؟
خیر. تا به حال هیچ مقام امنیتی به من نگفته که به شرق مطلب نده یا با افکار نیوز صحبت نکن اما چند بار از من شکایت شده است؛ ‌ یکی از شاکی های من سردار نقدی است که چندی پیش از من شکایت کرد و پیشتر ها هم خانواده شهدا و جانبازان و ایثارگران از من شکایت کردند. در عین حال چندین بار هفته نامه ستاره صبح، روزنامه شرق، روزنامه اعتماد و روزنامه آرمان به دلیل انتشار مطالب من تذکر گرفته اند.

آیا می توان گفت رابطه فامیلی شما با خانواده آقای توکلی باعثشده تا حاکمیت برخورد جدی با شما نداشته باشد؟ آیا به دلیل اختلاف عقاید سیاسی با خانواده توکلی مشکل خانوادگی برای شما پیش آمده است؟
جواب بخش اول سوالتان این است: خیر به هیچ وجه، ‌ به بنده به خاطر اینکه دخترم داماد آقای توکلی است نه لطفی شده و نه مصیبتی وارد شده است و در مورد بخش دوم سوالتان باید بگویم که من همیشه سعی می‌کنم رعایت‌شان کنم و به ‌ایشان احترام بگذارم. البته اوج مشکلات‌مان زمانی بود که سارا و زهیر تازه با هم ازدواج کرده بودند؛ در دوره اصلاحات. و البته یکی از مواهب رئیس‌جمهور شدن دکتر احمدی‌نژاد، نزدیک کردن من و دکتر توکلی به همدیگر بود.

برخی می گویند نظام دست شما را در انتقاد کردن به حاکمیت باز گذاشته تا بگوید راه نقد در کشور باز است‌، ‌شما این تحلیل را قبول دارید؟
ای کاش اینگونه می بود تا من ترسی در دل نداشتم. اما اصلا اینطور نیست. من زمانی که حرفی برای گفتن دارم سعی می کنم با حفظ چهارچوبها و ملاحظات آن را بیان کنم.

پس چرا وقتی که برخی کارشناسان دیگر سخنان شما را به نوعی تکرار می کنند مورد خشم دولتها قرار می گیرند؟
تفاوت من با بعضی ها در این است که من واقعا به پست و مقام پشت کرده و قدرت را سه طلاقه کرده ام. شاید برای مخاطبین من سخت باشد که باور کنند اما اگر من را پیش از موعد بازنشسته نکنند حتی در حد نگهبانی هم پست دولتی به من نمی دهند. نه آنها به من پست می دهند و نه خودم می خواهم که مقام بگیرم؛ حسن این کار در این است که من می توانم در تخم چشم آقای روحانی نگاه کنم و بگویم که این کار شما اشتباه است و یا با صراحت به آقای احمدی نژاد انتقاد کنم. همینطور به آقای هاشمی که بیشتر از پدرم دوستش دارم بگویم که چرا زمانی که در قدرت بودید از آزادی بیان حمایت نکردید؟ اگر بخواهید از اصحاب قدرت ایراد بگیرید باید پست و مقام را سه طلاقه بکنید تا راحت از حکومتها و عملکرد مسئولین انتقاد کنید.

چند وقت پیشتصویری از شما در فضای مجازیمنتشر شد که سوار بر پراید بودید. برخی می گفتند که این عکس با فتوشاپ درست شده است. شما آن را تایید می کنید؟ این ماشین متعلق به خود شماست؟
حقيقت را بخواهيد من به ندرت از اتومبيل شخصي استفاده مي كنم؛ اما گاهي از آن پرايد استفاده مي كنم كه مال من نيست.