آیا اسپانیا آخرین قربانی جاسوسی‌های آمریکاست؟

به گزارش افکارنیوز، در آخرین مورد از سلسله اخبار درباره جاسوسی‌های آمریکا از کشورهای اروپایی، نام «اسپانیا» مطرح شده است.

این خبر را «الموندو» یکی از روزنامه‌های این کشور منتشر کرد. اگرچه گمان می‌رفت، این خبر در میان انبوه اخباری که این روزها درباره جاسوسی‌های آمریکا منتشر می‌شود، گم شود اما عدد جاسوسی‌ها و مدت زمانی که آمریکا برای آن صرف کرده بود، توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرد.

الموندو نوشت که تنها در یک ماه، سازمان امنیت ملی آمریکا ۶۰ میلیون تماس تلفنی در اسپانیا را زیر نظر داشته است. این گزارش‌ را روزنامه اسپانیایی مانند دیگر موارد افشاگری بر اساس مدارک «ادوارد اسنودن» مامور پیشین سازمان جاسوسی آمریکا منتشر کرده است.

مدارک جدید نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها طول زمان هر تماس تلفنی و شماره تماس گیرنده و کسی که با او تماس گرفته شده را ثبت کرده اند. البته محتوای این تماس‌ها در گزارش‌هایی که در اختیار آنها قرار گرفته، وجود ندارد. این جاسوسی‌ها شامل تماس های تلفنی سیاستمداران اسپانیایی نیز می‌شود.

در اسپانیا نیز مثل آلمان جاسوسی‌های آمریکا فقط به شهروندان محدود نشد و سیاستمداران این کشور را نیز در بر گرفت. شاید به همین دلیل بود که «ماریانو راخوی» نخست‌وزیر اسپانیا، «جیمز کاستاس» سفیر آمریکا را فراخواند.

اما گویا اسپانیایی‌ها بر خلاف آلمانی‌ها اقدام قانونی علیه آمریکا را در پیش گرفته‌اند. دفتر دادستانی اسپانیا اعلام کرد که تحقیقات اولیه در خصوص اتهاماتی مبنی بر آنکه این کشور هدف برنامه جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا قرار گرفته است را آغاز کرد.

هدف این تحقیق و تفحص بررسی این مسئله است که آیا جرمی صورت گرفته است و اینکه لازم است اسپانیا تحقیقات خود در این زمینه را به صورت رسمی آغاز کند یا خیر. همچنین تحقیقات هفته‌ها زمان می‌برد.

مادرید همچنین هشدار داده است که اگر اتهامات تأیید شود، جو اعتماد دو جانبه بین اسپانیا و آمریکا از بین خواهد رفت.

چرا آلمان علیه آمریکا اقامه دعوی نکرد؟

این پرسش که چرا آلمان به رغم انتقادهایی که در عرصه داخلی این کشور مطرح شد، به عنوان یکی از قدرت‌های مطرح سیاسی و اقتصادی راهکاری قانونی برای مقابله با جاسوسی‌های آمریکا در پیش نگرفت.

در این مورد باید به قوانین این کشور مراجعه شود.

اقدام آمریکا در ارتباط با شنود تلفنی صدراعظم آلمان برطبق ماده ۹۴ حقوق جزایی آلمان که به موضوع خیانت می‌پردازد، جرم محسوب می‌شود.

ماده ۹۹ کتاب حقوق جزایی آلمان نیز به موضوع جاسوسی می‌پردازد و جاسوسی از بخش‌های مخفی این کشور را از طرف عوامل خارجی جرم می‌داند.

اما دادستانی آلمان به طور رسمی علیه این اقدام آمریکا وارد عمل نشد زیرا برای تهیه پرونده و طرح مسئله در دادگاه باید مجرمانی که بتوان به دادگاه آورد وجود داشته باشند. قوانین جزایی آلمان هدف‌شان اثبات جرم افراد مشخص است.

این مجرمان را باید نخست به آلمان آورد و سپس در دادگاه به جرم‌شان رسیدگی کرد. اما مسئولان سفارت دارای مصونیت دیپلماتیک هستند و تنها کاری که علیه آنها می‌توان کرد اخراج‌ آن‌ها از خاک کشور است.

آخرین قربانی در فهرست آمریکایی‌ها چه کشوری است؟

در خوشبینانهترین حالت ممکن هم نمیتوان تصور کرد که اسپانیا ایستگاه آخر قطار افشای جاسوسیهای آمریکا باشد. در واقع اگر تمامی اخباری را که درباره جاسوسیها از روز نخست منتشر شدند را کنار بگذاریم و فقط به گزارش چندی پیش روزنامه گاردین مبنی بر اینکه بیش از ۲۰۰ شماره تلفن، از جمله شماره تلفن ۳۵ رهبر جهان جاسوسی شده استناد کنیم، نباید اسپانیا را آخرین کشوری بدانیم که در زمینه جاسوسی خبرساز میشود.