شرط سوریه برای شرکت در ژنو ۲

به گزارش افکارنیوز، ولید المعلم، وزیر امور خارجه سوریه روز سه‌شنبه با اخضر الابراهیمی، فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه دیدار کرد.

در این دیدار دو طرف در خصوص تلاش‌ها برای فراهم کردن مقدمات برگزاری کنفرانس ژنو ۲ و با هدف حل سیاسی بحران سوریه گفتگو کردند.

المعلم در این دیدار به الابراهیمی گفت که سوریه تنها به شرطی در کنفرانس ژنو ۲ مشارکت می‌کند که این کنفرانس نشستی مختص خود سوری‌ها و با حضور مردم سوریه باشد.

وی گفت: سوریه در نشست ژنو ۲ شرکت می‌کند چرا که تنها حق ملت سوریه است که آینده سیاسی کشور خود و رهبرانشان را ترسیم کنند.

المعلم خاطرنشان کرد: مذاکرات در ژنو باید مذاکراتی میان مردم سوریه با رهبرانشان باشد.

وزیر امور خارجه سوریه در ادامه از بیانیه نشست اخیر گروه به اصطلاح دوستان سوریه در انگلیس به شدت انتقاد کرده واعلام کرد: این بیانیه تجاوز به حق مردم سوریه و پیشی گرفتن از نتایج مذاکراتی است که هنوز آغاز نشده است.

از سوی دیگر، الابراهیمی اظهارات نسبت داده شده به وی را مبنی بر اینکه اسد می‌تواند در دوره انتقالی در سوریه نقش داشته باشد بی‌آنکه این دوره را رهبری کند، به شدت تکذیب و اعلام کرد، آنچه من گفتم این است که حضور در ژنو۲ باید بدون پیش شرط باشد و ژنو ۲ بر گفتگوی سوری‌ها جهت مشخص کردن آینده سوریه مبتنی است و این حرفی است که گفته‌ام و از ‌آن عقب‌نشینی نمی‌کنم.

فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه روز سه‌شنبه در سفرش به دمشق با جمعی از چهره‌های مخالف سوریه در داخل این کشور دیدار کرد و پیش‌بینی می‌شود که در سفرش به این کشور با بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه نیز دیدار کند.

از سوی دیگر، ائتلاف مخالفان سوریه با انتقاد از الابراهیمی اظهارات اخیر وی درباره نقش اسد در مرحله انتقالی در سوریه را به شدت محکوم کرد.

در بیانیه‌ای که توسط ائتلاف مخالفان سوریه منتشر شده آمده است که اظهارات الابراهیمی دودستگی‌ها درباره حل سیاسی بحران سوریه را بیشتر کرده و در حقیقت تجاوز از نقش میانجی‌گری وی به شمار می‌رود.

همچنین در این بیانیه اعلام شده که الابراهیمی نقش میانجی که از وی انتظار میرود را ایفا نکرده است چرا که نظام بشار اسد مشکل اساسی مخالان سوریه است و نمیتوان تصور کرد که دلیل مشکل خود بخشی از راهکار حل مشکل باشد.