ایران بدون شک رویکرد جدیدی در مذاکرات اتخاذ کرده است

به گزارش افکارنیوز، پیر ویمون، دبیرکل اجرایی سرویس اقدام خارجی اروپایی اتحادیه اروپا و معاون کاترین اشتون رییس سیاست خارجی این اتحادیه در گفت‌وگو با پایگاه خبری المانیتور در توصیف دور جدید مذاکرات با ایران گفت: دور جدید مذاکرات که در تاریخ ۱۵ و ۱۶ اکتبر(۲۳ و ۲۴ مهر‌ماه) در ژنو بین گروه ۱ + ۵ و هیات ایران به سرپرستی محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه این کشور برگزار شد، که اولین مذاکرات پس از انتخاب حسن روحانی به عنوان رییس‌جمهور ایران و روی کار آمدن دولت جدید این کشور بود. بنابراین این اولین فرصت برای بررسی این مساله بود که آیا مسیری جدید در چارچوب مذاکرات درباره برنامه هسته‌یی ایران که تا آن زمان بسیار دشوار و طاقت‌فرسا بود به وجود خواهد آمد یا خیر.

ویمون افزود: مذاکره‌کنندگان جدید ایران بدون شک رویکردی جدید را اتخاذ کرده‌اند، ولی هنوز نمی‌توان نتیجه گرفت آن‌ها یک سیاست جدید را ارائه کرده‌ باشند. تیم ایرانی بدون شک تصمیم گرفته است یک دیپلماسی بسیار فعالانه را اتخاد کند، ولی این‌که آیا این امر مسیر را برای مصالحه‌ای قابل توجه در زمینه مفاد گفت‌وگوها هموار خواهد کرد یا خیر، مشخص نیست. طرف ایرانی تاکنون پیشنهاد نسبتا جامعی را ارائه کرده است که ترکیبی از آن‌چه که می‌تواند هدف نهایی مذاکرات فعلی تلقی شود و در عین حال آن‌چه می‌تواند اولین اقدامات دو جانبه که دو طرف می‌توانند در تلاش برای اتخاد اقدامات اعتمادساز با آن موافقت کنند تلقی شود، است.

معاون اشتون در ادامه اظهاراتش گفت: چنین اقدامی در مقایسه با روند همیشگی مذاکرات قبلی، زمانی که طرف ایرانی واقعا تمایل زیادی به شرکت در مذاکرات واقعی درباره ماهیت برنامه هسته‌یی‌اش نشان نمی‌داد، یک تغییر را نشان می‌دهد. رفتار‌ آن‌ها در ژنو متفاوت بوده و همه هیات‌ها تغییر رفتار نمایندگان دولت تهران را دیدند.

به گزارش ایسنا، ‌ این مقام اتحادیه اروپا در حالی از تمایل نداشتن ایران به مذاکره‌ واقعی سخن می‌گوید که در هر مقطعی مقامات مذاکره‌کننده کشورمان برای انجام مذاکره‌ای نتیجه‌بخش و هدفمند اعلام آمادگی کرده‌اند و در مقابل این ۱ + ۵ به ویژه آمریکا بوده است که در مقاطعی مثل انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در ۲۰۱۲ مذاکرات را به مدت بیش از هشت ماه به تاخیر انداختند یا با اعمال فشار سیاسی و اقتصادی علیه ایران به اعتماد میان دو طرف صدمه زدند.

ویمون‌ در پاسخ به این‌که " با توجه به این اقدامات آیا می‌توان یک تغییر ماهیتی قابل توجه را پیش‌بینی کرد؟ " گفت: برای چنین نتیجه‌گیری بدون شک خیلی زود است. تنها گام‌های بعدی مذاکرات اجازه ارزیابی مطمئن‌تری از این‌که این گفت‌وگوها به کجا می‌رسند را خواهد داد.

دور جدید مذاکرات ایران و ۱ + ۵ در ۷ و۸ نوامبر(۱۶ و ۱۷ آبان) در ژنو برگزار می‌شود و پیش از آن از کارشناسان خواسته شده است که به جزییات پیشنهاد ایران بپردازند تا ببینند آیا احتمال پیشرفت بیش‌تر زمانی که مذاکرات از سر گرفته می‌شوند وجود دارد یا خیر.

معاون رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه گفت: بگذارید به یک نکته مهم دیگر اشاره کنم: برای اولین بار از زمانی که نماینده عالی اتحادیه اروپا(اشتون) ریاست این جلسات را بر عهده داشت، طرف ایران موافقت کرد یک بیانیه مشترک درباره نتایج گفت‌وگوها منتشر کند. این تغییر ممکن است دستاورد بزرگی که ما امیدواریم حاصل شود نباشد، ‌ ولی ارزش اشاره کردن به آن را دارد، ‌ زیرا در ظاهر یک رویکرد جدید را از جانب دولت ایران نشان می‌دهد که نباید آن را نادیده گرفت.

دبیرکل اجرایی سرویس اقدام خارجی اروپایی اتحادیه اروپا در پاسخ به اینکه "آیا میتوان نتیجه گرفت که مذاکرات در ژنو یک دستاورد واقعی به همراه داشت؟" گفت: در پایان باید جانب احتیاط را نگه داشت و از نتیجهگیریهای مشخص خودداری کرد. ولی در عین حال نباید لحن جدیدی را که ما در ژنو از ایران شاهد بودیم، دست کم گرفت. تنها از طریق بررسی دقیق مذاکرات بعدی میتوان به تصویر واضحتری از موضع ایران در قبال موضوع هستهییاش دست یافت.