میانجی‌گری المالکی بین تهران و واشنگتن

به گزارش افکارنیوز، رویترز با اعلام خبر سفر نخست‌وزیر عراق به واشنگتن به نقل از منابع عراقی گزارش داد که نوری‌ المالکی قصد دارد در این سفر خود را به عنوان یک میانجی احتمالی در قبال ایران و سوریه معرفی کند.

نوری المالکی نخست‌وزیر عراق روز سه‌شنبه ۷ آبان برای دیداری دو جانبه با باراک اوباما راهی واشنگتن شد.

رویترز در ادامه گزارشش نوشت: نوری المالکی نخست‌وزیر عراق به پتانسیلش به عنوان میانجی بین آمریکا و ایران و سوریه اشاره‌ی مستقیمی نکرد، ‌ ولی برخی مقامات و سیاست‌مداران عراقی در گفت‌وگو با رویترز گفتند که وی قصد دارد درباره این مساله در واشنگتن گفت‌وگو کند.

یک مقام عراقی در این‌باره گفت: پیام المالکی به آمریکا این است که عراق بهترین میانجی بین تهران و غرب برای حل موضوع هسته‌یی ایران است.

یک مقام عالی‌رتبه نزدیک به المالکی گفت: همه چیز در دستور کار گفت‌وگوها قرار خواهد داشت: عراق، ایران و سوریه.

یک وزیر پیشین عراقی گفت که مقامات آمریکایی علاوه بر آن اتحاد نزدیک‌تر با عراق را وزنه متعادل‌کننده‌ای در برابر فاصله گرفتن آمریکا و عربستان از یکدیگر می‌دانند؛ عربستان از تمایل باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا برای گفت‌وگو با حسن روحانی، رییس‌جمهور ایران و همین‌طور حمله نکردن به سوریه عصبانی شده است.

این وزیر پیشین عراقی گفت: آمریکا خواستار این است که عراق در حل بحران سوریه نقش داشته باشد. آمریکا علاوه بر آن عراق را یک نقطه احتمالی متعادل‌کننده در بحران ایران عربستان می‌بیند.

اما مقامات آمریکایی در پاسخ به چنین اظهاراتی گفتند که نیاز چندانی برای میانجی‌گری با ایران نمی‌بینند.

یکی از این مقامات گفت که اوباما یک ماه پیش در بالاترین ارتباط دو جانبه از سال ۱۹۷۹ تاکنون با روحانی صحبت کرد و علاوه بر آن واشنگتن شاهد تحولات مثبتی در جدیدترین دور مذاکرات هسته‌یی بین تهران و کشورهای عضو سازمان ملل بوده است.

این مقام آمریکایی گفت: من فکر نمی‌کنم این مساله محور اصلی سفر(المالکی به آمریکا) باشد.

رمزی ماردینی، یک تحلیلگر موسسه مطالعات استراتژیک عراق گفت که المالکی احتمالا در تلاش است نقش خود را به عنوان بازیگر منطقه‌ای تقویت کند تا پیش از انتخابات ماه آوریل جایگاه محکم‌تری در داخل پیدا کند.

ماردینی گفت: مسیر المالکی برای انتخاب مجدد از واشنگتن و تهران میگذرد. از نظر سیاسی به نفع او است که خود را برای هر دو طرف مهمتر کند، چه پای برنامه هستهیی ایران وسط باشد و چه مذاکرات درباره حل سیاسی بحران سوریه. المالکی خواستار یک نقش دیپلماتیک منطقهای است، چرا که این امر احتمال دارد انتخاب او به عنوان نخستوزیر عراق را برای سومین بار تضمین کند.