سهم خودروسازان از آلودگی هوا

به گزارشافکارنیوز،جعفر تشکری هاشمی با بیان اینکه مهمترین برنامه راهبردی شهرداری تهران کاهش آلودگی هوای پایتخت است، افزود: مهمترین راهکار ارائه شده استفاده از حمل و نقل عمومی است که اگر بتوانیم فاصله قطارهای مترو را از ۴.۵ دقیقه به دو کاهش دهیم، می‌توانیم ظرفیت جابجایی مسافران را به بیش از سه میلیون مسافر در روز افزایش دهیم که این طرح در انتظار مصوبه مجلس و دولت است.

وی با بیان اینکه خطوط حومه‌ای حمل و نقل عمومی باید افزایش یابد، افزود: روزانه ۱۰‌ها هزار خودرو از شهرهای اطراف وارد پایتخت می‌شوند که ما را با مسئله پارکینگ و ترافیک مواجه می‌کنند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه می‌توان از فاینانس چین برای تامین نقدینگی برای توسعه حمل و نقل عمومی استفاده کرد، ادامه داد: امروز از قول مدیر برنامه‌ریزی ریاست جمهوری نقل شده بود که ۲۲ میلیارد یورو در کشور چین بلوکه شده است که دولت می‌تواند از این فاینانس استفاده کرده و برای تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی این منبع را به کار برد.

تشکری هاشمی افزود: ‌ در حال حاضر شهرداری تهران تنها مجموعه کشور است که توانسته از فاینانس چین استفاده کند.

تنها با ۵۰ درصد ظرفیت اتوبوس‌های شهر تهران کار می‌کنیم

پژو۴۰۵ برای زندگی شهرنشینی مناسب نیست


معاون حمل و نقل وترافیکشهرداری تهران با بیان اینکه اتوبوسرانی در شهر تهران سیر نزولی دارد افزود: نزدیک به سه سال است که نتوانسته‌ایم از دولت اعتباری برای نوسازی اتوبوس‌ها بگیریم و امروز تنها با ۵۰ درصد ظرفیت کار می‌کنیم.

تشکری هاشمی با بیان اینکه ۱۲۰۰ مینی بوس فرسوده در شهر تهران تردد می‌کنند، افزود: این مسئله موجب تحقیر ما در کشور می‌شود و اکنون تمام تلاش خود را به کار می‌بریم که هرچه سریعتر این مینی بوس‌ها را از رده خارج کنیم.

وی گفت: پژو۴۰۵ برای زندگی شهرنشینی مناسب نیست، چرا که مصرف سوخت این خودروها بیشتر از میزان سوختی است که باید خودروها روزانه مصرف کنند.

می‌توانیم یک میلیون موتورسیکلت را برقی کنیم


معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اظهار کرد: در حال حاضر ۱۷ هزار تاکسی فرسوده در شهر تهران داریم که برابر با ۱۷۰ هزار خودروی شخصی ایجاد آلودگی می‌کنند که باید هرچه زودتر نوسازی شوند.

تشکری هاشمی افزود: در بسیاری از کشورها از موتورسیکلت‌های برقی استفاده می‌شود که مشکلات بسیار کمتری نسبت به موتورسیکلت‌های بنزینی ایجاد می‌کنند که ما می‌توانیم بیش از یک میلیون موتورسیکلت را به عنوان یک راهکار کوتاه مدت برای حل معضل آلودگی هوا برقی کنیم.

وی خواستار اصلاح قانون پنج ساله شدن معاینه فنی خودروها شد و افزود: وقتی می‌گوییم معاینه خودروها بیش از یک سال تضمین کننده سلامت خودروها نیست باید در نظر بگیریم که اگر این زمان پنج سال افزایش یابد با چه مشکلاتی مواجه خواهیم شد. علاوه بر آن حتی خودروهای صفر کیلومتری که عرضه می‌شوند مشکل فنی داشته و آلودگی‌های بسیاری ایجاد می‌کنند.

معاینه فنی در اطراف تهران با قیمت نازل خرید و فروش می‌شود


وی با تاکید بر لزوم ایجاد شبکه پایش معاینه فنی خودروها اظهار کرد: ‌ در حال حاضر در اطراف تهران معاینه فنی با قیمت‌های نازل خرید و فروش می‌شود، اما زمانی که کارها را مکانیزه کنیم این مسئله کنترل داشته و کسی دیگر نمی‌تواند از آن تخلف کند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به مدیریت تقاضای سفر برای کنترل آلودگی هوای تهران اظهار کرد: ‌ در حال حاضر تعداد سفرهای شهروندان در شهر تهران دو برابر بیشتر از میانگین کشورهای توسعه یافته است که البته این آمار نیز بنا بر آن چیزی است که مردم اظهار کرده‌اند و اگر مطالعه دقیقی شود بسیار بیشتر از این میزان خواهد بود.

تشکری هاشمی ادامه داد: چند سال گذشته طرحی به دولت ارائه کردیم تا دستگاه‌ها موظف شوند برای ارائه هر خدمت حداکثر یک بار مراجعه حضوری را لازم بدانند، اما اکنون مشاهده می‌کنیم که مردم برای گرفتن یک خدمت مجبورند بارها و بارها به دستگاه‌های مسئول مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه شهرداری توزیع سوخت یورو۴ و یورو۵ را تقبل می‌کند افزود: مشکل این است که سوخت استاندارد نیست و حتی مجبور شده‌ایم بخشی از وسایل نقلیه را بخوابانیم.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه آزبست، بنزن و بخارات بنزین تا حدودی کنترل شده است، گفت: این مواد بسیار خطرناک بوده و امیدواریم که به فراموشی سپرده نشوند.