به گزارش افکارنیوز، قیمت شیر بعد از اجرای هدفمندی یارانه‌ها و حذف یارانه ۶۰۰ میلیارد تومانی در تیرماه سال ۹۰ رو به فزونی گذاشت و طی این مدت بیش از ۲۰۰ درصد افزایش یافت، در مدت ۲.۵ سال گذسته مرتب سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان از سوی دامداران و کارخانه‌های لبنی تحت فشار بود و بارها و بارها قیمت شیر خام و محصولات لبنی را افزایش داد.

اکثر تولید کنندگان ایرانی با مفهومی به نام بهره‌وری نا آشنا هستند و به جای جستن راهی برای تولید بیشتر و بهتر با همان منابع و تجهیزات موجود که خود به خود به کاهش هزینه تولید منجر می‌شود، مرتب فشار وارد می‌کنند که قیمت محصول خود را بدون ارتقاء کیفیت، افزایش دهند.

قیمت شیر کیسه‌ای که دو سال پیش ۳۵۰ تومان بود، اکنون همزمان با کاهش درصد چربی و وزن به ۱۰۵۰ تومان رسیده است.

قیمت شیر در بسته‌های تتراپک یک کیلوگرمی از ۹۵۰ تومان در دو سال گذشته به ۲۱۰۰ تا ۲۳۰۰ تومان رسیده است.

سرانه مصرف شیر بر اساس جدیدترین بررسی‌ها طی دو سال گذشته ۲۲ درصد کاهش یافته است، این درحالی است که میزان قبلی نیز نصف میانگین جهانی و یک پنجم مصرف کشورهای اروپایی بود.

در برنامه پنجم توسعه قرار بود، سرانه مصرف شیر به ۱۶۰ کیلوگرم برسد، اما دو و نیم سال به پایان این برنامه بیشتر نمانده و به جای افزایش سرانه مصرف، با کاهش شدید مصرف سرانه شیر مواجه هستیم.

شیر مایع حیاتی، غذایی ارزشمند و درعین حال داروی مؤثر برای انواع بیماری‌ به ویژه پوکی استخوان و استحکام دندان‌ها است. شاید به همین دلیل است که کمتر ایرانی است که دندان ناسالم در دهانش نباشد.

متخصصان بهداشتی بارها و بارها به کاهش سرانه مصرف شیر و لبنیات هشدار داده و آن را تهدیدی برای سلامت جامعه دانستند.

کمیسیون‌های کشاورزی بسیار تلاش کردند، تا یارانه شیر مصرف‌کنندگان حذف نشود و آن زمان پیش‌بینی کردند که خطرات جبران‌ناپذیری برای سلامت جامعه خواهد بود.

دولت بدون توجه به این صحبت‌ها و با این توجیه که یارانه به تولیدکننده داده می‌شود، یارانه ۶۰۰ میلیارد تومانی شیر را حذف کرد و به غیر از وعده‌های ناتمام چیزی نصیب کشاورزان نشد.

اکنون نیز زمزمه‌های آزادسازی قیمت شیر مطرح است، آزادسازی در دولت‌هایی که بستر اقتصادی مناسب دارند، شاید مفید باشد، اما در شرایط اقتصادی کشور که قیمت‌ها مدام در حال نوسان است و تضمینی برای ثبات آنها نیست، آزادسازی قیمت شیر به معنی گران شدن آن است، حال سؤال این است که کاهش سرانه مصرف تا کی باید ادامه یابد؟

سید احمد مقدسی رئیس انجمن گاوداران تهران گفت: بر اساس تفاهمنامه با شرکت پشتیبانی امور دام قرار بود به ازای تحویل شیر خام ۱۱۱۰ تومانی ۲۴۵ گرم ذرت، ۲۴۵ گرم جو، ۱۹۰ گرم سویا به دامدار بدهند که ندادند.

رئیس انجمن گاوداران تهران افزود: ۵/۴ ماه است که شرکت پشتیبانی امور دام خوراک مورد نیاز دامداران را نداده است. از سوی دیگر قیمت های جدیدی را بر اساس نرخ مبادله‌ای و گران‌تر از قیمت قبلی اعلام کرده است.

وی ادامه داد: تخصیص ارز ۱۲۲۶ تومان برای واردات نهاده قطع شده و ارز ۲۴۷۷ تومان نیز قیمت خوراک دام را در بازار سیاه افزایش داده است.

مقدسی گفت: زمانی که دامدار علوفه با قیمت افزایش‌یافته را در دامداری‌ها استفاده می‌کند، قیمت تمام شده شیر خام با سود ۱۵ درصد برای دامدار ۱۳۹۴ تومان می‌شود.

وی با بیان اینکه زمزمه‌های آزادسازی شیر نیز مطرح است، گفت: جلسه‌ای که اخیرا با معاون بازرگانی داخلی وزیر صنعت داشتم، گفت، قرار است نهاده‌های دامداران با ارز آزاد وارد شود.

رئیس انجمن گاوداران تهران ادامه داد: در صورتی که علوفه با نرخ آزاد وارد شود، قیمت یک کیلوگرم شیر خام ۱۴۵۸ تومان خواهد بود.

وی تصریح کرد: اختلاف ارز ۱۲۲۶ با ۲۴۷۷ حدود ۲۵.۶ درصد قیمت شیر خام را افزایش می‌دهد.

مقدسی گفت: ‌ در حالی که دولت نرخ تورم امسال را ۴۰ درصد اعلام کرده است، از ابتدای امسال تنها ۱۵ درصد قیمت شیر افزایش یافته و هنوز دامداران ۲۵ درصد افزایش نیاز دارند که لازم است به نرخ تورم برسد، افزایش نداده‌‌اند.

وی افزود: شرایط فعلی قیمت نیز ۱۸ درصد به قیمت شیر خام اضافه کرده است و در مجموع قیمت شیر دامداران ۴۳ درصد از قیمتی که باید باشد، پائین‌تر است.

رئیس انجمن گاوداران تهران گفت: در صورتی که وضعیت تامین نهاده به همین روال باشد و از سوی دولت حمایتی نشود، برای شب عید مردم ماست و لبنیات هم پیدا نمی‌کنند.

وی همچنین گفت: اگر سرانه مصرف شیر را ۸۰ کیلوگرم در نظر بگیریم، افزایش ۳۰۰ تومان در هر کیلوگرم در طول سال ۲۴ هزار تومان می‌شود که رقم قابل توجهی نیست، اما تولیدکنندگان دوام خواهند داشت.

مقدسی گفت: پیشنهاد میشود یارانه ۶۰۰ میلیارد تومان شیر که از مصرفکننده حذف شده بود، به بخش تولید داده شود.