کیفیت بنزین‌های توزیعی در پایتخت استاندارد نیست

به گزارشافکارنیوز،احمد دنیامالی درباره جلسه روز گذشته شورای شهر و مباحثعنوان شده درباره آلودگی هوای تهران، گفت: آلودگی ناشی از عوامل متعددی است و در ظاهر عنوان می‌شود که این آلودگی ناشی از تعداد خودروهاست و به نظر می‌رسد اگر خودروهای با کیفیتی داشته باشیم و سوخت مصرفی خودروها نیز دارای استاندارد لازم باشد و از سوی دیگر شهروندان نیز بحثمعاینه فنی را به طور جدی مورد توجه قرار دهند، می‌توان بخش قابل توجهی از آلودگی هوای تهران را کنترل کرد.

این عضو شورای شهر تهران با اشاره به وضعیت اقلیمی تهران در شرایط جغرافیایی پایتخت، گفت: قرار گرفتن رشته‌ کوه‌های البرز و جریان قطب‌ها و همچنین سایر پارامترها از عوامل تعیین‌کننده دیگر در آلودگی هوای تهران است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

دنیامالی با تاکید بر اینکه شورای شهر بر اساس وظیفه‌ای که دارد، تلاش می‌کند تا آلودگی هوای تهران کاهش پیدا کند، اظهار کرد: با تعامل خوبی که بین شورای شهر، شهرداری و سازمان محیط‌زیست صورت گرفته، می‌توان امیدوار بود از این فرصت در جهت کنترل آلودگی هوا و رساندن شرایط به وضعیت قابل قبول و کاهش تعداد روزهای ناپاک تهران استفاده شود.

وی عنوان کرد: در جلسه‌ای که با حضور وزیر کشور برگزار شد، مقرر شد موضوع اینورژن مورد توجه ویژه قرار گیرد و تدابیری اتخاذ شود تا مشکلات به حداقل برسد.

دنیامالی ادامه داد: حضور حسین هاشمی در استانداری نیز یک فرصت محسوب می‌شود، چرا که وی سال‌ها در حوزه قانون‌گذاری فعال بوده و به حوزه صنعت و صنایع آلاینده اشراف کامل دارد و با توجه به اینکه سال‌های زیادی رییس کمیسیون صنایع مجلس بوده، تسلط وی به این موضوع یک فرصت محسوب می‌شود و با بکارگیری تعامل جمعی و مشارکت حداکثری مردم می‌توان تمهیداتی را اتخاذ کرد که آلودگی هوا به طور چشمگیری کاهش پیدا کند.

این عضو شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه باید حمل و نقل عمومی ارتقا پیدا کند، اظهار کرد: برای کاهش آلودگی هوای تهران در کنار برنامه‌های کوتاه مدت، باید برنامه‌های بلند مدتی اتخاذ شود که از جمله آن می‌توان به استانداردسازی سوخت مصرف خودروها اشاره کرد.

وی اضافه کرد: به گفته کارشناسان و اطلاعاتی که به شورای شهر رسیده، کیفیت بنزین‌هایی که در سطح جایگاه‌های تهران توزیع می‌شود، از نظر آلایندگی خارج از استاندارد است و این موضوع برای شهر تهران بسیار مهم است. لذا وزارت نفت باید در توزیع سوخت مصرفی خودروهای تهران تاکید جدی بر استانداردسازی داشته باشد.

دنیامالی همچنین توجه به معاینه فنی را نیز یکی از فاکتورهای مهم کاهش آلودگی هوای تهران برشمرد و گفت: چکاب دوره‌ای خودرو نه تنها به کاهش هزینه‌های خانوار کمک می‌کند، بلکه صرفه‌جویی در اقتصاد کلان نیز منجر می‌شود. ضمن آنکه با کاهش مصرف سوخت، میزان آلایندگی نیز به حداقل می‌رسد.

این عضو شورای شهر تهران از شهروندان درخواست کرد حتی‌الامکان از خودروهای شخصی کمتر استفاده کنند و تردد در شهر به جای خودروی شخصی با حمل و نقل عمومی صورت گیرد.

به گفته وی، روز گذشته در شورای شهر اسلامی تهران طرح دو فوریتی مبنی بر الزامی بودن معاینه فنی خودروهایی که وارد محدوده طرح ترافیک تصویب شده و بر این اساس تمامی خودروهایی که متقاضی طرح ترافیک سالانه و یا روزانه هستند، طبق قانون باید دارای معاینه فنی باشند و مقرر شده پلیس راهنمایی و رانندگی اطلاعرسانی لازم را در این باره داشته باشد.