کاخ سفید در جریان جاسوسی‌ آژانس امنیت ملی بود

به گزارش افکارنیوز، مدیر اطلاعات ملی آمریکا امروز، چهارشنبه در جلسه استماع مقابل کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان گفت که کاخ سفید از این فعالیت‌های جاسوسی آژانس امنیت ملی آگاه بوده است.

طبق گزارش رسانه‌های آمریکایی جیمز کلاپر در جلسه شهادت در مقابل کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان گفت که آژانس امنیت ملی، مقامات ارشد شورای امنیت ملی را در جریان فعالیت‌های تجسس که در کشورهای خارجی انجام می‌داد، قرار داده بود.

وی از اظهار نظر مستقیم درباره اینکه آیا باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا هم از فعالیت‌های جاسوسی آن سازمان آگاه بوده خودداری کرد، اما ظاهراً اظهارنظرهای مختلف روزهای گذشته مبنی بر اینکه کاخ سفید اطلاعی از آنها نداشته است را به چالش کشید.

وی در پاسخ به این سوال که آیا کاخ سفید از فعالیت‌های گردآوری اطلاعات آژانس آگاه است یا خیر گفت: «ممکن است آنها اطلاع داشته باشند. باید بگویم که تنها، جزئیات این موضوع گفته نمی‌شود. در اینجا داریم درباره سازمان بزرگی صحبت می‌کنیم که هزاران و هزاران درخواست فردی از آن وجود دارد.»

آژانس امنیت ملی از زمان افشاگری‌های ادوارد اسنودن، تحلیلگر سابق سیا که از جاسوسی‌های این سازمان پرده برداشت تحت فشار قرار گرفت است.

دامنه افشاگریها تا آنج پیش رفته که هفته گذشته گزارش شد این آژانس تماسهای شخصی آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان را شنود کرده است.