به گزارش افکارنیوز، با توجه به شاخص " داده باز " سال ۲۰۱۳ که توسط بنیاد دانش بازارائه شد، دولت‌ها هنوز در ارائه اطلاعات کافی و دردسترس به شهروندان و کسب‌وکار خود، با ناکامی‌ها و شکست روبه‌رو هستند.
به گزارش تراز بر اساس این رتبه بندی انگلستان توانسته رتبه نخست را کسب کند و آمریکا با اختلاف کم، در رتبه دوم ساکن شده‌است.


دانمارک، نروژ و هلند رتبه‌های بعدی را به نام خود کرده‌اند.

از بین ۷۰ کشور مورد بررسی، قبرس، سنت کیتس و نویس، جزایر ویرجین انگلستان، کنیا و بورکینافاسو پایین‌ترین امتیازها را کسب کرده‌اند.



در این بررسی دسترسی به اطلاعات در ده زمینه کلیدی شامل مخارج دولت، نتایج انتخابات، جدول زمانی حمل و نقل‌، میزان آلودگی، بودجه دولت، ثبت شرکت‌ها، ‌ آمار ملی، تصویب قانون‌ها، کدپستی‌ها و در دسترسی بودن یک کپی سطح بالا از نقشه ملی مورد بررسی قرار گرفته‌است.

انگلیس با کسب امتیاز ۱۰۰ درصدی در شش شاخه از ده شاخه مورد بررسی این شاخص، توانسته رتبه نخست را کسب کند.

اگرچه انگلیس و آمریکا امتیاز بالا در داده‌های باز به دست آورده‌اند، اما هنوز هم زمینه‌های کلیدی زیادی وجود دارد که اطلاعات آن از مردم مخفی می‌شود، برای مثال کمیسیون انتخابات انگلیس دسترسی آزاد به اطلاعات انتخابات را برای مردم فراهم نمی‌کند.

و یا در آمریکا دسترسی به اطلاعات ثبت شرکت‌ها وجود ندارد.

به گفته " روفوس پولاک " موسس و مدیرعامل بنیاد دانش باز، گشایش داده‌های دولت برای مردم عادی، یک نوع پاسخگویی و نوآوری است.

این بررسی شهروندان را قادر می‌سازد تا اطلاعات بهتری از حقوق خود داشته‌باشند و مزایایی نیز در سراسر جامعه از حمل و نقل تا آموزش و بهداشت در پی دارد.

در سال‌های گذشته استقبال زیادی نیز از سوی دولت‌ها از این طرح به عمل آمده‌است اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که هنوز هم اطلاعات بیش از حد ارزشمندی به صورت پنهان موجود می‌باشد.

بنیاد دانش باز این نکته را یاد‌آور شد که شاخص داده باز، تصویری از جهان ارائه نمی‌دهد و تنها در ۷۰ کشور مورد بررسی قرار گرفته‌است.

به عقیده متخصصان دولتها باید اطلاعات را راحتتر در اختیار مردم قرار دهند، برای مثال آنها را در صفحات وب در اختیار مردم قرار دهند تا هرکسی بتواند به راحتی و آزادانه آنها را مطالعه کند و یا به اشتراک بگذارد.