مذاکرات کارشناسی ایران و ۱ + ۵ در وین آغاز شد

به گزارش افکارنیوز، مذاکرات کارشناسی ایران و ۱ + ۵ حدود ساعت ۱۴ به وقت محلی و ۱۶ و ۳۰ دقیقه به وقت تهران به سرپرستی حمید بعیدی‌نژاد، مدیرکل سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه و استفان کلمنت، یکی از دستیاران کاترین اشتون و کارشناس مسائل هسته‌یی و در ادامه مذاکرات ژنو برگزار می‌شود.

در مذاکرات ۲۳ و ۲۴ مهر‌ماه در ژنو در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که کارشناسان هسته‌یی، علمی و امور تحریم کشورهای EU۳ + ۳(انگلیس، فرانسه و آلمان به علاوه آمریکا، روسیه و چین) و جمهوری اسلامی ایران قبل از نشست آینده و برای بررسی اختلاف نظر‌ها و تهیه و تدوین گام‌های‌های عملی تشکیل جلسه دهند.

نتایج مذاکرات کارشناسی وین در اختیار هیات‌های مذاکره‌کننده قرار خواهد گرفت و سپس دو طرف در ۱۶ و ۱۷ آبان(۷ و۸ نوامبر) در ژنو برگزار خواهد شد.

در این نشست دو روزه که(۸ و ۹ آبان) برگزار می‌شود، در روز نخست گفت‌وگو‌ها کارشناسان به بررسی موضوع هسته‌یی می‌پردازند و فردا(پنج‌شنبه) مسایل مربوط به تحریم‌ها در دستور کار کارشناسان قرار خواهد گرفت.

سیدعباس عراقچی، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌یی ایران ترکیب هیات کارشناسی ایران را کارشناسانی از وزارت‌خانه‌های " نفت "، " صنعت، معدن و تجارت "، " راه و شهرسازی "، " بانک مرکزی " و " سازمان انرژی اتمی کشورمان " معرفی کرد.

مذاکرات کارشناسی ایران و ۱ + ۵ روز چهارشنبه در حالی برگزار می‌شود که ایران و آژانس روز سه‌شنبه بعد از دو روز مذاکره‌ درباره سوال‌ها و ابهام‌های باقی‌مانده درباره مساله هسته‌یی توانستند بر سر متن جدیدی برای بررسی و حل و فصل مسایل توافق کنند.

یک دیپلمات ایرانی در این‌باره به ایسنا گفت که " این متن جایگزین ۱۰ دور مذاکره قبلی و نیز چارچوب‌هایی خواهد شد که تاکنون میان ایران و آژانس در دو سال گذشته مذاکره شده است. "

همچنین بر اساس توافق هیاتهای مذاکرهکننده ایران و آژانس قرار شد دو طرف ۲۰ آبان (۱۱ نوامبر) مذاکرات را در تهران ادامه دهند.