ارتباط صدای هواپیما با سکته قلبی

به گزارشافکارنیوز، محققان مرکز ˈامپریال کالجˈ لندن بعد از پنج سال مطالعه صدای هواپیما در فرودگاه ˈهیثروˈ در لندن متوجه شدند که ساکنان مناطق اطراف آن در مقایسه با دیگر محله های آرام، بیشتر در بیمارستان بستری شده اند.

این محققان مدت پنج سال، تعداد افراد بستری و همچنین فوت شده براثر حمله قلبی را در مناطق پرخطر بررسی کرده اند.

دکتر ˈآنا هانسلˈ که ریاست محققان را در این مطالعه برعهده داشت، می گوید: یافته های آنها در خصوص مناطق نزدیک به فرودگاه ها قابل توجه است.

وی ادامه داد: ما مشاهده کردیم خطر بستری شدن و مرگ و میر براثر حمله قلبی در افرادی که در نزدیکی فرودگاه زندگی می کنند حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد بیشتر است و این مسئله نیز با افزایش صدای هواپیما به بالاترین حد خود در طول روز و شب، ارتباط دارد.

وی خاطرنشان کرد: صدای هواپیما می تواند ساعات خواب را در انسان کاهش دهد و او را مضطرب کند بطوریکه اگر افراد به طور مکرر در معرض صداهای ناگهانی قرار داشته باشند، واکنش آنها به شکل ˈبهت زدگیˈ خواهد بود.

هانسل گفت: زمانی که صدای بلندی را می شنوید، نوعی واکنش سراسیمه ایجاد می شود که با افزایش ضربان قلب و فشار خون همراه است. برای همین اگر افراد برای مدت زمان طولانی در معرض صدای بلند قرار داشته باشند، فشار خون آنها ممکن است بالا بماند و دیگر به وضع عادی بازنگردد.

البته صدای هواپیما تنها بر سلامت بزرگسالان اثر منفی ندارد بلکه در مدارسی که در نزدیکی فرودگاه ها قرار دارند صدای هواپیما موجب پرت شدن حواس دانش آموزان می شود.

پیش از این نیز مطالعه دیگری در آمریکا نشان داده بود که صدای هواپیما در مناطق مسکونی اطراف فرودگاه با افزایش میزان بستری شدن مردم این مناطق در بیمارستان ها ارتباط دارد.

با وجود این، پژوهشگران می گویند عوامل دیگری مانند سیگار یا رژیم بد غذایی، به مراتب بیش از صدای هواپیما برای سلامتی انسان زیانبار است.