رئیس مجلس وارد شانگهای شد

به گزارش افکارنیوز، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در سومین روز از سفر رسمی به جمهوری خلق چین به دعوت " جانگ د جیانگ " همتای چینی خود امروز(پنجشنبه ۹ آبان) وارد شانگهای شد.

قرار است رئیس مجلس از دو منطقه اقتصادی و عمرانی شهر شانگهای بازدید کند.

ملاقات با خانم " این ایکوای "(Yin Yicui) رییس کنگره خلق شانگهای از دیگر برنامه های سفر امروز هیات ایرانی است.

لاریجانی طی دو روز اخیر درشهر پکن با مقام های ارشد چین از جمله " شی جین پینگ " رییس جمهور این کشور دیدار و گفت وگو کرد.

تاکید بر توسعه همکاریهای دو جانبه به ویژه در عرصه اقتصادی و تجاری براساس یک برنامه ریزی بلند مدت از جمله موارد مورد گفت وگو طرفین در نشست های پکن بود.

شهر شانگهای درشرق چین بزرگترین قطب اقتصادی این کشور از لحاظ وسعت و جمعیت محسوب می شود.

شانگهای که امروز با ایجاد اولین منطقه آزاد تجاری درآن چهره بین المللی واقعی به خود گرفته بزرگترین بندر چین محسوب می شود.

این شهر همچنین مهمترین مرکز فرهنگی این کشور هم به حساب می آید.

شانگهای درماه گذشته میلادی با تصویب دولت چین اولین منطقه تجارت آزاد را تاسیس کرده که رییس مجلس شورای اسلامی و هیات همراه امروز از آن بازدید می کنند.

این تازه ترین تحول در شهری است که ۵۰۰ شرکت بین المللی و چند ملیتی دنیا درآن دفتر دارند.

شانگهای بزرگترین مرکز مالی چین و پرازدحام ترین بندر باربری دنیا است و بیشترین تاثیر را از لحاظ فعالیت های رسانه ای، فرهنگی، مالی، اقتصادی و تجاری و علوم و فنون در چین دارد و هیچ شهر دیگری را قدرت رقابت با آن نیست.

این منطقه ساحلی جزو چهار شهر مستقل چین است و زیر نظر دولت مرکزی اداره می شود و مقام هایی که در شانگهای به قدرت رسیده باشند اصولا در سطوح بالای قدرت در چین جای می گیرند.

تقریبا همه روسای جمهوری و نخست وزیران و مقام های ارشد کنگره ملی خلق چین به نوعی به شهر شانگهای مربوط می شوند.

بخصوص از زمانی که " جیانگ زمین " در دو دهه قبل رییس جمهور چین بود و از ابتدا نیز دبیری حزبی شهر شانگهای را برعهده داشت جایگاه این منطقه در ساختار کشوری هم ارتقای قابل توجهی داشته است.

این شهر در دلتای رود یانگ تسه و دردهانه آن واقع شده و با استان های جیانگ سو و جه جیانگ هم مرز است.

شانگهای که آخرین سرشماری جمعیت آن را تا سال ۲۰۱۰ میلادی ۲۳ میلیون نفر نشان می دهد از قرن نوزدهم به عنوان یک بندر تجاری مورد توجه کشورهای مختلف بخصوص اروپایی ها قرار گرفت.

این قطب اقتصادی و تجاری چین از لحاظ شاخص مالی جهانی در سال ۲۰۱۱ میلادی در رده پنجم جهان قرار گرفته است.

تنها دو شهر در چین بازار سهام و اوراق بهادار(بورس) دارند که یکی از آنها بورس شانگهای و دیگری بورس شن جن در جنوب چین است.

ارزش تولید ناخالص داخلی این شهر بالغ بر۳۰۰ میلیارد دلار و سرانه ناخالص ملی آن از مرز ۱۲هزار دلار گذشته است.

مقامات شانگهای به عنوان یک مرکز مالی با نظر دولت چین یک منطقه تجارت آزاد را در مهرماه امسال راه اندازی کرده اند که فعلا در مراحل آزمایشی بسر می برد.

به نظر تحلیلگران دولت سعی دارد شانگهای را در کنار هنگ کنگ به بزرگترین مرکز مالی و تجاری تبدیل کرده و از مزایای آن برای توسعه سراسر کشور استفاده کند.

از سوی دیگر این اقدام می تواند این بندر تجاری را بیشتر از گذشته مورد توجه قرار داده و به بزرگترین محل و مقصد کشتیرانی تجاری جهان تبدیل کند.

رییس مجلس شورای اسلامی شامگاه پنجشنبه از شانگهای عازم شهر "شی آن " مرکز استان مسلمان نشین "شانشی" می شود.