علل تجربه مصرف مواد مخدر در سنین دانش‌آموزی

به گزارش افکارنیوز، تاثیر همسالان بیش برآورد رفتارهای مخاطره‌آمیز، کشیدن سیگار، بزهکاری، به همراه سرپیچی از توصیه‌های والدین عامل موثری در گرایش به مواد است.

در حال حاضر شواهد نشان می‌دهند که سن شروع مصرف مواد کاهش یافته است. برای مثال سن مصرف حشیش در آمریکا به ۱۱ سال رسیده است. در نتیجه، از مهم‌ترین مشکلات مربوط به نوجوانان که گستره جهانی پیدا کرده، ابتلا به یکی از مواد مخدر است. بلایی که میلیون‌ها زندگی را ویران ساخته و سرمایه‌های زیادی صرف مبارزه یا کاهش صدمات ناشی از آن می‌شود.

براساس این گزارش، متاسفانه هر روز بر شمار قربانیان اعتیاد به مواد افزوده می‌شود. بنابراین با توجه به گسترش سوء مصرف مواد مخدر، اهمیت پیشگیری از اعتیاد و مداخله‌های لازم در بین کودکان و نوجوانان به ویژه در مدارس بیش از پیش ضروری است.

بررسی آثار برنامه‌های پیشگیری بیش از دو دهه نشان می‌دهد که پیشگیری از سوء‌ مصرف مواد مورد توجه صاحب‌نظران، والدین، رهبران جامعه و مجریان قانون قرار گرفته و این برنامه‌ها با هدف به تاخیر انداختن یا جلوگیری از شروع مجدد استفاده از مواد در جامعه است، لذا پیشگیری از ابتلا افراد جامعه به سوء مصرف مواد در جلوگیری از تحمیل هزینه‌های سنگین به اجتماع، کاهش ابتلا به ایدز و بیماری‌های دیگر، افزایش بازدهی در محیط(به ویژه بازدهی مدرسه)، کاهش وقوع جرم، جنایت و جلوگیری از در معرض خطر قرار گرفتن نسل بعدی است.

به گزارش ایسنا و به نقل از ایران پاک، پیشگیری از سوء مصرف مواد با رویکرد مدرسه محور دارای اهمیت زیادی است چراکه کودکان و نوجوانان زمانی بالغ بر ۱۵ هزار ساعت را طی دوران تحصیلی در مدرسه هستند، بنابراین برنامه‌های پیشگیری باید به شیوه‌ای طراحی شود که در آن عوامل محافظتی گسترش و عوامل مخاطره‌آمیز کاهش یابد. این برنامه‌ها توجه ویژه‌ای به آموزش مهارت مقاومت، افزایش رقابت‌های اجتماعی و جانشین‌سازی مناسب است.

پروژه استار، یکی از این برنامه‌هاست که ماری آن بنتز، مدیر مرکز سیاست‌های پژوهش پیشگیرانه و کارمند بخش پیشگیری دانشکده پزشکی(Keck) از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی آن را طراحی کرده است.

وی دکترای روان‌شناسی خود را از دانشگاه سیراکوز دریافت کرده و بیش از یک دهه در حوزه پیشگیری از سوء مصرف مواد، الکل و دخانیات در بین نوجوانان(به ویژه دانش‌آموزان) فعالیت کرده است. رویکرد او به پیشگیری اجتماع محور و به ویژه توجه به رسانه‌های جمعی است. همچنین او با بخش همه‌گیرشناسی و پیشگیری از اعتیاد(NIDA) و موسسه CSAP همکاری فعالانه‌ای دارد.

هدف کلی از این طرح، پیشگیری از دروازههای ورودی (سیگار، حشیش، الکل و خشونت) به سوء استفاده از مواد مخدر سنگین است و درصدد است تا مهارت تصمیمگیری را افزایش داده و آموزشهایی را در اختیار والدین دانشآموزان قرار دهد.