هشدارهایی درباره استفاده از آبگرمکن‌

به گزارش افکارنیوز، مهندس محمود قدیری با بیان اینکه آبگرمکن را باید از میان انواع استاندار و مرغوب آن خریداری کرد، گفت: یکی از مواردی که در بروز حوادثمرتبط با آبگرمکن‌ها نقش اساسی دارد نصب آن از سوی افراد آماتور و غیرمتخصص است. بنابراین توصیه می‌شود حتما برای نصب و همچنین سرویس آبگرمکن از افراد متخصص کمک گرفت.

وی با بیان اینکه مطالعه موارد ایمنی ذکر شده در دفترچه راهنمایی این آبگرمکن‌ها تا حد بسیار زیادی می‌تواند در پیشگیری از حوادثبه کار آید، افزود: باید اجزای اصلی بدنه و متعلقات آبگرمکن به طور مستمر از نظر سلامت ظاهری مورد بازبینی قرار گیرد و عملکرد صحیح شیر اطمینان یا همان سوپاپ، ترموستات کاربراتور، لوله‌کشی سوخت دستگاه و همچنین سیم‌برق ‌آن از نظر آسیب‌دیدگی بازبینی و سرویس شود.

معاون پیشگیری سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با تاکید بر اینکه باید دقت شود که در نزدیکی محل نصب و استقرار آبگرمکن و دودکش آن مواد قابل اشتعال مانند کارتن، پلاستیک، پرده و … قرار نگیرد، افزود: در صورت بروز آتش‌سوزی این مواد به سرایت حرارت ‌آبگرمکن به خارج از محفوظه آتش و گسترش سریع دامنه حریق کمک می‌کند.

قدیری با بیان اینکه در آبگرمکن‌های گازی علاوه بر خطر ناشی از انفجار منبع آب خطر مرگ، انفجار گاز و آتش‌سوزی ناشی از نشات گاز نیز متصور است، تصریح کرد: در همین راستا، ‌ باید سیستم لوله‌کشی گاز دستگاه مرتبا مورد آزمایش نشات قرار داد.

به گفته معاون پیشگیری سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران لوله‌ها و اتصالات سیستم گازرسانی یک آبگرمکن می‌بایست از نوع استاندارد و مرغوب اتخاذ شده و افراد متخصص و آشنا به اصول ایمنی نسبت به نصب و تعمیر یا تعویض آن اقدام کنند.

وی از شهروندان خواست از دستکاری و وارد کردن ضربه به رگلاتور و کاربراتورها، لوله‌ها، زیگول‌های گاز خودداری کنند.

قدیری با اشاره به احتمال نشات و جاری‌شدن سوخت در آبگرمکن‌های نفتی گفت: در این زمینه باید توجه شود که از ریختن بیش از حد نفت در کوره این آبگرمکن‌ها و اشتعال شدید آن خودداری شود.

معاون پیشگیری سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با بیان اینکه روشن کردن آبگرمکن در حالتی که نفت زیادی وارد کوره آن شده با سر و صدای زیاد و حرارت بیشتر از حالت نرمال همراه است، گفت: این حالت خود بهترین هشدار برای این است که افراد به سرعت جریان ورودی نفت به آبگرمکن را قطع کرده و کوره مواد قابل اشتعال را از کنار آن دور کنند و منتظر سوختن نفت داخل کوره بمانند.

قاتل خاموش در آبگرمکن‌ها

معاون پیشگیری سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران یکی از بزرگترین خطرات آبگرمکن‌های نفتی و گازی ایجاد مسمومیت و تولید گازهای سمی ناشی از سوختن ناقص سوخت مصرفی دستگاه‌ها دانست و افزود: در صورت انتشار این گازها در محل سکونت یا زندگی افراد استنشاق آن سبب مسمومیت افراد خواهد شد.

وی یکی از نشانه‌های سوختن ناقص نفت یا گاز را احساس سوزش در چشم و استشمام بوی تند گازهای سمی دانست و گفت: در این حالت باید در و پنجره را باز گذاشت و پس از خاموش‌کردن آبگرمکن از محل خارج شد.

به گفته وی نصب آبگرمکن داخل حمام نیز سبب تولید گاز مونوکسید کربن و مسمومیت افراد می‌شود.

قدیری یکی از راه‌های پیشگیری از مسمومیت ناشی از گاز در آبگرمکن‌ها دقت در نصب دودکش و جلوگیری از ورود گاز به فضای محل نصب دانست.

وی به ایسنا گفت: در صورت عمل کردن شیر اطمینان دستگاه و خروج ‌آب از آن که نشانه بالابودن درجه حرارت آب مخزن است باید ‌آبگرمکن را خاموش و شیرهای خروجی آب گرم را باز کرد تا با جایگزین شد آب سرد در مخزن حرارت دستگاه کاهش یابد.

معاون پیشگیری سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران همچنین با اشاره احتمال بروز حریق در آبگرمکن‌ها تصریح‌کرد: در صورتی که آبگرمکن شعله‌ور یا دچار آتش‌سوزی شد باید با حفظ خودسردی تمام جریان سوخت دستگاه را قطع و مواد قابل اشتعال را از اطراف آن دور کرد و سپس موضوع را به آتش‌نشانی اطلاع داد.

انتهای پیام
کد خبرنگار: ۷۱۴۳۱
برچسب : آتش سوزي ، آتشنشاني ، آتشنشان ، آتشنشان