جاسوسی سفارتخانه های استرالیا برای آمریکا

به گزارش افکارنیوز، گزارش‌های خبری حاکی است آژانس امنیت ملی و کشورهای موسوم به «پنج چشم» از سفارت استرالیا برای گردآوری اطلاعات از آسیا استفاده می‌کنند.

کشورهای پنج چشم که یک سازمان فرماندهی، کنترل، ارتباطات و رایانه است کشورهای استرالیا، کانادا، نیوزلند، انگلیس و آمریکا را شامل می‌شود.

راشاتودی گزارش داد اسناد افشا شده توسط ادوارد اسنودن نشان می‌دهند سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا از سفارتخانه‌های استرالیا در کشورهای آسیایی برای رهگیری و گردآوری اطلاعات از این قاره استفاده می‌کنند.

تأسیسات گردآوری اطلاعات در بیرون از سفارتخانه‌های استرالیا در جاکارتا، بانکوک، پکن، دیلی و هانوئی فعالیت می‌کنند. همچنین گزارش شده واحدهایی در کمیسیون عالی استرالیا در کولالامپور، پرجمعیت‌ترین شهر مالزی وجود دارند که این وظیفه را به عهده دارند.

بیشتر فعالیت‌های گردآوری اطلاعات در سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های آمریکا و همچنین در پایگاه‌های مرزی سایر کشورهای ۵ چشم صورت می‌گیرند.

«اداره سیگنال‌های دفاعی» که از سازمان‌های تابعه وزارت دفاع استرالیا است این فعالیت‌های تجسس را انجام می‌دهند.

در روزهای گذشته انتشار گزارشهایی درباره شنود آمریکا از کشورهای همپیمان خود، به اعتراضهایی در سطح بینالمللی منجر شده است. طبق این گزارشها، سازمان امنیت ملی ایالات متحده از رهبران، دیپلماتها و شهروندان کشورهایی جاسوسی میکرده است که رابطه خوبی با آمریکا دارند؛ از جمله برزیل، فرانسه، آلمان، مکزیک و اسپانیا. این گزارشها برآمده از اسنادی هستند که ادوارد اسنودن، تحلیلگر سابق اطلاعاتی آمریکا، درز داده بود. آمریکا در پی بازگرداندن و محاکمه آقای اسنودن به خاطر انتشار غیرمجاز این اسناد است. او در حال حاضر با پناهندگی موقت، در روسیه اقامت دارد.