تایید بازنشستگی کمتر از ۱۰ سال سابقه

به گزارش افکارنیوز، در هفته جاری اخبار و رویدادهای مهمی در حوزه بهزیستی و رفاه رخ داد که به مهمترین آنها اشاره می کنیم.

واریز ۲۰۰ هزار تومان به حساب ۶۰۰ هزار بازنشسته کشوری

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در آخرین روز هفته جاری از واریز ۲۰۰ هزار تومان به حساب ۶۰۰ هزار بازنشسته کشوری خبر داد.

علی ربیعی گفت: بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته در صندوق بازنشستگی کشوری وهماهنگی بعمل آمده با بانک عامل فردا شب ۹ آبان ساعت ۲۴ مبلغ ۲۰۰ هزار تومان به حساب بانکی ۶۰۰ هزار بازنشسته کشوری واریز می شود.

وی افزود: این اقدام که در راستای حل مشکلات بازنشستگان کشوری است وپیش بینی می شود صندوق بازنشستگی کشوری پس از تامین اعتبار، باقی مانده مطالبات ناشی از اجرای قانون خدمات کشوری را در مراحل بعدی پرداخت کند.

ایجاد ۴ درمانگاه اقماری بیمارستان میلاد در تهران

مدیرعامل بیمارستان میلاد نیز در این هفته از ایجاد ۴ درمانگاه اقماری بیمارستان در تهران خبر داد و گفت: در این بیمارستان هیچگونه فرانشیز درمانی از مراجعه کنندگان دریافت نمی شود. در حال حاضر ۱۰ درصد تختهای بیمارستان به اورژانس اختصاص دارد که حدود ۱۱۰ تخت می شود و روزانه حدود ۶ هزار نفر به این بیمارستان مراجعه می کنند.

دکتر محمودرضا فیاض با اشاره به اینکه در سال گذشته یک میلیون و ۵۰۸ هزار نفر برای درمان به این بیمارستان مراجعه کردند، گفت: از این تعداد یک میلیون و ۴۲۴ هزار نفر در کلینیک های سرپایی و ۸۴ هزار نفر نیز در بخش بستری تحت معالجه قرار گرفتند که از این تعداد ۸۰ هزار اعمال جراحی انجام شد و همچنین ۷۱۶ هزار مورد مراجعه به آزمایشگاه، ۴۴ هزار مورد تصویربرداری و یک میلیون و ۹۰ هزار مورد نیز مراجعه به داروخانه داشته ایم.

فیاض با اشاره به اینکه ایجاد درمانگاه های اقماری و بهینه شدن برنامه طرح ارجاع از جمله اهداف ما است، گفت: پیوند کلیه مجددا در این بیمارستان ها راه اندازی شده و حدود ۱۰ مورد نیز طی دو ماه اخیر پیوند اعضا داشتیم.

به گفته وی جراحی شبکیه در حال حاضر در دستور کار بیمارستان قرار دارد و همچنین بخش جراحی ستون فقرات نیز توسط متخصصین در دستور کار قرار گرفته است.

آموزش نحوه استفاده از فضای مجازی برای نسل جوان

معاون پیشگیری از آسیبهای اجتماعی سازمان بهزیستی نیز در این هفته از اجرای طرحهایی برای استفاده بهتر نوجوانان و جوانان از فضای مجازی خبر داد و گفت: این برنامه ها به صورت بروشور و کتاب در سطح مدارس، مراکز آموزشی و دانشگاه ها توزیع می شود.

فرهاد اقطار با اشاره به اینکه دبیرخانه دائمی پیشگیری از آسیبهای نوپدید در سازمان بهزیستی راه اندازی شده است، گفت: در سال جاری روی استفاده بهتر از فضای مجازی برنامه ریزی شده و سال آینده نیز بر تولیدات محتوایی فیلم های انیمیشن برنامه ریزی خواهد شد.

وی به اجرای طرح رفتار شهروندی در تمامی گروه ها اشاره کرد و افزود: برنامه هایی در جهت رفتار شهروندی در محیط جامعه، خانواده، شهری و اجتماعی، احترام به بزرگسالان و رعایت حقوق شهروندی اجرا می شود به گونه ای که این طرح در حال حاضر در استان های ایلام، خراسان‌جنوبی و تهران به صورت آزمایشی اجرایی می شود و در صورت موفقیت آمیز بودن سال آینده در تمامی استان ها به مرحله اجرا درخواهد آمد.

بررسی طرح ساماندهی تعطیلات در مجلس

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نیز در روزهای میانی در هفته جاری از بررسی طرح ساماندهی تعطیلات رسمی کشور در این کمیسیون خبر داد و گفت: براساس این طرح روزهای تعطیل کاهش می یابد.

محمد اسماعیل سعیدی افزود: در حال حاضر طرح ساماندهی تعطیلات رسمی کشور در کارگروه رفاه اجتماعی مجلس بررسی می شود و پس از آن برای بررسی نهایی به کمیسیون اجتماعی ارسال خواهد شد.

وی تاکید کرد: براساس بررسیهای انجام شده حدود یک سوم روزهای سال تعطیل است و همین موضوع روی کارآیی افراد تاثیر می گذارد به همین دلیل طرح ساماندهی تعطیلات به منظور کاهش روزهای تعطیل مطرح شده است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: هنوز جزئیان این طرح مشخص نشده است و باید به کمیسیون اجتماعی بیاید تا پس از بررسی نتایج آن مشخص و اعلام شود.

تایید پرداخت مستمری به بازماندگان ۱۰ سال سابقه

در این هفته شورای نگهبان طرح بازنشستگی افراد با ۱۰ سال سابقه را تایید کرد و برهمین اساس معاون فنی و درآمد سازمان تأمین‌اجتماعی از آمادگی این سازمان برای اجرای مصوبه مجلس شورای‌اسلامی در رابطه با پرداخت مستمری به بازماندگان افراد فوت‌شده دارای کمتر از ۱۰سال سابقه پرداخت حق‌بیمه متناسب با تأمین اعتبار از محل مقرر در قانون خبر داد.

محمدحسن زدا با بیان اینکه پرداخت مستمری به بازماندگان بیمه‌شدگان تأمین‌اجتماعی براساس ماده ۸۰ قانون تأمین‌اجتماعی انجام می‌شود، گفت: براساس این قانون، پرداخت مستمری به بازماندگان، نیازمند ۲ شرط توأمان است؛ اول اینکه فرد متوفی در ۱۰ سال منتهی به فوت حداقل یکسال سابقه پرداخت حق‌بیمه داشته باشد و شرط دوم اینکه در یکسال منتهی به فوت ۹۰ روز سابقه پرداخت حق‌بیمه داشته باشد. مستمری پرداختی به این دسته از بازماندگان متناسب با دستمزد مبنای کسر حق‌بیمه است و در هرحال کمتر از حداقل حقوق ماهانه قانون کار نیز نخواهد بود.

وی ادامه داد: براساس مصوبات قبلی مجلس شورای‌اسلامی بازماندگان افراد فاقد این دو شرط درصورت دارا بودن حداقل ۱۰ سال سابقه پرداخت حق‌بیمه از مستمری برخوردار می‌شوند و با مصوبه اخیر، افراد دارای کمتر از ۱۰ سال سابقه پرداخت حق‌بیمه نیز متناسب با سنوات بیمه‌پردازی از مستمری بازماندگان بهره‌مند می‌شوند.

انتصاب مدیرعامل جدید سازمان بیمه سلامت

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت در هفته جاری با حکم وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تغییر کرد و دکتر محسنی بند پی جایگزین دکتر هداوند در این سازمان شد.

دکتر محمد باقر هداوند به مدت بیش از یک سال عهده دار سازمان بیمه سلامت بود که روز گذشته با حکم علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از این سمت برکنار و دکتر محسنی بند پی جایگزین وی در این سازمان شد.

دکتر محسنی بند پی نماینده مجلس شورای اسلامی در دوره قبل بود که از این پس در سازمان بیمه سلامت فعالیت می‌کند.

نابسامانی در بیمه تکمیلی بازنشستگان

ماجرای مشکلات بیمه تکمیلی بازنشستگان همچنان ادامه دارد بطوریکه کانون بازنشستگان و مستمری بگیران در پی پایان مهلت قرارداد بیمه تکمیلی بازنشستگان تامین اجتماعی با بیمه دی، با بیمه دانا قرارداد منعقد کرده و از این پس حق بیمه‌ای که بازنشستگان باید پرداخت کنند دو برابر سال قبل است.

با وجود اینکه بیمه دی ۱۰ هزار و ۴۵۰ تومان بابت هر نفر حق بیمه دریافت می کرد اما در ازای آن خدمات قابل قبولی ارائه نمی کرد و مسئولان این بیمه علت این امر را پایین بودن حق بیمه عنوان می کردند و همین موضوع باعثشده بود تا بیمه دی به بسیاری از بیمارستانهای طرف قرار داد مقروض باشد و آنها نیز در مقابل به بازنشستگان خدمات درمانی تکمیلی ارائه نمی کردند.

همین مشکلات، اعتراض بازنشستگان را در پی داشت تا آنجا که کانون عالی بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی پس از پایان مهلت قرار داد بیمه دانا را برای ارائه خدمات تکمیلی انتخاب کرد و قرار شده در قرارداد جدید فعلا یک میلیون و ۵۰۰ هزار بازنشسته تحت پوشش بیمه دانا قرار گیرند و ماهیانه ۲۱ هزار و ۷۰۰ تومان از بازنشستگان نیز از حقوق این افراد کسر شود.