شهرک‌سازی‌ها مغایر با قوانین بین‌المللی است

به گزارش افکارنیوز، «کاترین اشتون» نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی روز پنج‌شنبه با صدور بیانیه‌ای به تصمیم اخیر رژیم‌صهیونیستی برای اعطای مجوز ساخت ۱۵۰۰ واحد مسکونی جدید در شهرک‌های صهیونیست‌نشین شرق بیت‌المقدس، واکنش نشان داد.

اشتون با اشاره به بیانیه روز ۲۷ سپتامبر کمیته چهارجانبه موسوم به صلح خاورمیانه، که همه طرف‌ها را از اقداماتی که پیشبرد مذاکرات سازش را با مشکل مواجه کند، منع کرده بود، گفته است: اتحادیه اروپا مکررا اعلام کرده است که آن شهرک‌ها مغایر با قوانین بین‌المللی است. این اتحادیه همچنین از اسرائیل خواسته است به فعالیت‌های شهرک‌سازی از جمله رشد طبیعی این شهرک‌ها پایان دهد و ضمنا خانه‌های بدون مجوز را که از مارس ۲۰۰۱ ساخته شده‌اند را تخریب کند.

اسرائیل ۲ روز قبل، تنها ساعاتی بعد از آزادی ۲۶ اسیر فلسطینی در چارچوب مذاکرات سازش تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم‌صهیونیستی، از تصمیم خود برای آغاز ساخت ۱۵۰۰ واحد مسکونی جدید در شهرک «رامات شلوم» در شرق بیت‌المقدس خبر داد.

قوانین بین‌المللی مناطق فراتر از مرزهای سال ۱۹۶۷(موسوم به خط سبز) را متعلق به فلسطینی‌ها می‌داند. بر این اساس شهرک‌سازی اسرائیلی‌ها در این مناطق غیرقانونی به حساب می‌آید. با این حال رژیم‌صهیونیستی همچنان به ساخت مجموعه‌های یهودی‌نشین در کرانه باختری و شرق قدس اشغالی ادامه می‌دهد.

اشتون در بخش دیگری از بیانیه خود آورده است: اتحادیه اروپا از اعلامیه ساخت شهرک‌های جدید، متاسف است. ضروری است که باید از هرگونه اقدامی که به مذاکرات جاری لطمه می‌زند، خودداری کرد. موفقیت مذاکرات کنونی به رهبری برجسته و قاطع نیازمند است. اتحادیه اروپا همچنان به حمایت خود از این روند ادامه خواهد داد.

دور تازه مذاکرات سازش بعد از وقفهای ۳ ساله از ماه جولای بین نمایندگان تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیمصهیونیستی آغاز شد. توقف شهرکسازیها، آزادی اسرای فلسطینی و پذیرش مرزهای سال ۱۹۶۷ شروط اصلی ورود تشکیلات خودگردان به مذاکرات بود.