بالا گرفتن اختلاف میان روسیه و آمریکا

به گزارش افکارنیوز، علت این موضوع بروز اختلافات میان واشنگتن و مسکو بر سر چگونگی حضور نمایندگان مخالفان در این مذاکرات است.

همچنین انتظار می‌رود شکست ائتلاف مخالفان سوریه که گروه اصلی مخالفان در این کشور است در اتخاذ موضعی صریح در خصوص ژنو ۲ که هدف آن پیدا کردن راه حلی سیاسی برای جنگ داخلی سوریه است، در تاخیر یک ماهه کنفرانس ژنو ۲ تاثیرگذار باشد.

یکی از مقامات مسئول برگزاری این مذاکرات گفت: در نشست آتی آمریکا و روسیه که هفته آینده برگزار می‌شود موضوع کمی شفاف‌تر خواهد شد اما همه نشان‌ها دال بر این است که تاریخ در نظر گرفته شده برای برگزاری ژنو ۲(۲۳ نوامبر) به سختی قابل دسترسی خواهد بود.

قرار است سه‌شنبه هفته آینده مقام‌های روسیه، ‌آمریکا و سازمان ملل در ژنو دیدار کنند. این دیدار برای فراهم کردن مقدمات برگزاری ژنو ۲ است.

به گفته مقامات یکی از اختلافات اصلی، نقشی است که ائتلاف مخالفان سوری باید در این مذاکرات ایفا کند.

این اختلاف پس از نشست چند روز پیش لندن که در آن کشورهای غربی و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس حضور داشتند، بارزتر شد.

در این نشست که تحت عنوان " دوستان سوریه " برگزار شد، حاضران تاکید کردند که مذاکرات ژنو باید میان یک هیات واحد از سوی حکومت سوریه و یک هیات از جانب مخالفان سوری که در آن ائتلاف مخالفان سوریه نقش اصلی را داشته باشد، انجام شود.

این در حالی است که روسیه این ائتلاف را تنها یک بخش از مخالفان سوریه می‌داند و تاکید کرده که باید هیاتی از جانب تمامی مخالفان سوریه از جمله مخالفان داخلی در مذاکرات ژنو ۲ شرکت کنند.

در پایان نشست لندن همچنین تاکید شد که کنفرانس ژنو ۲ باید به ایجاد دولت انتقالی در سوریه بینجامد که در آن بشار اسد و نزدیکانش نقشی ایفا نکنند. روس‌ها از این تصمیم بسیار خشمگین هستند.


برچسب ها: