دستورکار کمیسیون‌های مجلس در هفته آینده

به گزارش افکارنیوز، کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی در روزهای یک‌شنبه و سه‌شنبه هفته آینده تشکیل جلسه می‌دهند که در مهمترین‌ بخش‌ها وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در کمیسیون آموزش و تحقیقات پارلمان حاضر خواهد شد و در مورد دانشجوان ستاره‌دار، توضیحاتی به اعضای کمیسیون ارائه می‌کند.

**توضیحات فرجی‌دانا در مورد دانشجویان ستاره‌دار در کمیسیون آموزش**

اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس در روزهای یکشنبه و سه‌شنبه هفته آینده تشکیل جلسه می‌دهند که در این جلسات قرار است برنامه‌های میرزاده رئیس جدید دانشگاه آزاد اسلامی با حضور خودش مورد بحثو بررسی قرار گیرد.

رئیس جهاد دانشگاهی نیز در روز یکشنبه هفته آینده با حضور در این کمیسیون گزارشی از برنامه‌هایش را ارائه می‌دهد.

کارگروه‌های آموزش و پرورش، تحقیقات و فناوری، علوم انسانی و اسلامی شدن دانشگاه‌ها، آموزش‌های مهارتی و آموزش عالی و آموزش پزشکی کمیسیون آموزش و تحقیقات دوشنبه هفته آتی تشکیل جلسه می‌دهند.

سؤال جواد کریمی‌قدوسی نماینده مشهد و کلات از قاضی‌زاده‌هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عصر روز سه‌شنبه هفته آینده در این کمیسیون مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز هفته آتی با حضور در کمیسیون آموزش و تحقیقات به سؤال علی‌اصغر زارعی و حمید رسایی نمایندگان تهران پاسخ می‌دهد.

رضا فرجی‌دانا وزیر علوم، نیز هفته آینده برای ارائه گزارشی درباره دانشجویان ستاره‌دار به این کمیسیون می‌رود.

**رسیدگی به طرح ملی جمع‌آوری آب باران با حضور وزیر نیرو در کمیسیون انرژی**

اعضای کمیسیون انرژی مجلس هفته آینده در جلساتی طرح " استفساریه شمول عوارض آلایندگی به پالایشگاه‌های نفت و واحدهای پتروشیمی موضوع تبصره یک ماده ۳۸ قانون مالیات بر ارزش افزوده " را با حضور کارشناسان و مسئولان وزارتخانه‌های نفت، امور اقتصادی و دارایی و سازمان حفاظت محیط‌زیست، کارشناسان معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور و نیز مرکز پژوهش‌های مجلس مورد بحثو بررسی قرار می‌دهند.

رسیدگی به طرح ملی جمع‌آوری آب باران با حضور کارشناسان وزارت نیرو، شهرداری تهران و مرکز پژوهش‌های مجلس نیز در دستور کار هفته آینده این کمیسیون قرار دارد.

وزیر نیرو هفته آینده برای پاسخگویی به سؤالات نادر قاضی‌پور، نماینده ارومیه و علیرضا محجوب، نماینده تهران و شمس‌الله شریعت‌نژاد نماینده رامسر و تنکابن در کمیسیون انرژی مجلس حضور می‌یابد.

کارگروه انرژی این کمیسیون سه‌شنبه هفته آینده، بررسی تحقیق و تفحص از فروش نفت را با حضور کارشناسان وزارت نفت و مرکز پژوهش‌ها ادامه می‌دهد.

کارگروه بررسی اساسنامه شرکت ملی نفت نیز هفته آینده جهت بررسی پیش‌نویس اساسنامه شرکت ملی نفت ایران با حضور کارشناسان وزارت نفت، سازمان بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات، مجمع تشخیص مصلحت نظام و مرکز پژوهش‌های مجلس تشکیل جلسه می‌دهد.

کارگروه نیروی این کمیسیون هم در هفته آینده، مشکلات آب استان چهارمحال و بختیاری و همین‌‌طور نحوه واگذاری نیروگاه‌ها را با حضور کارشناسان وزارت نیرو، مرکز پژوهش‌های مجلس و دیوان محاسبات و نیز طرح جامع انرژی کشور را با حضور مسئولین و کارشناسان وزارتخانه‌های نفت، نیرو، دیوان محاسبات کشور، سازمان بازرسی کل کشور، مرکز پژوهش‌های مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد بررسی قرار می‌دهد.

**بررسی طرح تشکیل وزارت میراثفرهنگی در کمیسیون اجتماعی**

اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس در روزهای یکشنبه و سه‌شنبه هفته آینده در جلساتی طرح بیمه اجتماعی فراگیر و نیز طرح تشکیل وزارت میراثفرهنگی و گردشگری را مورد بررسی قرار می‌دهند.

ادامه رسیدگی به طرح تشکیل سازمان مدیریت، برنامه‌ریزی و بهره‌وری و نیز ادامه بررسی طرح تشکیل شورایعالی اقتصاد مقاومتی در دستورکار این کمیسیون قرار دارد.

ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همین‌طور، محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت هفته آینده برای پاسخگویی به سؤالات حسن کامران نماینده اصفهان در این کمیسیون حضور می‌یابند.

قرار است وزیر تعاون، به پرسش امیر خجسته نماینده همدان نیز پاسخ دهد.

**بررسی تفحص از ۲ بانک در کمیسیون اقتصادی مجلس**

اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس در روزهای یکشنبه و سه‌شنبه هفته آینده تشکیل جلسه می‌دهند که در این جلسات قرار است تقاضای تحقیق و تفحص تعدادی از نمایندگان از عملکرد بانک ملت و تقاضای عده‌ای دیگر از نمایندگان برای انجام تحقیق و تفحص از عملکرد بانک مسکن مورد بررسی قرار گیرد.

همچنین بررسی تقاضای تعدادی از نمایندگان جهت تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان امور مالیاتی کشور، رسیدگی به تقاضای نماینده دشتستان مبنی بر تحقیق و تفحص از وزارت امور اقتصادی و دارایی و بررسی تقاضای عده‌ای از نمایندگان در مورد تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان منطقه‌ آزاد تجاری - صنعتی چابهار از ۱۳۹۰ تا آبان‌ماه ۱۳۹۲ در دستورکار این کمیسیون قرار دارد.

تقاضای عده‌ای از نمایندگان درباره تحقیق و تفحص از نحوه تهیه، توزیع و ذخیره‌سازی کالاهای اساسی و نظارت بر آن و نیز تقاضای تعدادی از نمایندگان به منظور تفحص از صنعت بیمه کشور در روز یکشنبه هفته آینده در کمیسیون اقتصادی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

بررسی طرح تحول نظام بانکی کشور با حضور علی طیب‌نیا وزیر اموراقتصادی و دارایی و سیف، رئیس کل بانک مرکزی و همین‌طور مسئولین ذیربط در جلسه روز سه‌شنبه کمیسیون بررسی می‌شود.

**ظریف هفته آینده به کمیسیون امنیت ملی مجلس می‌رود**

اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس در روزهای یکشنبه و سه‌شنبه هفته آینده تشکیل جلسه می‌دهند که در این جلسات قرار است بین‌المللی، سؤالات حمید رسایی نماینده تهران، سؤال مشترک جواد کریمی‌قدوسی و عباس مقتدایی، نمایندگان مشهد، اصفهان و چهار مورد از وزیر امور خارجه مورد بررسی قرار گیرد.

رحمانی‌فضلی، وزیر کشور نیز هفته آینده برای پاسخ به سؤالات فتح‌الله حسینی و سیدسعید حیدری‌طیب نمایندگان قصرشیرین و کرمانشاه، محمدسعید اربابی نماینده ایرانشهر و نیز سؤال مشترک امید کریمیان، سالار مرادی، محسن بیگلری و رسول خضری نمایندگان مریوان، سنندج، سقز، پیرانشهر و سردشت در این کمیسیون حضور می‌یابد.

کارگروه روابط خارجی کمیسیون نیز در روز یکشنبه، علل عدم برگزاری اجلاس " افق‌نو " و وضعیت تحصیلات عالیه در خارج از کشور را مورد بررسی قرار می‌دهد.

همچنین کارگروه بسیج کمیسیون امنیت ملی نیز در هفته آینده نسبت به تدوین و بررسی قانون جامع بسیج و بودجه آن اقدام می‌کند.

قرار است کارگروه دفاعی کمیسیون نیز در سه‌شنبه هفته آینده طرح تقویت و توسعه سازمان بسیج رسانه را مورد بحثو بررسی قرار می‌دهد.

**بررسی علل هجوم ریزگردها به کشور در کمیسیون کشاورزی مجلس**

کمیسیون کشاورزی مجلس در هفته آینده طی جلسه‌ای ادامه رسیدگی به گزارش کارگروه منابع طبیعی و محیط زیست در زمینه طرح کاهش آلودگی هوای کشور و همین‌طور طرح یک‌فوریتی الزام دولت به حمایت از استان‌هایی که مورد هجوم پدیده‌ ریزگردها قرار دارند را در دستور کار قرار داده است.

تعیین اعضای هیأت تحقیق و تفحص از سازمان چای کشور و نیز برگزاری انتخابات این هیأت از دیگر دستور کارهای جلسات هفته آینده کمیسیون کشاورزی مجلس است.

همچنین سه‌شنبه هفته آینده گزارش کارگروه‌های منتخب درخصوص نیازمندی‌های تقنینی و نظارتی حوزه‌های آب، کشاورزی، منابع طبیعی و محیط‌زیست کشور و همین‌طور گزارش کارگروه منتخب درخصوص سهم بخش کشاورزی از سیستم بانکی کشور پیروی جلسه با بانک مرکزی برای اعضا ارائه می‌شود.

بحثو تبادل نظر پیرامون طرح اصلاح قانون تأسیس نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی هم در جلسات هفته آینده این کمیسیون مورد بررسی قرار می‌گیرد.

**بررسی بودجه پیشنهادی نیروهای مسلح در بودجه ۹۳ توسط کمیسیون برنامه**

اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در جلسات هفته آینده خود رسیدگی به طرح تشکیل سازمان مدیریت، برنامه‌ریزی و بهره‌وری را در دستورکار قرار داده‌اند.

اعضای این کمیسیون هفته آینده ضمن زیارت حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) گزارش اقدامات فرهنگی تولیت آن را نیز استماع می‌کنند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی و ولی‌الله سیف، رئیس‌کل بانک مرکزی هفته آینده جهت معارفه و ارائه برنامه‌ها و نیز استماع نقطه‌ نظرات اعضای کمیسیون درباره مسائل مختلف اقتصادی کشور به ویژه آخرین وضعیت تحقق درآمدهای ارزی و ریالی، در این کمیسیون حضور می‌یابند.

کارگروه عمومی و دفاعی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در روز یکشنبه هفته آینده بودجه پیشنهادی نیروهای مسلح در بودجه سال آینده کل کشور و نیز بودجه پیشنهادی دیوان محاسبات در این بودجه را مورد بررسی قرار می‌دهد.

همچنین، کارگروه اقتصادی کمیسیون نیز در روز سه‌شنبه هفته آینده، طرح لغو بند ۵۸‌ قانون بودجه سال ۱۳۹۲ کل کشور را بررسی می‌کند.

کارگروه اجتماعی کمیسیون نیز قرار است در روز سه‌شنبه هفته آینده پس از برگزاری انتخابات هیئت رئیسه کارگروه، طرح اصلاح بند(ب) ماده ۴۴ قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه و الحاق یک تبصره به آن را بررسی کند.

**طرح جرم سیاسی در کمیسیون قضایی مجلس بررسی می‌شود**

کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس در روز یکشنبه، ۱۲ آبان‌، لایحه " ممنوعیت خلع ید و قلع و قمع ورزشگاه‌ها و سایر تأسیسات تابع وزارت ورزش و جوانان " که از سوی شورای نگهبان اعاده شده است را مورد بررسی قرار می‌دهد.

همچنین اعضای این کمیسیون لایحه اصلاح قانون نحوه پرداخت محکومٌ‌به دولت و عدم تأمین و توقیف اموال عمومی را مورد بررسی قرار می‌دهند.

این کمیسیون همچنین، در جلسه هفته آینده بررسی سؤال جواد کریمی‌قدوسی، نماینده مردم مشهد و نیز بهرام بیرانوند، نماینده بروجرد از مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری را در دستورکار قرار داده‌اند.

همچنین قرار است اعضای کارگروه حقوق عمومی این کمیسیون طرح جرم سیاسی را مورد بررسی قرار دهند.

**نجفی هفته آینده به کمیسیون فرهنگی مجلس می‌رود**

کمیسیون فرهنگی مجلس در روز یکشنبه هفته آینده طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده را مورد بررسی و ارزیابی کارشناسی قرار می‌دهد.

همچنین، این کمیسیون قرار است در روز دوشنبه هفته آینده نیز بررسی طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده را ادامه داده و آن را نهایی کند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، اعضای این کمیسیون در روز سه‌شنبه هفته آینده با دعوت از محمدعلی نجفی، رئیس سازمان میراثفرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، برنامه‌های وی برای این سازمان را مورد بررسی قرار می‌دهند.

**بررسی برنامه‌های کمیسیون بهداشت مجلس با حضور لاریجانی**

اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در روزهای یک‌شنبه و سه‌شنبه هفته آینده تشکیل جلسه می‌دهند که بررسی طرح تبدیل صندوق به سازمان تأمین اجتماعی، طرح بیمه اجتماعی فراگیر و نیز طرح " استفساریه شمول عوارض آلایندگی به پالایشگاه‌های نفت و واحدهای پتروشیمی موضوع تبصره یک ماده ۳۸ قانون مالیات بر ارزش افزوده " در این کمیسیون مورد بررسی قرار می‌گیرد.

در روز یک‌شنبه هفته آینده نیز قرار است اعضای این کمیسیون، نشست مشترکی با لاریجانی، رئیس مجلس، جهت ارائه گزارشی از برنامه‌های کلان و اساسی این کمیسیون داشته باشند.

قرار است وزیر بهداشت نیز در یکی از جلسات هفته آینده کمیسیون حضور یافته و به سؤال، فیروزی، نماینده مردم بادرود پاسخ دهد. همچنین قرار است وی گزارشی از راهکارهای مقابله با دریافت خارج از تعرفه برخی از پزشکان به اعضای کمیسیون ارائه دهد.

وزیر تعاون نیز در روز سه‌شنبه هفته آینده جهت ارائه گزارشی در خصوص اجرایی شدن بند(ب) ماده ۳۸ قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه به کمیسیون بهداشت می‌رود.

**قانون نظام مهندسی در کمیسیون عمران مجلس اصلاح می‌شود**

اعضای کمیسیون عمران مجلس در روزهای یکشنبه و سه‌شنبه هفته آینده تشکیل جلسه می‌دهند که بر این اساس قرار است اعضای کمیسیون طرح اصلاح تبصره(۲) ماده(۹۶) قانون شهرداری‌ها را مورد بررسی و ارزیابی کارشناسی قرار دهند.

همچنین طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده نیز در جلسات هفته آینده کمیسیون عمران مورد بررسی قرار می‌گیرد.

طرح یک‌فوریتی اصلاح موادی از قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، یکی دیگر از دستورکارهای جلسات این کمیسیون است که در روز سه‌شنبه هفته آینده مورد بررسی قرار می‌گیرد.

کارگروه آب و فاضلاب این کمیسیون در جلسه هفته آینده‌اش، طرح ملی جمع‌آوری آب باران را بررسی می‌کند.

**رحمانی فضلی به کمیسیون شوراهای مجلس می‌رود**

اعضای کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس در روزهای یکشنبه و سه‌شنبه هفته آینده تشکیل جلسه می‌دهند که در این جلسات پس از بررسی آخرین اخبار و اطلاعات واصله، طرح تمدید اجرای آزمایشی قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور مورد بررسی قرار می‌گیرد.

بررسی طرح اصلاح موادی از قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان از دیگر دستورکارهای این کمیسیون در هفته آینده است.

وزیر کشور هفته آینده جهت پاسخگویی به سؤالات اکبریان نماینده کرج، کولیوند نماینده آسارا و فردیس، یونس اسدی، نماینده مشکین‌شهر در کمیسیون شوراهای مجلس حضور می‌یابد.

**نشست مشترک کمیسیون اصل ۹۰ با رئیس کل گمرک**

اعضای کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در روز یکشنبه هفته آینده نشست مشترکی با رئیس کل گمرک درباره پرونده‌های مربوطه خواهند داشت.

کارگروه امور ویژه کمیسیون نیز در روز یکشنبه هفته آینده جلسه‌ای با مسئولین پتروشیمی ایلام تشکیل می‌دهد.

کارگروه‌های فرهنگی و اجتماعی، اقتصادی، فنی و عمرانی، ارتقای سلامت اداری، قضایی و سیاسی و نظامی کمیسیون نیز در هفته آینده به شکایات واصله رسیدگی می‌کنند.

**بررسی طرح لغو عضویت نمیاندگان در برخی شوراهای عالی در کمیسیون تدوین آیین‌نامه**

کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی سه‌شنبه آینده طرح عضویت و لغو عضویت نمایندگان مجلس در برخی از شوراهای عالی، شوراها، مجامع و سایر هیئت‌ها اعاده شده از شورای نگهبان، طرح اصلاح ماده ۲۱۰ آیین‌نامه داخلی مجلس و سایر طرح‌ها و پیشنهادهای واصله درباره آیین‌نامه داخلی را مورد رسیدگی قرار می‌دهد.

**بررسی طرح اصلاح موادی از قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ در کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی**

کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی نیز هفته آینده بررسی طرح اصلاح موادی از قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، گزارش نظارتی نحوه عملکرد قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی از ابتدای سال ۱۳۹۱ تاکنون، پیش‌نویس طرح اصلاح برخی از قوانین در راستای حمایت از تولید ملی و طرح جامع ارتباطات و فناوری اطلاعات را مورد بررسی قرار می‌دهد.

**بررسی طرح تشکیل سازمان مبارزه با مفاسد اقتصادی در کمیسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی**

کمیسیون مشترک رسیدگی به طرح تشکیل سازمان مبارزه با مفاسد اقتصادی دوشنبه آینده رسیدگی به طرح تشکیل سازمان مبارزه با مفاسد اقتصادی را ادامه می‌دهد. همچنین انتخابات هیئت رئیسه کمیسیون مشترک طرح تأسیس سازمان ملی استاندارد نیز در روز یکشنبه هفته آینده برگزار می‌شود.

کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی یکشنبه هفته آینده طی جلسه‌ای طرح ملی جمع‌آوری آب باران را بررسی می‌کند.

**واعظی هفته آینده به کمیسیون صنایع و معادن مجلس می‌رود**

اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس در هفته آینده، " طرح استفساریه جزء(۱-۵) قوانین بودجه سال‌های ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲ کل کشور " را بررسی می‌کنند.

بررسی طرح تشکیل صندوق حمایت از توسعه کشت دانه‌های روغنی از دیگر دستور کارهای جلسات این کمیسیون در هفته آینده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، دبیرکل اتاق تعاون مرکزی جمهوری اسلامی ایران درخصوص عملکرد و برنامه‌های این اتاق در جلسه هفته آینده به اعضای کمیسیون صنایع گزارش می‌دهد.

همچنین در هفته آینده گزارش هیأت مدیره کنفدراسیون صادرات ایران درخصوص عملکرد و برنامه‌های این کنفدراسیون به استماع اعضای کمیسیون می‌رسد.

قرار است وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز با حضور در جلسه هفته آینده کمیسیون به سؤالات نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه و حسین طلا نماینده تهران پاسخ دهد.

وزیر ارتباطات نیز در جلسات هفته آینده کمیسیون جهت پاسخگویی به سؤالات نمایندگان بیجار، همدان سقز، اردستان، نطنز، رشت و لاهیجان و سیاهکل حاضر شده و بهسؤالت آن‌ها پاسخ می‌دهد.

همچنین محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز جهت پاسخگویی به سؤالات کمال علیپورخنکداری نماینده سوادکوه و جویبار، حسین‌طلا و سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نمایندگان تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر و مشهد مقدس و کلات، امیر خجسته نماینده همدان و فامنین، جواد جهانگیرزاده و نادر قاضی‌پور نمایندگان ارومیه، جلیل جعفرزاده بنه‌خلخال نماینده خلخال و کوثر، سیدحسین دهدشتی نماینده آبادان، محمدمهدی برومندی نماینده مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد، محمود نگهبان نماینده خواف و رشتخوار، محمد دامادی نماینده ساری، حامد قادرمزی نماینده قروه، دهلگان و هادی قوامی نماینده اسفراین به این کمیسیون می‌رود.

البته هیئت تحقیق و تفحص از عملکرد صنایع خودروسازی نیز در هفته آینده تشکیل جلسه میدهد.