به گزارش افکارنیوز، اگر شما هم به معجزه گیاهان دارویی و مواد طبیعی برای حفظ سلامت و تندرستی ایمان دارید و از مادربزرگ هایتان درباره خواص انواع دانه های روغنی چیزهایی شنیده اید حتماً دوست دارید نکات بیشتر و دقیق تری درباره خواص درمانی معروف ترین روغن های گیاهی و چگونگی مصرف آنها بخوانید. آنچه پیش روی شماست معرفی رایج ترین روغن های گیاهی با طبع گرم است که به راحتی می توانید آن را در نزدیکترین فروشگاه گیاهان دارویی یا عطاری نزدیک به منزل تان تهیه کنید. این روغن ها بی شک بهترین روغن هایی است که مصرف آنها در فصل های سرد و مرطوب می تواند به پیشگیری و درمان بیماری های رایج این فصل کمک کند.

روغن سیاه دانه؛ دوای دردهای مفصلی
طبع: گرم و خشک


حتماً تا امروز بارها در جعبه گیاهان دارویی و روغن های طبیعی مادربزرگ تان با شیشه روغن سیاه دانه روبرو شده اید. روغنی که یکی از محبوب ترین و پرمصرف ترین داروهای طبیعی و گیاهی برای درد مفاصل مادربزرگ ها و پدربزرگ ها محسوب می شود. سیاه دانه از آنجا که در گروه دانه های طبیعی با طبع گرم و خشک قرار می گیرد، می تواند یک داروی گیاهی خوب برای پیشگیری و کاهش دردهای مفصلی و استخوانی ناشی از آب و هوای سرد و مرطوب باشد. در بسیاری از متون طب سنتی اشاره شده که ماساژ روغن سیاه دانه بر مفاصل موجب گرم شدن عضو و کاهش دردهای آن می شود، ضمن آنکه این روغن می تواند به افرادی که زیاد دچار خواب رفتگی دست و پا می شوند یا خستگی های جسمی مزمن دارند، کمک کند تا این اختلال ها را کمتر تجربه کنند.

شیوه مصرف: روغن سیاه دانه مصرف خوراکی و موضعی دارد. باید مراقب بود نوع خوراکی آن از فروشگاه ها و عطاری های گیاهان دارویی معتبر تهیه شود.

روغن فندق؛ موهایتان را دوپینگ کنید
طبع: گرم و خشک


یکی از روغن هایی که بسیاری از خانم های قدیمی و حتی امروزی آن را از خود جدا نمی کنند و حتماً شیشه کوچکی از آن را روی میز آرایش شان نگهداری می کنند، روغن فندق است. روغن فندق که از مغز و پوست فندق به دست می آید طبعی گرم و خشک دارد و یکی از بهترین روغن های گیاهی است که استفاده از آن در فصل پاییز و زمستان توصیه شده است. مالیدن روغن فندق بر موی مژه و ابرو به تقویت و پرپشت شدن تارهای مو کمک می کند، ضمن آنکه ماساژ سر با روغن فندق اصیل و معتبر می تواند به تقویت تارهای مو کمک کند. همچنین تاثیر مثبت و تقویت کننده ای بر مغز و عملکرد آن دارد.

شیوه مصرف: روغن فندق هم به صورت خوراکی و هم موضعی تجویز می شود. اما باید مراقب بود که مصرف خوراکی آن با تجویز متخصص طب سنتی انجام شود چرا که زیاده روی در مصرف آن موجب ابتلا به نفخ و ناراحتی های دستگاه گوارش می شود.

روغن گردو؛ مفصل ها و اعصاب تان را در مقابل بیماری ها بیمه کنید
طبع: گرم و خشک


روغن گردو از مغز و پوست گردو تهیه می شود و به صورت خوراکی و موضعی مورد استفاده قرار می گیرد. به گفته درمانگران طب سنتی هر چه روغن گردو کهنه تر و قدیمی تر باشد خاصیت و تاثیرگذاری آن بیشتر است. در متون طب سنتی ایران کاربردها و اثرات درمانی متنوعی برای روغن گردو ذکر شده است که از میان آنها می توان به تاثیر این روغن در بهبود دردهای مفصلی و استخوانی، تسکین و درمان دل پیچه ها و دردهای شکمی با مالش روغن روی شکم و برطرف کردن درد سیاتیک و درمان اسهال با تجویز خوراکی آن از سوی متخصص طب سنتی اشاره کرد.

شیوه مصرف: روغن گردو علاوه بر مصرف خوراکی به صورت موضعی یا قطره(چکاندن در بینی) با تجویز متخصص طب سنتی قابل استفاده است.

روغن بادام تلخ؛ محبوب بانوان
طبع: گرم و تر


یکی از بهترین روغن های گیاهی مفید که حتماً تا امروز دست کم یک بار از آن استفاده کرده اید روغن بادام تلخ است که به راحتی قابل تهیه است. خاصیت روغن بادام تلخ برای درمان و بهبود بسیاری از اختلال ها و بیماری های پوست و مو آن را به عنوان یکی از معروف ترین روغن های گیاهی در میان زنان معروف کرده است. خاصیت برطرف کنندگی لک و جای جوش، درمان شوره سر، بهبود خشکی و خارش پوست سر، درمان چین صورت، برطرف کردن جوش های عفونی و تسکین برخی از انواع اگزما از جمله مواردی است که موجب شده درمانگران طب سنتی و حتی طب رایج توجه زیادی به این روغن گیاهی داشته باشند و علاوه بر مصرف این روغن طبیعی مراجعین خود را به مصرف محصولات و فرآورده های آرایشی بهداشتی حاوی روغن بادام تلخ تشویق کنند.

روغن بادام تلخ علاوه بر خواصی که برای پوست و مو دارد به تسکین دردهای ناشی از سنگ کلیه و مثانه کمک می کند. تنها کافی است این روغن را روی مثانه و پهلوها بمالید.

شیوه مصرف: به صورت خوراکی و موضعی و گاهی در ترکیب با روغن های دیگر کاربرد دارد. نکته مهم این است که مصرف آن در خانم های باردار اصلاً توصیه نمی شود.

روغن بذر کتان؛ بهترین دارو برای گرفتگی بینی
طبع: گرم و تر


این روغن بهترین عصاره طبیعی و گیاهی برای پیشگیری و درمان خشکی ها و التهاب های پوستی ناشی از فصل پاییز و زمستان است. این روغن از آنجا که از دانه های کتان تهیه می شود حاوی مقدار قابل توجهی ویتامین f است که می تواند تاثیر زیادی در بهبود آسیب های پوستی و خشکی های ناشی از سردی هوا داشته باشد. به گفته درمانگران طب سنتی مالش روغن بذر کتان روی پوست برای درمان خارش پوست و برطرف شدن لک های پوستی موثر است. از طرفی ترکیب روغن بذر کتان با روغن یا عصاره گیاه اسفرزه می تواند بهترین داروی موضعی برای درمان دردهای ناشی از سیاتیک و نقرس باشد. چکاندن یک قطره از روغن بذر کتان در بینی در روزهایی که دچار سرماخوردگی و آنفلوآنزا هستید به باز شدن گرفتگی بینی و درمان التهاب های آن کمک می کند.

روغن خشخاش؛ میگرن دارید؟ این روغن را امتحان کنید
طبع: سرد و خشک


روغن خشخاش که با نام روغن کوکنار نیز شناخته می شود از جمله روغن های طبیعی پرخاصیتی است که در صنعت داروسازی نیز کاربردهای زیادی دارد و از آن برای تهیه انواع پمادها و مرهم های ضد خارش و ضد پسوریازیس مورد استفاده قرار می گیرد. این روغن که از گل، برگ و تخم خشخاش تهیه می شود برای درمان برخی از سردردهای ناشی از سرماخوردگی و آنفلوآنزا و همین طور درمان آبریزش بینی مورد استفاده قرار می گیرد. درمانگران طب سنتی مالیدن این روغن بر پیشانی را بهترین روش برای درمان این گونه از سردردها می دانند. ضمن آنکه مصرف موضعی روغن خشخاش در تسکین دردهای مفصلی و آرتریت حاد نیز توصیه شده است. در برخی متون طب سنتی اشاره شده که مصرف موضعی روغن خشخاش در ناحیه شکم و معده موجب کاهش اشتها و کند شدن هاضمه می شود.

شیوه مصرف: روغن خشخاش به دو صورت خوراکی و موضعی مصرف می شود. بهتر است مصرف این روغن با تجویز متخصص طب سنتی انجام شود چرا که مصرف بی رویه موضعی از‌ آن در ناحیه شکم ممکن است باعثایجاد یبوست و کاهش میل جنسی شود. مصرف موضعی آن در ناحیه پس سر موجب کاهش فعالیت های عصبی و مغزی شود.

سيب سبز/ شماره ۱۰۰/ نيمه اول آبان ماه ۹۲/ آيدا پورجاسب/ صفحه ۱۳۰