به گزارش افکارنیوز، در گذشته مردم معتقد بودند که هوش و حافظه هدیه ای الهی است که برخی از آن برخوردارند و برخی دیگر نه. امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی این نظریه زیاد درست به نظر نمی رسد. تمرین ها و روش های خاص برای افراد گوناگون با سلیقه های گوناگون وجود دارد که می تواند هوش را افزایش دهد و از سقوط آنها در ورطه فراموشی جلوگیری کند. ما تلاش می کنیم این متدهای ساده ولی کارآمد را به شما معرفی کنیم.

شهریوری ها، تیری ها و اسفندی ها
از غار تنهایی خارج شوید


متولدان شهریور، تیر و اسفند این قدر خجالتی و دیر جوش نباشید. به آدم ها بیشتر اطمینان کنید و به خودتان این اجازه را بدهید که در صحبت کردن پیشقدم باشید. یکی از راه های تقویت حافظه صحبت کردن و گپ و گفت با آدم های دیگر است. صحبت کردن با دیگران می تواند به شما در به یادآوری اسامی و خاطرات گذشته کمک کند. مطالعات نشان می دهد افرادی منزوی که در لاک خود فرو رفته اند و کاری به کار بقیه مردم ندارند، سریع تر از سایر مردم حافظه خود را از دست داده و بسیاری از مسائل گذشته شان را فراموش کرده اند. لزومی ندارد که هم صحبت شما غریبه ای باشد که از مکالمه با او لذت نمی برید. فامیل و دوست های نزدیک را بیشتر از قبل ملاقات کرده و سر صحبت را با آنها باز کنید. از همه مهمتر خانواده شما هستند. باور کنید ساخت غار تنهایی برای خود، روش مناسبی برای زندگی اجتماعی نیست.

آذری ها، خردادی ها و فروردینی ها
خوردنی های معجزه آسا


آذری ها، خردادی ها و فروردینی ها چرا این قدر نامرتب و نامنظم غذا می خورید؟ چرا گاهی پرخوری می کنید و گاهی به طور کلی اشتهایتان بند می آید؟ شاید شما که ذاتاً باهوش هستید، فراموش کرده اید باید برای حفظ این ویژگی مثبت، خوب و سالم غذا بخورید. یکی از راه های تقویت هوش و حافظه توجه به تغذیه صحیح است. مغز برای فعالیت خودش باید به طور دائم مواد مورد نیازش را دریافت کند. اگر این مواد غذایی به مغز نرسد به مرور زمان در فعالیت های مغز اختلال به وجود می آید و فرد کم کم دچار حواس پرتی می شود و در زمان پیری بیماری هایی نظیر آلزایمر و… گریبانش را می گیرد. علاوه بر قهوه و شکلات تلخ، میوه هایی چون انبه و موز و غلاتی مانند لوبیا، نخودفرنگی و خصوصاً عدس برای تقویت حافظه بسیار مفید هستند. سعی کنید در برنامه غذایی خود این مواد را بگنجانید و به افزایش هوش خود کمک کنید.

مردادی ها، مهری ها و بهمنی ها
خودرای نباشید


متولدان ماه های مرداد، مهر و بهمن دارای این خصوصیت مثبت هستند که استقلال فکری دارند و مدام تحت تاثیر حرف های این و آن قرار نمی گیرند و باورهای منفی و خرافات بر آنها اثر نمی کند. اینکه شما اعتماد به نفس بالایی در بیان افکار خود دارید، بسیار خوب است ولی مراقب باشید یک وقت از آن طرف بام بر زمین نیفتید. کمی نرمش و سازش هم لازم است.

همه افکار شما مطلقاً درست نیست. شما نباید فقط به دانسته های ذهنی خود تکیه کنید و راه را برای ورود افکار و عقاید نو و جدید دیگران ببندید. خود رای بودن و بر نظرات خود پافشاری کردن به مرور باعثتنبلی مغز می شود. مغز به کندی کار می کند و زبان، طوطی وار افکاری تکراری را بیان می کند. شما باید برای تقویت هوش و حافظه خود کمی به حرف های مثبت و یاری رساننده آدم ها گوش کنید و از آن بهره ببرید.

اردیبهشتی ها، دی ماهی ها و آبانی ها
کمی ورزش و یک حافظه خوب


اردیبهشتی ها، دی ماهی ها و آبانی ها تنبلی نکنید. البته منظور از تنبلی، شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت، کارها و وظایف تان نیست. مقصود فعالیت بدنی و جسمانی است و منظور، ورزش کردن است. ورزش تولید پروتئین هایی را که رشد سلول های مغزی را تحریک می کند، تشدید می کند. ورزش باعثبهبود حافظه، کند شدن روند پیری طبیعی و جلوگیری از افسردگی می شود. بهتر است برای شروع سه بار در هفته ورزش های هوازی انجام دهید. راه رفتن تند، دوچرخه سواری با شدت متوسط، دویدن نرم و شنا نمونه هایی عالی از ورزش های هوازی است. کار با وزنه نیز همزمان از ۲ جهت مختلف به حافظه شما کمک می کند. با وزنه شما هم ورزش کرده اید و هم تمرکز بالایی به دست آورده اید. وزنه زدن صحیح احتیاج به تمرکزی عمیق دارد و همین مسئله به سلول های مغز شما کمک بسیاری می کند.

سيب سبز/ شماره ۱۰۰/ نيمه اول آبان ماه ۹۲/ صفحه ۱۹۲