ناگفته‌های مهدی یغمایی از خوانندگی‌اش

به گزارش افکارنیوز، حرف های زیادی دارد که ترجیح می دهد که هنوز هم ناگفته بماند، می گوید یه دنیا حرف است مثل آلبومش که به خاطر بدقولی های تهیه کننده خیلی از آن راضی نیست. آلبوم «یه دنیا حرف» مهدی یغمایی به بازار آمده و او رسماً به عنوان خواننده ای مستقل کار می کند اما هنوز هم خیلی ها او را با گروه «ژوان» می شناسند، گروهی که او کاملاً دوستانه از آنها جدا شده چون می خواسته به صورت مستقل و مجاز کار کند. یغمایی بعد از جدایی اش از گروه بلافاصله تیتراژ سریال «ستاره های سربی» را خواند که آهنگسازی اش را علیرضا قرایی منش که او هم یکی از اعضای ژوان بود انجام داد، این خواننده جوان معتقد است برای آلبوم نمی شود برنامه ریزی دقیقی کرد و به همین خاطر بدش نمی آید هرازگاهی مخاطبانش را با یک تک ترک غافلگیر کند. او به سبک های مختلف علاقه دارد و در زمینه های مختلف هم تحقیق کرده. گفتگوی ما را با مهدی یغمایی می خوانید.

تمرین برای کنسرت آبان ماه


این روزها بیشتر وقت من و گروهم صرف تمرین برای کنسرت آبان ماه است. البته ابتدا قرار بود این اجرا شهریور ماه برگزار شود اما زمان آن به تعویق افتاد و به احتمال زیاد آبان ماه به روی صحنه خواهیم رفت. بعد از اتفاقاتی که پیرامون انتشار آلبوم «یه دنیا حرف» افتاد سعی کردم بیشتر وقت و تمرکزم را برای کنسرت و اجرای زنده بگذارم تا با دستی پر به استقبال مخاطبان عزیز بیایم.

یه دنیا حرف و سکوت خبری


آلبوم «یه دنیا حرف» در سکوت خبری و حتی بدون اطلاع و هماهنگی من به بازار آمد. این آلبوم باید دو سال قبل منتشر می شد، شاید در فضای دو سال قبل خیلی حرف برای گفتن داشتن. ناگفته نماند این کار با میکس و مستر نهایی وارد بازار نشد. من از همه عوامل این آلبوم که واقعاً زحمت کشیدند صمیمانه تشکر می کنم چون این دوستان هیچ کدام حتی دستمزدهایشان را هم دریافت نکردند. تمام کارها در استودیوی شخصی دوست عزیزم پوریا حیدری ضبط شد و ایشان برادرانه کمک های بسیاری هم به من کرد. ولی با این وجود من ترجیح دادم بعد از این اتفاق سکوت کنم و واقعاً یک دنیا حرف در دلم مانده و کلی ناگفته پیرامون این آلبوم برای گفتن دارم اما باز هم سکوت کردم و سعی کردم تمرکزم روی اجرای صحنه باشد. همه دوستان برای این اجرا زحمت می کشند تا اجرای تهران به بهترین نحو برگزار شود. چند پیشنهاد هم برای اجرا در شهرستان ها به خصوص شمال و جنوب کشور داشتم که مشغول بررسی آنها هستم تا در صورت به توافق رسیدن بعد از تهران اجرای شهرستان داشته باشیم. البته این در صورتی است که به ماه محرم و صفر نیفتد، در این صورت به بعد از آن موکول می شود.

تخصص من خواندن است


من فعالیت اصلی موسیقی ام را با یادگیری ردیف های آوازی آغاز کردم ولی آن را خدمت استاد خاصی نیاموختم. در واقع بیشتر خودم به دنبال یادگیری بودم و با آموزش استاد محمد کریمی ادامه دادم. حرفه اصلی من به صورت تخصصی خواندن است و فارغ از تعصب نسبت به هر سبکی موسیقی را دوست دارم. عشق من به خواندن، آواز و موسیقی باعثشد تا تمام سبک ها را تجربه کنم، تاکید می کنم من نمی گویم تمام سبک ها را بلدم بلکه فقط آنها را تجربه کردم. بعد از موسیقی سنتی به سمت یادگیری موسیقی کلاسیک رفتم و این سبک را دنبال کردم. همیشه با خودم فکر می کردم می شود با استفاده از یکسری از تکنیک های موسیقی سنتی و تلفیق آنها با موسیقی کلاسیک شاهد اتفاقات مثبتی بود. البته هیچ وقت قصدم این نبوده این کار را انجام دهم تا درباره ام بگویند این خواننده موسیقی اصیل و سنتی را با پاپ تلفیق کرده، چون این کار را قبلاً هم انجام داده اند. هدف من از این کار بیشتر آزمون و خطا بود و البته تحقیق در زمینه موسیقی تا تجربیات مختلفی در این زمینه به دست آورم.

یه دنیا حرف همه خواست من نبوده


در آلبوم «یه دنیا حرف» بحثنواهای شرقی و موسیقی اصیل یک مقدار کمرنگ تر است. در واقع این آلبوم تمام اعتقادات من نیست و شاید ۴۰۳۰ درصد کار مطابق نظر من شده. در واقع شاید سه یا چهار قطعه است که دلخواه من است و آن چیزی که مدنظر خودم بوده را در آنها اجرا کردم. مثلاً قطعه «چه کردی» فضایی بین موسیقی پاپ و کلاسیک دارد و از یکسری تحریرهایی استفاده کردم که فکر می کنم خاص خودم است. در قطعه «حسادت» هم همین کار را کردم. اما به کلی به این آلبوم گرایش کمتری نسبت به موسیقی شرقی داشتم.

سبکم را پیدا کردم


فکر می کنم حالا دیگر سبک خودم را پیدا کردم و از تجربیاتم برای رسیدن به آنچه مدنظرم بوده استفاده کردم. یک جاهایی تکنیک ها مربوط به سبک کلاسیک است، برخی جاها مربوط به موسیقی راک و گاهی اوقات هم مربوط به موسیقی اصیل و سنتی. امیدوارم تا به الان راه را درست رفته باشم.

آلبوم دومم سال ۹۳ می آید


در آلبوم جدیدم هنوز عوامل را به طور صددرصد مشخص نکرده ام اما برخی دوستان حضورشان قطعی است. علیرضا قرایی منش دوست عزیزم در آلبوم حدود ۵۴ ملودی دارد و پوریا حیدری هم مثل گذشته در کنار من است. تا به حال حدود ۵۰ درصد از کار جلو رفته و در حال حاضر هم مشغول بقیه آن هستیم. البته ما عجله ای برای زود به بازار آمدن این کار نداریم و همه وقت و انرژی مان را برای ارائه یک کار با کیفیت و قابل قبول گذاشته ایم. پیش بینی و برنامه ریزی مان برای اوایل سال ۹۳ است.

همکاری با صفاریان افتخار است


بهروز صفاریان دوست بسیار خوب من است و همیشه گفته ام دوست دارم با او در یکی از آلبوم هایم همکاری کنم. علاوه بر کار شخصیت بهروز را خیلی دوست دارم و من با او و برادرش بهنام ارتباط دوستانه و نزدیکی دارم. بهنام صفاریان همیشه برادرانه در کنار من بوده و در حال حاضر مدیریت اجرایی تمام کنسرت های من را برعهده گرفته. ایشان مدیر عامل شرکت فرهنگی هنری آوای سگال پارس هستند. آقای صفاریان خیلی گزیده کار است و با حساسیت بالایی کار می کند، ضمن اینکه این روزها سرش هم خیلی شلوغ است. اگر تا زمانی که من آلبوم را نهایی می کنم بهروز فرصت داشته باشد حتماً برای یکی دو قطعه مزاحمش می شوم چون همکاری با ایشان برایم افتخار است.

به زودی پاییز تنهایی


این روزها در موسیقی پاپ باب شده خیلی از دوستان خواننده نواهای شرقی را اجرا می کنند، به همین خاطر احساس کردم اگر من هم بخواهم این کار را بکنم اتفاق خاصی در آلبومم نخواهد افتاد. البته این احتمال وجود دارد که در آلبوم جدیدم این کار را انجام دهم و ورژن جدیدی از خودم ارائه کنم. در آینده ای نزدیک هم تک ترکی به نام «پاییز تنهایی» را منتشر خواهم کرد. این قطعه هم به نظرم سبک متفاوتی دارد و شاید به نوعی ویژگی های جدیدی از من در آن وجود داشته باشد. در این قطعه وجه احساسی بیش از جنبه تکنیکی مورد توجه قرار گرفته و این قضیه هم می تواند برایم به نوعی آزمون و خطایی جدید قبل از به بازار آمدن آلبوم دومم باشد. با این کار می توانم سلیقه مخاطبانم را در رابطه با این نوع کارها بسنجم و در ادامه با توجه به آن حرکت کنم. به نظرم این کار قطعه خوبی شده و حال و هوایش هم کاملاً پاییزی است.

تک ترک خوب است اما نه زیاد


من تک ترک را در کنار آلبوم ارائه می کنم چون معتقدم آلبوم همیشه باید وجود داشته باشد. ولی شاید به دلایل مختلف دوستان خواننده زیادی به سمت تک ترک دادن روی آورده اند. مثلاً اینکه شرکت های پخش کننده کارها را خوب پخش نمی کنند و مردم هم آلبوم ها را به صورت اورجینال کم می خرند. البته نمی خواهم بگویم آنها مقصرند، متاسفانه این فرهنگ یا بهتر بگویم ضد فرهنگی است که جا افتاده. البته تک ترک کار کردن به نظر من خوب است. همه ما می دانیم که پروسه زمانی مجوز گرفتن برای یک آلبوم طولانی است و شما هر چقدر هم که سریع و به روز باشید این احتمال وجود دارد که یکی دو قطعه از آلبوم تان به اصطلاح بیات شود. اما تک ترک این مشکلات را ندارد، امشب کار آماده می شود و فردا کاملاً به روز در دسترس مخاطبان قرار می گیرد. به نظرم این به روز بودن در کیفیت کار یک هنرمند از جمله خواننده، ملودی ساز و تنظیم کننده خیلی تاثیر دارد. ولی امیدوارم این قضیه آنقدر گسترده نشود که همه خواننده ها از مجموعه جمع کردن کناره گیری کنند.

با ماه عسل بیشتر دیده شدم

در کنار فعالیت هایی مثل آلبوم و تک ترک به نظرم تیتراژ به خصوص سریال یا برنامه های تلویزیونی هم برای یک خواننده خیلی مهم است. سریال «ستاره های سربی» و برنامه «ماه عسل» از جمله کارهایی بودند که من تیتراژشان را خواندم و به نظرم بسیار هم دیده شدند. جا دارد اینجا بگویم احسان علیخانی در این زمینه کمک زیادی به من کرده. «ماه عسل» برنامه بسیار پربیننده ای است، ضمن اینکه فضای روحانی دارد و کارهایی هم که در این فضا شنیده می شوند صد چندان مورد توجه قرار می گیرند و مردم بیشتر با آن ارتباط برقرار می کنند. بعد از این برنامه هم پیشنهاد تیتراژ داشتم ولی ترجیح می دهم اگر قرار باشد تیتراژی را بخوانم یا برای یک سریال خوب و درجه یک باشد یا یک برنامه خیلی خاص و پرمخاطب. وقتی من در کارنامه ام اجرای تیتراژ «ماه عسل» را دارم قطعاً نمی توانم برنامه ای که سطحش پایین تر از آن است را قبول کنم. قطعه «حس می کنم تو رو» به نظرم هیت شده و خیلی از مردم ایران آن را شنیده اند و آن را دوستش دارند. به نظرم یکی از دلایل محبوب شدن این ترک حسی بودن آن است، ضمن اینکه نمی توان منکر شد این قطعه تیتراژ یک برنامه بسیار پربیننده بود. همه اینها دست به دست هم داد تا این قطعه بیشتر شنیده شود. اما در نهایت فکر می کنم پکیج ترانه، ملودی و تنظیم خوب بوده و امیدوارم من هم توانسته باشم حق مطلب را ادا کنم.

خانواده من


من در خانواده ای مذهبی بزرگ شدم، پدرم مداح بودند و اگر هم من صدایی دارم ارثی است که از ایشان به من رسیده. قطعاتی که در آلبوم «سلام آقا» خواندم هم کاملاً دلی بوده و اعتقاد و افتخار من است. در واقع در این آلبوم توفیقی نصیبم شد تا بتوانم این قطعات را اجرا کنم. از این به بعد هم اگر فرصتی پیش بیاید و این اتفاق بیفتد حتماً با تمام وجودم استقبال خواهم کرد. محرم امسال هم اگر توفیق داشته باشم قطعه ای را برای این ایام منتشر خواهم کرد.

پای قرارداد حواس تان را جمع کنید


در پایان امیدوارم دوستان خواننده ای که به تازگی وارد این عرصه شده اند فقط به ظواهر توجه نکنند و از دستگاه ها و سیستم های جدید انتظار نداشته باشند هر صدایی را درست کنند. آرزوی من این است که موسیقی پاپ ما از این مخمصه نجات پیدا کند و دوستان علاقه مند دوره های مختلف را بگذرانند و واقعاً موسیقی را یاد بگیرند. امیدوارم به سمتی برویم که شایسته سالاری حکم فرما شود و هرکس جایگاه اصلی خودش را داشته باشد. توصیه ام به همه جوان ها هم این است که موقعی که پای قرارداد می نشینند خیلی خیلی حواس شان را جمع کنند و با مشورت پیش روند.

ترانه ماه/ شماره ۶۲/ صفحه ۴۴